Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Kroese »

Els Kleijnendorst schreef:
......Dinsdag bij de telwerkzaamheden schoof dat kastje met een schokje eraf........

Hennie: misschien is dit de nieuwe varroa-aanpak ???!!!
Je kast 's winters eenmaal per week, als de temperatuur het toelaat, even laten stuiteren. De bijen worden hierdoor iets verstoord en zijn geïrriteerd. En zullen dan ook mijten van elkaar af gaan plukken. ('t is zo maar een idee)
Een goed idee, Els.
Jij gaat volgend jaar iedere week stuiteren met jouw kasten, en dan iedere dag wel tellen natuurlijk. Anders zie je geen effect.
Misschien is dat ook wat voor Romee. Die behandelt al vele jaren niet meer. Kunnen jullie het stuiter effect mooi met elkaar vergelijken.
Ik hoop dan niet dat je stuifmeel er dan uit valt, dan zou het weer verkeerd uitkomen.

Groeten,
Hennie...

:D:D:D:D
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Mooi plan.
Wetenschappelijk zou zijn: de even kasten stuiteren en de oneven niet, en dan het verschil na afloop meten.
Dit lijkt op de natuurlijke situatie waar elke paar weken wel een marter of eekhoorn of vogel de tros komt verstoren.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Dat bestrijdend stuiteren[:)] was al bekend toen de varroa net binnen de grenzen van NL was gekomen. Imkers die toen veel drachten bereisde hadden duidelijk minder varroa.

Ik heb zelf toen de proef op de som genomen hadden nog geen varroa bodems; een vel wit papier met een dun laagje vaseline ingesmeerd via de vliegspleet naar binnen geschoven, trap tegen de kast en tellen maar!
Hans
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

hmmm draaien...of stuiteren...?
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Waarom heeft de eerste 6 ramer vandaag nog steeds 10 mijten en hoger?
Terwijl de rest al richting de 0 gaat.

Omdat ik de voorgeschiedenis van deze 6Ramer kende, vertrouwde ik het niet helemaal. Ik heb vrij laat in het jaar in deze toen zeer sterke 6Ramer een andere voor mij belangrijke moer (geen Zweedse, maar een andere combinatie) ingevoerd, nadat ik op het zelfde moment de (goede) oude er uit nam. Normaal doe ik dat nooit, zeker niet als er een goede stabiele moer inzit.
Nu had ik het vermoeden dat het invoeren mislukt was.
Dus heb ik, terwijl alle volken druk vlogen, even een paar ramen gelicht.
Op het 3e raam liep de gemerkte moer op gesloten broed. Ook het volgende 3e raam had gesloten broed. Verder heb ik natuurlijk niet meer gekeken. Mevrouw was er gelukkig nog. Nu blijft wel de vraag, waarom die nog steeds hogere mijten val t.o.v. de anderen.
Er zullen natuurlijk ook al wel mijten in het broed gekropen zijn, of zijn dat mijten die dood gaan zodra ze met de jonge bijen uitlopen?

Blij, dat die belangrijke moer het goed doet, en de 6Ramer stik vol bijen zit. Hier moet eerder ruimte komen, als de temperatuur zo blijft doorgaan.[:)]

Groet,
Hennie....
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

HALLO Hennie,

Misschien had die 6 ramer al heel vroeg gesloten broed en komen daar die extra mijten vandaan.
Je bent wel een Pietje precies om alles zo goed bij te houden.
Ik behandel met thymolkristallen 3 x vullen tijdens drachtarme perioden en dan nog een cyclus bienenwohl( is voorn,oxaalzuur als werkende stof)en tijdens de oxaalzuurdruppel behandeling eind december had ik practisch geen mijtenval.
Ik heb bij ongeveer 30 % van de kasten een schuiflade en de verschillen zijn groot als je niet heel consequent bent gedurende het seizoen.
We hebben een raar jaar achter de rug.
Veel mensen zijn onzeker over hoe de bijen zullen uitwinteren.
Ze lossen het zelf wel op als ze goed zijn ingewinterd.
De enige fout die we nu kunnen maken om zo heel vroeg te gaan stimuleren, als het voorjaar dan ook nog heel laat op gang komt dan krijgen ze een terugslag en kunnen de meestal rijke voorjaarsdracht niet benutten.

Dirk

dertiende
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Even terug komend op het onderwerp:

Zijn schone volken het antwoord tegen abnormale winter sterfte?

Hebben mijn volken overleefd(tot nu toe ziet het er zeer goed uit) omdat ik de varoa afgelopen zomer goed onder de duim heb gehouden?

Nee, ik denk het niet gezien de aantallen die er toch nog uitgevallen zijn.

Heeft het geholpen dat ik alles op nieuwe raat heb gezet, en de kasten uitgekookt heb ik soda?

Ja, dat heeft denk ik meegeholpen tegen het verlagen van Nosema sporen, die vooral in oude raat overleven. En die Nosema sporen heb ik vorig jaar zeker weten gehad. Bij de uitwintering van vorig jaar, had ik bij de reinigings vluchten de tegels en de daken (en de auto's) vol taaie slierten bijen poep liggen. Nu was die winterzit wel langer dan die van dit jaar, maar evengoed had ik dat nog niet zo meegemaakt. Dit jaar zie ik alleen maar kleine ronde poepjes.

Had je vroeger active Nosema besmetting in de volken, dan werd daar Fumidil B tegen gebruikt. Dat dode echter alleen de active besmetting, maar niet de sporen.

Ik denk dus dat het verhaal van veel kunstraat geven, en alle materiaal ontsmetten, weer opnieuw gepropogandeerd moet worden. Goede raten moeten in ieder geval ontsmet in de ijsazijn, als je ze toch wilt bewaren.

Het advies voor veel stuifmeel zorgen in het voorjaar, dan verdwijnt de "voorjaarsziekte" vanzelf wel weer is voor een deel wel waar natuurlijk. Maar die besmetting is er blijkbaar ook in het najaar. De darm epitheel schijnt hierdoor geperforeerd te zijn, waardoor diverse virussen de bijen in het najaar al om zeep brengen.

Ook een hoge Varoa besmetting in combinatie met de virussen veroorzaken hetzelfde effect.

Ik heb op "Beesource forum" een aantal linken gevonden, die betrekking hebben op "Nosema Ceranae" Daar staat veel in over de effecten op de bijen.

http://www.dipucordoba.es/medioambiente ... ncia01.pdf
http://www.moraybeekeepers.co.uk/nosema.htm
http://www.edpsciences.org/10.1051/apido:2006054
http://www.ubka.org/ubka/Information/nosema.html

Hennie...
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Dirk en anderen, het tellen koste maar 5 minuten per dag met die lage aantallen.
Maar vandaag heb ik de laatste telling gedaan. Het dag totaal was 19. Dit is nog steeds 2 keer zo hoog als de gemiddelde dagval van VOOR de oxaal behandeling. Ik zie nu vrij weinig verandering meer. Het zal misschien nog wel wat lager worden, maar aan de andere kant is er weer volop broed aanwezig. De lades zijn iedere dag nat, dus haal ik ze er uit. Kan het vocht beter afgevoerd worden. Sommigen zullen zeggen hou de lades erin, om ze warm te houden, maar in die isolatie kastjes is het bovenin lekker warm. Bovendien staan ze nog op een tafel, en zal er geen koude wind onderin slaan. Ook de grafieken heb ik nog tot de eindstand bijgewerkt.
Groeten,
Hennie...
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Hennie,

De conclusie van jou goede telwerk vind ik toch wel iets te kort door de bocht hoor!!

Jij schrijft nl.:
Hebben mijn volken overleefd(tot nu toe ziet het er zeer goed uit) omdat ik de varoa afgelopen zomer goed onder de duim heb gehouden?

Nee, ik denk het niet gezien de aantallen die er toch nog uitgevallen zijn.
In jou verhaal heb ik niets gelezen over het tijdstip waarop je de 'schudzwermen' gemaakt hebt. Voor jezelf zou je eens moeten uitrekenen met hoeveel mijten de volkjes gestart zouden zijn als je met de rekenformule van een verdubbeling van het aantal mijten per maand gaat rekenen. Misschien, ik weet het nl. niet zeker, trek je dan toch opeens de conclusie dat die aantallen mijten die je vindt, niet heel extreem zijn. Even een voorbeeldje: bij zesramer 1 heb je ongeveer 800 mijten op de lade gevonden. Als dat volkje vier maanden oud is ben je bij de start met 50 mijten begonnen, hetgeen naar mijn mening een heel reëel getal is.

Ook ik heb mijn volken op 23 december behandeld met een oxaalzuuroplossing. Vervolgens heb ik onder 7 van mijn 8 productievolken de varroabodem ingeschoven. Na 14 dagen ben ik de mijten op de varroabodem gaan tellen. Het aantal mijten lag tussen de 200 en 800 mijten per volk. Al deze volken hebben midden oktober nog een mierenzuurbehandeling met de 'Nassenheider-horizontal' ondergaan.

Mijn conclusie nu is weer dat als ik deze oxaalzuurbehandeling niet gedaan had aan het einde van het seizoen, ik volgend jaar dode volken zou hebben gehad.

Om even voor advocaat van de duivel te spelen [}:)], naar mijn mening heb je met dit verhaal helemaal niet bewezen of het volk op schone kunstraat zetten van invloed is op de abnormale wintersterfte. Ik zie namelijk geen controle volken!!! Daarnaast is dat verhaal van de bijenpoep van vorig jaar meer het gevolg van de 'extreem' lange winterzit die de bijen vorig jaar gehad hebben. Dit jaar is er amper sprake van een winterzit, dus dank je de koekoek dat je niet dezelfde bijenpoep vindt.

Mijn volken die ik niet volledig op schone kunstraat heb gezet, leven op dit moment ook nog.

Groeten..........

Gerard Boswinkel
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Ik heb ook zitten denken; "hoe kan dit nu zoveel mijten in schone volken".
Vraagje: kregen de nieuwe volken een jonge bevruchte moer?
Ik heb drie-ramers gemaakt met een nog niet bevruchte moer en met bijen van boven het rooster -zonder darren -. Als de moer 14 dagen later aan de leg was zaten er minstens 25 darren in die volkjes. (vervoer van de varroa) Deze volkjes stonden bij mij in de voortuin - niet in zicht van mijn schuurdak volken.
Verder is de situatie bij jou -Hennie - de opstelling zodanig dat vervliegen heel gemakkelijk gaat.
Hans
Plaats reactie