Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Schone volken ter voorkoming wintersterfte? II

Bericht door Kroese »

Hoi Hennie,

Gerard schreef: De conclusie van jou goede telwerk vind ik toch wel iets te kort door de bocht hoor!!
Hebben mijn volken overleefd(tot nu toe ziet het er zeer goed uit) omdat ik de varoa afgelopen zomer goed onder de duim heb gehouden?

Nee, ik denk het niet gezien de aantallen die er toch nog uitgevallen zijn.
Bovenstaand, bedoel ik dus: dat mijn volken niet overleefd hebben omdat ik de Varoa goed onder de duim heb gehouden.
Die hebben denk ik overleefd omdat ondanks het relatief hoge aantal mijten, de bijkomende factor (het virus of de nosema of wat dan ook) niet of heel laag aanwezig is.

Gerard schreef: Misschien, ik weet het nl. niet zeker, trek je dan toch opeens de conclusie dat die aantallen mijten die je vindt, niet heel extreem zijn.

10 Jaar geleden zou een volk met 2000 mijten wel last hier van hebben, maar het ging niet dood omdat het 'probleem , virus of wat ook'
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Hans van der Post schreef:
Ik heb ook zitten denken; "hoe kan dit nu zoveel mijten in schone volken".
Vraagje: kregen de nieuwe volken een jonge bevruchte moer?
Er zaten allemaal jonge bevruchte zuster moeren in (6Ramers geisloleerd)Dat waren moeren van de eerste bevruchte serie van dat jaar uit de bevruchtings kastjes.
Behalve 1 daar had ik die "voor mij belangrijke moer" vrij laat ingevoerd/omgeruild. De winter bijen waren nog wel van een zuster.

Hennie...
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Hennie een vraagje,6ramers geisoleerd.Wat bedoel je daarmee ?
Rondom ingepakt? Is dat echt nodig ?Mijn 6ramers staan nu wel in mijn bijenhal maar zijn alleen bovenaan goed geisoleerd met dekplank kranten en isomoplaatje van drie dik .En wat betreft die volledig nieuwe raat ieder jaar....ja daar heb ik ook mijn twijfels over of dat veel helpt tegen die verdwijnziekte.Ik heb in mijn kasten nog 1/3 raat zitten die vier jaar oud is en die pas deze zomer zal vervangen worden.Ieder jaar wordt slechts een gedeelte van de raten vernieuwd.

roger
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Hennie :
[quote]10 Jaar geleden zou een volk met 2000 mijten wel last hier van hebben, maar het ging niet dood omdat het 'probleem , virus of wat ook'
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Roger, je was me net voor.
Om even terug te komen op de raatrotatie.
Ik pas een raatrotatie toe van 25 à 33%, dus volledige vernieuwing om de 3 à 4 jaar. Huidige stand van bijensterfte : nog steeds 0 op 41 en ik zie geen achteruitgang bij volken.
Vervolgend op wat Gerard verteld zie ik bij heel wat imkers dit jaar een groot aantal verzwakte volken die bij een normale strengere winter waarschijnlijk al lang het loodje hadden gelegd, maar nu een 'kans' krijgen. Het blijft alleen de vraag wat daar nog van komt bij de lenteopbouw.
Als er nu nog een lange winterperiode komt, zullen er nog heel wat verliezen volgen, temeer omdat al het jonge broed dat nu al is gevormd nog geen vers stuifmeel zag.
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

de vos roger schreef:
Hennie een vraagje,6ramers geisoleerd.Wat bedoel je daarmee ?
Rondom ingepakt? Is dat echt nodig ?Mijn 6ramers staan nu wel in mijn bijenhal maar zijn alleen bovenaan goed geisoleerd met dekplank kranten en isomoplaatje van drie dik .
Roger, Ik heb goede ervaringen met isolatie in de zijwanden, voor kleine volkjes.(wat dit zijn) Dan in een 6Ramer met 9 mm multiplex.
En wat betreft die volledig nieuwe raat ieder jaar....ja daar heb ik ook mijn twijfels over of dat veel helpt tegen die verdwijnziekte.Ik heb in mijn kasten nog 1/3 raat zitten die vier jaar oud is en die pas deze zomer zal vervangen worden.Ieder jaar wordt slechts een gedeelte van de raten vernieuwd.
roger
Lees mijn antwoord op de "advocaat vd duivel" vraag van Gerard even.
Daar staat dat ik dit ook niet wil beweren.

Groet,
Hennie...
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

marc schreef: Klopt niet, virussen zijn er altijd al geweest, net zoals de verwijnziekte trouwens.
Goh, heb ik ook gelezen.
En maar bewust de verkeerde kant blijven opkijken[}:)].
correctie: Een andere kant.....:D
Ik blijf alle mogelijkheden open houden, maar iets meer degene die mij wel aanspreken.
Tot het tegendeel Wetenschappelijk bewezen is.
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Hennie :
...correctie: Een andere kant.....
Heb je gelijk in, het is niet verkeerd de varroa en virussen onder de knie te houden.
Er zijn niet zo heel veel richtingen waarin je moet zoeken om een oorzaak te vinden. Als je de sterftegevallen grondig analyseert valt het ene na het andere af.
Wetenschap = 1. OBSERVEREN - 2. BESLUITEN TREKKEN - 3. BESLUITEN CONTROLEREN (toetsen dmv aantallen en uitzonderlijke gevallen).
Ik ben nu in het derde stadium beland en heb ondertussen 53 situaties bestudeerd en mijn besluit staat nog steeds overeind.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Hennie iedereen denkt dat als jij 6ramer schrijft het om een klein kastje gaat. Voor de goede verstaander; het is een duhoka= dubbelehoningkamer kast met ramen van 29 cm hoog!
Hans
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Hennie en anderen,

In jou reactie schrijf je een heleboel op. Echter een antwoord op mijn vraag heb ik niet kunnen lezen. Mijn vraag luidde nl.: Wanneer heb jij je schudzwermen gemaakt[?]

En dan nog het volgende: Hennie schrijft:
[quote]10 Jaar geleden zou een volk met 2000 mijten wel last hier van hebben, maar het ging niet dood omdat het 'probleem , virus of wat ook'
Plaats reactie