Reactie JP op OES. Vernatuurlijkiseren??

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Reactie JP op OES. Vernatuurlijkiseren??

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Naar aanleiding van de volgende opmerking van Hennie Oude Essink een reactie van mijn kant in een nieuwe rubriek. Dit om het onderwerp van Hennie, Swammerdam, niet te verstoren.

Hallo Jelte Pieter,

citaat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb je gemist bij de KTD 2007
--------------------------------------------------------------------------------

Terwijl jij je in de theorie steeds professioneler, steeds bekwamer in de praktijk met bijenteelt bezig houdt, ben ik de terugtocht aan het blazen; niet om de verdwijnziekte aan den lijve te demonstreren, maar veeleer om naar "de Natuur" terug te gaan. Mij gaat het gemanipuleer met bijen steeds meer tegenstaan; ik denk, dat wij meer ten nutte van ons zelf bezig zijn, zulks ten koste van juist de bij, die zo intens ademt en leeft "in de natuur". Wat ons met honden, paarden, kippen en poezen aardig gelukt is, gaat met bijen in het tegendeel verkeren. Voor mij zijn onze pogingen er huisdieren van te maken, mislukt; een bij laat zich niet cultiveren naar onze maatstaven.
Koninginneteelt is bij uitstek het medium waarmee wij pogen bijen te manipuleren. Vroeger was ik op alle teeltbijeenkomsten te vinden; nu ligt er een laag stof over mijn Renson-KI aapparaat.
Het "uitmelken" van darren en het gefrutsel in de genitaliën van de moer is mij in het bijzonder tegen gaan staan.
Als je mij op de Koninginneteeltdag 2008 opnieuw mist, moge dat een kleine prikkel zijn, niet om er zelf ook mee te stoppen, wèl om er onder de koffie even bij stil te staan, waar je mee bezig bent.
Met waardering voor je bijdragen aan het forum en vriendelijke groet,
.

Het zij mij gegeven mijn eigen weg te gaan

Reactie
Het zij mij gegeven mijn eigen weg te gaan
Hennie wat een treffend stukje. Ik had een kopstuk van het forum verwacht op de KTD 2007. Het kopstuk ging, het zij hem gegeven, zijn eigen weg. Naar volle tevredenheid van een ieder.

Toch wil ik nog wel even ingaan op je stukje. Het staat je tegen dat de bij steeds meer verkwanselt wordt door mens en daardoor steeds verder van de natuur af (gaat) staat. In dit standpunt verschillen wij toch fundamenteel van mening.
In Finsterwolde werd ik werd mijn geduldheid weer eens flink op de proef gesteld. Honing werd door een van de gastsprekers afgeschilderd als waar natuurprodukt!!! Natuur loont financieel. Maar hier slaan veel imkers toch de plank mis. Honing is, wellicht met uitzondering van bijenvolken in natuurgebieden geen natuurporduct. Anders is melk en vlees in de schappen van Albert Heijn ook een natuurproduct. Hennie, wat moet ik met het feit dat imkers hun volken bestoken met suiker, vervangende eiwitten, 'kunst'raat, etc. Laat staan al die chemische bestrijdingsmiddelen. Honing is geen natuurproduct of natuurzuiver of natuurlijk en dus zou dit van alle etiketten moeten worden geschrapt. Echter, een begin zou kunnen zijn bewustwording bij de imkers.
Voor mij zijn onze pogingen er huisdieren van te maken, mislukt; een bij laat zich niet cultiveren naar onze maatstaven.
Deze opmerking sluit haarfijn aan bij de stelling van Job van Praagh (gedaan in Finsterwolde): bij Nederlandse imkers (in tegen stelling tot Duitsland bijv.) een chronisch tekort is aan het doen van selectie. Ook altijd al zo geweest. (Even iets anders: ik ben het hier overigens in principe niet mee eens maar ga daar nu niet op in).De uitspraak impliceert/suggereert dat selectie (zeer) gewenst is om idd de bijen naar menselijke inzichten (
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Reactie JP op OES. Vernatuurlijkiseren??

Bericht door Oude Essink »

Hoi Jelte Pieter en Hans H.

Mijn antwoord op de vraag van Jelte Pieter "waar was je op de Kon.Teelt Dag 2007?" stond in de rubriek Bijen en Imkers op zijn plaats; het was niet meer dan een persoonlijke reflectie op de sinds 1850 ingezette "domestisering van bijen" door middel van het verslepen en dooreenhusselen van rassen en het toepassen van velerlei technieken om het diertje naar onze pijpen en eisen te zetten (of die nu gerechtvaardigd zijn of niet).
Het toonaangevende boek over koninginneteelt middels overlarven en alles wat daarbij hoort, is van de hand van de Amerikaan Doolittle "Wetenschappelijke Koninginneteelt" en stamt uit 1889. Behoudens technische verbeteringen is er daarna niet veel nieuws bijgekomen; uit de moderne land- en tuinbouw is dit deel van de domestisering niet meer weg te denken; maar daar gaat mijn ontboezeming niet over; ook niet of wij in Nederland nu beter of slechter zijn met "selectie".
Jelte Pieter verheerlijkt het probleemoplossende vermogen van het menselijk vernuft. Dat menselijk vernuft probeert problemen te lijf te gaan, die het zelf eerst veroorzaakt heeft, denk ik dan; en zijn wij nu echt suksesvol daarin, als ik naar het geoetel kijk om "onze bijen", of wat wij daarvan gemaakt hebben, op de vleugel te houden?
Wat zijn in relatie tot bijen de werkelijke zegeningen van het menselijk vernuft, sinds DZIERZON de Ligustica de wereld over sleepte en deze bij in een habitat plaatste waar zij niet thuis hoort.
Gerstung, de man van de Organisme-leer, was een fel tegenstander, met uitstekende argumenten, maar hij verloor het gevecht, toen het nog mogelijk was het tegen te houden. De trieste "verdwijnziekte" aan het begin van de 20e eeuw deed Zander in 1907 de Nosema apis ontdekken als veroorzaker; maar de vraag naar de diepere oorzaken, waarom die ziekte kon toeslaan, werd niet beantwoord. Zo eveneens de grote "verdwijnziekte" in Zuid Engeland in 1920, die uiteindelijk naar de Buckfast van Adam leidde. Zonder het gesleep, hadden wij de Varroa nooit gehad.
Ik heb slechts mijn persoonlijke reactie op deze "moderne :D teeltmethoden" willen geven. ik neem geen plaats meer in in de verantwoordelijkheden van de imkerij in onze consumptie maatschappij; ik kan het mij veroorloven terug te gaan "naar de natuur" en te zeggen: of mijn bijen nu veel of weinig honing binnenslepen : het maakt mij niet uit, als haar welzijn maar verzekerd is en zij haar plaats in de natuurlijke cyclus kan behouden. Ik heb Jelte Pieter daarbij aangespoord vooral te bliven doen , wat hij nu doet; voor de ontwikkeling in de imkerij, zoals die er nu voorstaat uitermate belangrijk! Voor mij geen reden mij naar de KTD 2007 e.v. te begeven.
Dat Hans de reactie van Jelte Pieter naar een andere rubriek zette, is terecht als er behoefte zou zijn aan aan een discussie over het menselijk vernuft.

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/vegen.jpg[/img]

Hennie oes
hans hoogendoorn
Contacteer:

Bericht door hans hoogendoorn »

Hoi Hennie. Als ik je reacie hierboven lees in de contex van de geschiedenis van de imkerij en de gevolgen voor onze imen ben ik mogelijk wat te voorbarig geweest. Er valt vast nog meer over te zeggen. Ik hou me aanbevolen en zal er in overleg afblijven.

Ik proefde een discussie rondom de zin en de valkuilen van onze manier van selecteren en onze manier van met bijen omgaan.
In Finsterwolde werd daar een opsomming van gegeven. Een deel heb ik gemist omdat ik achterin de zaal zat. Ik hoop daarover eerdaags bijgepraat te worden.
Mij sprak aan de objectieve benadering (Job van Praag): Waar zijn we eigenlijk mee bezig. Beperkt tot de laatste 30 jaar ongeveer.

Enkele genoemde selectiekriteria waren zwermtraagheid en zachtaardigheid. Twee eigenschappen waarmee de BIJ zijn plekje op deze aardbol met succes heeft verworven. Met enig sinisme kun je stellen, dat we een heel ander dier aan het cre-eren zijn. En nu maar huilen, dat ze het niet redden.

Ik doe nog niet zo lang mee met geteelde koninginnnen en ook wel het telen van koninginnnen.
Echt meepraten kan ik dus niet, maar ik drink wel ook koffie &'¦..

Heerlijk vind ik die zachtaardigheid etc.
Ik hoef er ook niet van te leven en ik hou in de eerste plaats zielsveel van de natuur.
Als mensen gaan selecteren zien ze makkelijk andere zaken over het hoofd.

Er is nog een selectie-kriterium. Was ik even vergeten.
Er verscheen een dia van een zeer hoge bijenkast op het scherm. Eentje met 4 honingkamers broedkamermaat. Een uitschieter op een stand.
Meteen ging er een toepasselijk gezoem door de zaal. Emotie. Daar wil iedereen wel van natelen .....

Ik hoop, dat het weer goed komt met onze bijen.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Ha JP oud oermens/natuurproduct dat je bent...

hoe wou je selecteren op "naturizering" als al je buren gerichte teeltproducten hebben? Er valt niks aan te doen denk ik behalve proberen voor zoveel mogelijk variatie te zorgen en dan de beste eruit te vissen. De bijen van de buren zijn de helft van mijn bijen.

De overlevende bijen van mijn buren worden voor de helft mijn bijen[:p]

L.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Even een paar snelle reacties:

1) reactie op Lennard. Jij merkt terecht op dat ik met mijn selectie te maken heb met de buren. En meer dan ik zou willen. Ook Job van Praagh (om hem maar weer eens aan te halen) merkte op dat anno 2007 imkers meer dan ooit rekening moeten zouden houden met hun imkercollega's. Een probleem is daarbij het hoge gehalte aan 'einzelganger' bij imkers. Ik vind deze uitspraak wel sociaal, maar ik denk dat we in de praktijk er niets aan hebben. Ik ga mijn eigen gang en de buurman gaat zijn eigen gang. Beide willen we onze eigen gang. De meeste imkers hebben dan ook hun eigen zelfgekunstelde bijenras.
Ik los het op door zover mogelijk van de buurman mijn selectie toe te passen en zorgen voor een zo groot mogelijke genetische variatie (ik ben de buurman toch ook nodig) zodat 3/4 of 6/8 van mijn bijenstand mijn eigen product is.

2) mijn bedoeling met deze rubriek is meer ene filosofische discussie over hoe met selectie om te gaan dan een technische.

jp
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

JP,

Hoe ga je je variatie vergroten? Moeren van andere rassen aanschaffen?
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Aangezien ik op varroatolerantie probeer te selecteren ben ik niet zo'n voorstander om bijv. moeren van raszuivere zwarte bijen aan te halen die misschien wel bij mijn passen maar die generaties lang zijn blootgesteld aan bestrijdingsmiddelen om de varroa te bestrijden.

Tot nu toe doe ik het zo: probeer zoveel mogelijk K. aan te houden en laat zo nu en dan in het veld op een reisstand een K. bevruchten.

jp
Plaats reactie