Kast ontsmetten na verdwijnziekte
Kast ontsmetten na verdwijnziekte
Gezien de oorzaak van de verdwijnziekte, voor iedereen een raadsel blijft, is het zeker aan te raden om de kasten degelijk te ontsmetten. Het probleem is natuurlijk, " Hoe dat nu in de praktijk moet gebeuren?".
Omdat de mogelijkheid van een virusbesmetting heel wat aanhangers heeft, zou bij het ontsmetten ook virussen en hun sporen moeten vernietigd worden.
Wat zou de beste methode zijn?
- Afvlammen
- Natron bad
- Afstomen
- Onderdompelen in hete was
kg
Omdat de mogelijkheid van een virusbesmetting heel wat aanhangers heeft, zou bij het ontsmetten ook virussen en hun sporen moeten vernietigd worden.
Wat zou de beste methode zijn?
- Afvlammen
- Natron bad
- Afstomen
- Onderdompelen in hete was
kg
-
- Contacteer:
Re: Kast ontsmetten na verdwijnziekte
Tegen virusbesmetting is natronloog (caustic soda) een goede remedie. Zeker 24 uur laten intrekken, want hout absorbeert vocht en daarmee mogelijk ook virussen. Bij voorkeur 6 weken wachten tot je het materiaal opnieuw gebruikt. En daarna zorgen dat er geen roverij kan plaatsvinden door of bij het nieuwe volk in de schone kast.
Romée
monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org
Romée
-
- Contacteer:
Wat zou je moeten gebruiken als je kunststof kasten Segebergers gebruikt is piepschuim bestand tegen causticsoda.
Bij de koeienziekte mond en klauwzeer ( een virusziekte) werd een zuur gebruikt volgens mij citroenzuur om voertuigen etc te ontsmetten.
In de ontsmettingsbaden voor bezoekers van veebedrijven zit chloordioxide.
Het liefst zou ik gewoon hete stoom gebruiken.
Weet iemand een middel wat niet schadelijk is voor de piepschuimkasten en ook niet voor de bijen.
Dirk
Bij de koeienziekte mond en klauwzeer ( een virusziekte) werd een zuur gebruikt volgens mij citroenzuur om voertuigen etc te ontsmetten.
In de ontsmettingsbaden voor bezoekers van veebedrijven zit chloordioxide.
Het liefst zou ik gewoon hete stoom gebruiken.
Weet iemand een middel wat niet schadelijk is voor de piepschuimkasten en ook niet voor de bijen.
Dirk
dertiendeRomée van der Zee schreef:
Tegen virusbesmetting is natronloog (caustic soda) een goede remedie. Zeker 24 uur laten intrekken, want hout absorbeert vocht en daarmee mogelijk ook virussen. Bij voorkeur 6 weken wachten tot je het materiaal opnieuw gebruikt. En daarna zorgen dat er geen roverij kan plaatsvinden door of bij het nieuwe volk in de schone kast.
Romée
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Ik ga mee met Romee,
Als je de spullen hebt en op de veiligheid let kan je ze ook met loog verhitten, gaat sneller. Ik zou ze voor/na loog duchtig schrobben met zeep (afwasmiddel ofzo), dan kan de loog overal bij en na loog lekker heet spoelen als je kan.
Als het echt oude vieze kasten zijn zou ik nieuwe kopen/maken.
L.
Als je de spullen hebt en op de veiligheid let kan je ze ook met loog verhitten, gaat sneller. Ik zou ze voor/na loog duchtig schrobben met zeep (afwasmiddel ofzo), dan kan de loog overal bij en na loog lekker heet spoelen als je kan.
Als het echt oude vieze kasten zijn zou ik nieuwe kopen/maken.
L.
Hello
Zolang we niet weten welke virussen en de bijhorende sporen is een behandeling moeilijk te beschrijven. Ik vergelijk met de sporen van AV die in houten of EPS-kasten eigenlijk niet te bestrijden zijn.
EPS-kasten kunnen niet tegen 100°C en dus ook niet tegen stoom.
Voor het gebruik van natron-bad : let op: dit is hetzelfde product dat Andras Pandy gebruikte om na de moord op diverse familieladen de lijken op te lossen ( beenderen inbegrepen) en dan het geheel in de riool te spoelen.
Zijn er imkers die na een geval van verdwijnziekte de kasten hergebruikt hebben zonder veel reiniging, of zelfs de suikerramen hergebruikt hebben ??
Zolang we niet weten welke virussen en de bijhorende sporen is een behandeling moeilijk te beschrijven. Ik vergelijk met de sporen van AV die in houten of EPS-kasten eigenlijk niet te bestrijden zijn.
EPS-kasten kunnen niet tegen 100°C en dus ook niet tegen stoom.
Voor het gebruik van natron-bad : let op: dit is hetzelfde product dat Andras Pandy gebruikte om na de moord op diverse familieladen de lijken op te lossen ( beenderen inbegrepen) en dan het geheel in de riool te spoelen.
Zijn er imkers die na een geval van verdwijnziekte de kasten hergebruikt hebben zonder veel reiniging, of zelfs de suikerramen hergebruikt hebben ??
-
- Contacteer:
Maar AV is geen virus, en daar ging de vraag over. Virussen hebben maar een beperkte levensduur los van hun gastheer. Vandaar de 6 weken pauze voordat de kasten weer worden ingezet. AV sporen kunnen tientallen jaren zonder gastheer overleven.depauws schreef:
Hello
....
Romée
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Aangezien virussen idd maar een zeer korte levensduur hebben buiten hun gastheer vraag ik me ook af in hoeverre 'oude raat' verantwoordelijk is voor bijv. verdwijnziekte. Vandaar mijn voorstel om een experiment te doen naar oude raat en nieuwe raat. Laten we wel zijn dat het uitbouwen van raat goed is voor de harmonisatie van een volk. Maar wat nu als oude raat twe emaanden buiten het volk wordt gehouden en vervolgens weer wordt gebruikt??
jp
jp
- Jan Kruit
- Imker sinds: 1970
- Aantal volken: 50
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Ik heb het volgende advies gekregen van één van de medewerkers van bijeninstituut uit Duitsland.
-Ramen waar nog broed in zit, hoe weinig ook, in de was smelter.
-Ramen met voer en stuifmeel. Kun je zondermeer hergebruiken aangezien virussen niet kunnen overleven zonder gastheer. Open voer is moeilijker aangezien dit kan gaan gisten. (Hangt van de bewaarmethode af.)
Bacterieën is een ander verhaal. Deze kunnen wel zonder gastheer overleven. Het voorbeeld van AVB is op diverse plaatsen beschreven.
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit
http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl
-Ramen waar nog broed in zit, hoe weinig ook, in de was smelter.
-Ramen met voer en stuifmeel. Kun je zondermeer hergebruiken aangezien virussen niet kunnen overleven zonder gastheer. Open voer is moeilijker aangezien dit kan gaan gisten. (Hangt van de bewaarmethode af.)
Bacterieën is een ander verhaal. Deze kunnen wel zonder gastheer overleven. Het voorbeeld van AVB is op diverse plaatsen beschreven.
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit
http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl
-
- Contacteer:
Jan, virussen kunnen niet lang zonder hun gastheer overleven, maar het ene virus wel veel langer dan het andere. Verstandig is daarom nog 6 weken te wachten. Maar we weten niet of een virus de oorzaak is van de verdwijnziekte. Er is een kans dat het een samenspel is van een bacteriële infectie (nosemavariant) en bepaalde virussen. De nosema zorgt dan voor een verzwakte darmwand waardoor sommige virussen kunnen binnendringen. Als je dus een goede preventie wilt, dan zou ik daar rekening mee houden, en de was smelten, de eventuele honing zelf gebruiken en de ramen eveneens met caustic soda desinfecteren. Het is maar net hoeveel risico je wilt nemen.
In mijn voorjaarsscan vroeg ik ook of de invullers in het verleden aanzienlijke bijensterfte hadden ondervonden. Vervolgens heb ik de groep die daarop positief antwoordde vergeleken met de groep die geen sterfte had gehad. Die twee groepen verschilden in het voorjaar 2006 niet in het hebben van bijensterfte. Ik neem niet aan dat de groep die in het verleden bijensterfte ondervond in het algemeen grondig gedesinfecteerd heeft, al heb ik daar niet naar gevraagd. Dat zou erop kunnen wijzen dat een tijdje niet gebruiken van de kast/ramen op zichzelf al voldoende is om het pathogeen uit te schakelen. Maar op zichzelf ben ik er wel benieuwd naar en ik zal proberen dit probleem in mijn komende scan en kastkaartenproject te verwerken.
Romée
In mijn voorjaarsscan vroeg ik ook of de invullers in het verleden aanzienlijke bijensterfte hadden ondervonden. Vervolgens heb ik de groep die daarop positief antwoordde vergeleken met de groep die geen sterfte had gehad. Die twee groepen verschilden in het voorjaar 2006 niet in het hebben van bijensterfte. Ik neem niet aan dat de groep die in het verleden bijensterfte ondervond in het algemeen grondig gedesinfecteerd heeft, al heb ik daar niet naar gevraagd. Dat zou erop kunnen wijzen dat een tijdje niet gebruiken van de kast/ramen op zichzelf al voldoende is om het pathogeen uit te schakelen. Maar op zichzelf ben ik er wel benieuwd naar en ik zal proberen dit probleem in mijn komende scan en kastkaartenproject te verwerken.
Romée
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Toen ik 5 jaar geleden met de verdwijnziekte te maken heb gehad , heb ik al mijn ramen met suiker
gelijk in mijn andere volken gehangen .
Ik heb wel al mijn volken tegen varoa behandeld , en ik heb nooit geen last meer gehad.
Mijn kasten heb ik ook het volgend jaar zonder behandeling gebruikt.
gelijk in mijn andere volken gehangen .
Ik heb wel al mijn volken tegen varoa behandeld , en ik heb nooit geen last meer gehad.
Mijn kasten heb ik ook het volgend jaar zonder behandeling gebruikt.