Tja heb ik weer. Wie iets nuttigs hierover kan zeggen mag het zeggen.
Als er een gaasbodem in mijn volken zit, controleer ik de volken van onderen af.
Omdat ik van het buurvolk verleden keer in december (zal preciese datum nog opzoeken) het deksel ervan af had gehaald was het nogal onrustig geworden. Ik had daarom de vliegplank van dit volk dicht gedaan, zodat ik rustig het buurvolk kon inspecteren. Vandaag zag ik met een inspectie (moest ik doen vanwege eventuele stormschade) dat de vliegplank nog dicht zat. Je kan je zelf wel tegen je kop slaan. De vliegplank geopend en tegen het volk aangetikt. Gezoem. Het volk leeft dus nog, maar de hele bodem was bezaaid met dode bijen!!!! Hoe kan dit nou??? Ik baalde als een stekker. Ruimte gemaakt voor het vlieggat. Er kwamen vervolgens nog een paar bijen uit. Toch zal een groot deel van het volk dood zijn. Ik heb bijen meegenomen en thuis aan een analyse onderworpen. Opmerkelijk was dat sommige bijen toch nog leefden en in mijn warme huiskamer weer flink begonnen te lopen, terwijl ze echt dood leken. Verkleumd dus. Hier de resulaten van mijn analyse. Het volk is nooit behandeld tegen varroa.
Meegenomen 87 bijen, waarvan 9 weer actief werden. Op het eerste gezicht leken deze levende bijen normaal. Eentje vloog zelfs naar het licht. Een andere bij kon zijn tong niet meer binnen boord krijgen terwijl zij zeer actief rondliep. Raar gezicht.
In totaal 10 varroa's op deze bijen gevonden, waarvan 2 op de levende bijen. Twee varroa's waren dood, maar ben daar niet helemaal zeker van. 1 bij had maar liefst 3 varroa's. De rest allemaal 1.
Verder hadden 60 bijen van 78 dode bijen een flinke hoeveelheid poep in hun (endel)darm. Ik heb de bijen allemaal met een pen glad gestreken. Bij 18 bijen kwam de poep er mooi vast uit (in een dun sliertje)of vond ik bijna geen poep. Soms was de poep heel waterig en zeer licht gelig. Soms gelig. Maar ook heel (donker)bruin met zachte stukjes erin, wat ik eigenlijk ook nog nooit heb gezien. Ik meende dat bijenpoep altijd geel/oranje achtig is. Het is net vogelpoep. Als dat opdroogt zie je de pitjes liggen. Nu de bijenpoep aan het indrogen is, kun je heel goed deze vastere stukjes zien liggen.
Tja eigenschuld dikke bult?? Ondanks dat we wel een paar warme dagen in januari hebben gehad zou je zeggen dat bijen zo weinig eruit gaan dat vier weken lang een vliegplank dicht laten staan niet zo desastreus hoeft te zijn. Bovendien stond het volk (een goed bezette tien ramer) op het noorden. Morgen wil ik toch eens de dekplank lichten en kijken of ik nog wat gewaar kan worden. Voedselgebrek kan het bijna niet zijn, maar je weet maar nooit......Verder staan al mijn andere tien-ramers er nog prima voor.
Wie het weet mag het zeggen..ik denk toch even dat ik een monster naar PPO stuur. Alhoewel ik (En ook Els) vermoeden dat het geen Nosema kan zijn. Maar nu ik deze analyse heb gedaan weet ik het niet helemaal zeker.
JP
PS verder nog een testje gedaan met de levende bijen. Ik heb ze water aangeboden en honing. Sommige bijenaten van de honing.
Verdwijnziekte of eigen stupiditeit??
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: Verdwijnziekte of eigen stupiditeit??
.......Als dat opdroogt zie je de pitjes liggen. Nu de bijenpoep aan het indrogen is, kun je heel goed deze vastere stukjes zien liggen......
JP, die 'pitjes' heb ook ik gezien. Niet in de 7 verdwenen volken, maar toen ik begin deze week 2 van de overgebleven volken op 1 bak zette en een aantal bijen daardoor naar buiten kwamen en zich ontlasten. Ook ik heb ze nooit eerder gezien en heb daarom wat van die poep mee naar huis genomen en zo'n pitje (als jij het noemt) onder de microscoop bekeken. Trof in die 'pitjes' alleen een concentratie van pollen aan, enigszins verfrommeld en ingedeukd en zonder de intine. Ook geen nosema aangetroffen. Per gehele ontlastingsportie zaten er ca 8 hardere stukjes in.
Maar net als jij, nooit eerder gezien in de ontlasting.
Zendt toch maar een monstertje bijen naar PPO op en vraag ze om in het bijzonder op die stukjes te letten en of zij nog iets bijzonders daaraan kunnen ontdekken. Ik zit immers nog met de vraag wat die gekke bloemkoolachtige structuren zijn die ik in de poep van sommige bijen van de verdwenen volken ontdekte. In het monstertje poep met die harde stukjes zag ik ze niet onder de microscoop.
JP, die 'pitjes' heb ook ik gezien. Niet in de 7 verdwenen volken, maar toen ik begin deze week 2 van de overgebleven volken op 1 bak zette en een aantal bijen daardoor naar buiten kwamen en zich ontlasten. Ook ik heb ze nooit eerder gezien en heb daarom wat van die poep mee naar huis genomen en zo'n pitje (als jij het noemt) onder de microscoop bekeken. Trof in die 'pitjes' alleen een concentratie van pollen aan, enigszins verfrommeld en ingedeukd en zonder de intine. Ook geen nosema aangetroffen. Per gehele ontlastingsportie zaten er ca 8 hardere stukjes in.
Maar net als jij, nooit eerder gezien in de ontlasting.
Zendt toch maar een monstertje bijen naar PPO op en vraag ze om in het bijzonder op die stukjes te letten en of zij nog iets bijzonders daaraan kunnen ontdekken. Ik zit immers nog met de vraag wat die gekke bloemkoolachtige structuren zijn die ik in de poep van sommige bijen van de verdwenen volken ontdekte. In het monstertje poep met die harde stukjes zag ik ze niet onder de microscoop.
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): mellifera
- Contacteer:
bij mij vlogen vorig weekeind alle 4 volken de een meer ong 100 bijen voor de kast en de andere 3 enkele tientallen, mijn kasten staan beschut en op het zuid-oosten.De bijen vliegen dus wel en ik zit ongeveer net zo noordelijk als Jelte.
Ik weet niet of het kwaad kan als je de bijen nu opsluit.
Jammer van jouw bijen Jelte en hopelijk kom je nog achter de oorzaak
Groet, Jan
Groet, Jan
-
- Contacteer:
Hallo JP,Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Wie het weet mag het zeggen..ik denk toch even dat ik een monster naar PPO stuur. Alhoewel ik (En ook Els) vermoeden dat het geen Nosema kan zijn. Maar nu ik deze analyse heb gedaan weet ik het niet helemaal zeker.
Ik neem aan dat jij over een microscoop kunt beschikken en misschien ook wel gemakkelijk aan object- en dekglaasjes kunt komen.
Wat is er dan mooier om bij jouw waarnemingen met het blote oog ook zelf het microscopisch beeld te hebben. Je weet dan meteen ook zeker of je wel of niet met Nosema te maken hebt. Het resultaat dat je van PPO-bijen ontvangt, vertelt je in dat opzicht altijd minder, ook al wordt bij PPO-bijen geen Nosema in het onderzochte monster vastgesteld.
Lammert
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Wat betreft vlieggedrag......tja ik heb de bijen niet bij huis....en dus kan je niets waarnemen. Ik vind dat altijd een groot nadeel en heb de bijen maar liefst zo dicht mogelijk bij huis. Nu is mijn stand in Groningen niet de beste, maar bij gebrek aan beter.....bij mij vlogen vorig weekeind alle 4 volken de een meer ong 100 bijen voor de kast en de andere 3 enkele tientallen, mijn kasten staan beschut en op het zuid-oosten.De bijen vliegen dus wel en ik zit ongeveer net zo noordelijk als Jelte.
Groet, Jan
Dit volk stond op het noorden en dus zou je verwachten dat dit volk als laatste zou uit vliegen. Bovendien staan ze onder bomen waar het relatief wat donker is. Echter het was een tien ramer met veel bijen erin en dus snel bij de uitgang.....Maar als jouw bijen vliegen tja waarom die van mij niet?? Desalniettemin moeten ze op het moment zonder voedsel van buiten de deur kunnen.
Ditmaal ga ik niet zelf klooien. Bovendien heeft PPO bijen veel meer kennis in huis dan ikzelf.
jp
-
- Contacteer:
Ja JP. (bijna)Ieder ziet het als een voordeel dat de bijen thuis staan. Het is altijd makkelijk natuurlijk. Mijn staan thuis maar als ik moet werken [:(], vertrek ik als het donker is en kom thuis als het weer donker is. Wat zie ik dan vliegen?Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Wat betreft vlieggedrag......tja ik heb de bijen niet bij huis....en dus kan je niets waarnemen. Ik vind dat altijd een groot nadeel en heb de bijen maar liefst zo dicht mogelijk bij huis. Nu is mijn stand in Groningen niet de beste, maar bij gebrek aan beter.....
Mijn volken staan allemaal zuid (bij gebrek aan andere mogelijkheden). Echter wel volledig verscholen achter een muur zodat er geen zon bij kan. Deze volken vliegen ook niet en zijn perfect in leven. Als het in deze periode 6à7 weken koud is komen ze toch ook niet buiten. Alléé dat hoop ik toch [;)]Jelte Pieter Dijkstra schreef: Dit volk stond op het noorden en dus zou je verwachten dat dit volk als laatste zou uit vliegen. Bovendien staan ze onder bomen waar het relatief wat donker is. Echter het was een tien ramer met veel bijen erin en dus snel bij de uitgang.....Maar als jouw bijen vliegen tja waarom die van mij niet?? Desalniettemin moeten ze op het moment zonder voedsel van buiten de deur kunnen.
Jelte Pieter Dijkstra schreef: Ditmaal ga ik niet zelf klooien. Bovendien heeft PPO bijen veel meer kennis in huis dan ikzelf.
jp
Hoop ik voor je. Dat ze echter wat gaan vinden is een andere vraag. Laat het resultaat eens weten.
mvg
Theo
Honing kan men importeren. Bestuiving niet