Gerard, het is niet zo dat ik in het bijenseizoen nimmer naar varroa's kijk. In tegendeel, tijdens iedere contr´le van een volk worden altijd van elk volk een aantal gesloten darrencellen met een honingontzegelvork opengemaakt. De poppen komen dan in zijn geheel mee uit de cellen waardoor je heel goed kan bekijken of er varroa's op de pop aanwezig zijn. Ook in de geleegde cellen zoek ik naar mijten. Slechts sporadisch trof ik in 2006 daar een mijt aan. Dit doe ik naast het uitsnijden van stukken darrenbroed.Maar deze najaarscontrole is wel belangrijk. Want ik denk dat wanneer Els Kleijendorst eind juli een controle had uitgevoerd op de natuurlijke mijtenval van haar volken, zij tot de conclusie zou zijn gekomen dat een mijtbestrijding direct uitgevoerd had moeten worden. Dat had (misschien) haar een aantal dode volken gescheeld.
Op verzoek van Romée heb ik medio januari '07 bij 2 volken op mijn niet getroffen stand 1 week de schuiflade ondergeschoven (dus ca 14 dagen na het oxaalzuur-druppelen). Resultaat na 1 week: 1 mijt bij 1 volk en 2 mijten bij het andere.
Bij een zware varroabesmetting had ik bij het openmaken van dat darrenbroed toch meer mijten moeten tegenkomen in de maanden augustus en september. In die maanden, en ook daarna, ook slechts een enkele aangetaste bij voor de kasten gezien.
Blijf dus bij mijn mening: wel veel minder varroa's in de volken aanwezig ten opzichte van jaren geleden, alleen verspreiden die weinige mijten wel veel agressievere virussen. (tot er een andere, voor mij acceptabele verklaring komt, hou ik het hier maar op).