Geleiding uitbouwen starterstrips

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Geleiding uitbouwen starterstrips

Bericht door LWPisa »

L.S.,

Het recht/vlak uit laten bouwen van in mijn geval driehoekige starterstrips gaat tot nu toe vrij goed. Als "geleiding" gebruik ik horizontale bedrading (heen-terug-heen tussen de verticale raamlijsten).

Zijn er mensen die alleen met starterstrips werken en die het anders doen, of mensen die in spaarkasten onbedrade ramen laten uitbouwen?

vrolijke groet,
L.
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Geleiding uitbouwen starterstrips

Bericht door Dirk Blanken »

Pisa, ik heb het zoals zoveel uitgeprobeerd.
Ik denk dat een het bij een natuurzwerm het beste lukt en waarschijnlijk ook in de honingkamer boven het moerrooster.
Bij mij werd heel veel darrenraat gebouwd, na de kunstraat gingen ze over op darrenraat.
Dus ik ben ermee gestopt.
Waarschijnlijk doe je het om de bijen zelf de celgrootte te laten bepalen i.v.m. de varroa.
Als je wat meer volken hebt is het volgens mij niet haalbaar.
Kunstraat met een kleinere celdiameter geleidelijk is denk ik logischer, maar hier is niet goed aan te komen.
Te weinig afzet dan schaft men geen andere matrijzen aan.
Dirk

dertiende
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Bij mij werd heel veel darrenraat gebouwd, na de kunstraat gingen ze over op darrenraat.
Dus ik ben ermee gestopt.
Van voor jouw tijd Dirk (het forumstenentijdperk dan[;)]): Maarten Kleijne beweerd al jaren op het forum dat onze bijenvolken een chronisch tekort kennen aan darren of beter gezegd aan darrenraat. Ook de poll die ik aan heb gemaakt gaf hetzelfde resultaat: een meerderheid geeft de bijen nooit geen darrenraat. Overigens ben ik het met je eens dat het mij ook een hele toer lijkt om de raat zo uit te laten bouwen voor veel volken. Alhoewel het kosten besparend is in verlerlei opzichten.

jp
LWPisa
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Ha Dirk,

In de BK gebruik ik het juist niet, bedrade uitgebouwde kunstraat vind ik steviger, zeker met spekraten.
Mijn startstrips zijn heel scherpe driehoeken die tot 2/3 van het raam naar beneden gaan, geen lange strip van 1 cm langs de toplat.
De hoeveelheid darrenraat varieert van een kwart tot een derde van de raten. Darrenraat aan de buitenkant loopt soms vol met honing en wordt pers/raathoning.

Mogelijk is er een effect op Varroa maar ik vind het vooral esthetisch, witte afgeronde raten in het begin, en het levert me ook schone was op. Het is meer gepiel dan werken met volledig kunstraat maar met mijn volksaantal/volksgrootte nog te doen.

Ik heb de werkstercellen nog nooit nagemeten maar op het oog zijn ze groter dan de 4.9 kunstraat.

L.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo Pisa, ik denk dat het ook van het tijdstip afhankelijk is en van de grote van het volk en ook van de plaats waar het raam geplaats wordt.
Midden in het broednest in het voorjaar dan zal het bijna zeker lukken.
Ik ben bij mijn golzkasten 13 X vorig jaar begonnen om 2 darrenraten in te zetten om de broedraten vrij te houden van darrenraat en dat gaat goed aan het eind van het seizoen zijn die darrenraten donker.
Bovendien gebruik ik in deze golzkasten 3 X thymolverdamperramen die aan de onderkant op 10 cm van de onderlat een extra lat hebben en daar wordt ook darrenraat gebouwd dat snij ik dan uit voor de vogels dan heb ik bijna nooit darrenraat in de andere ramen.
Bij controle kon ik weinig varroabesmette darrenraat constateren, waarschijnlijk werk de thymol heel goed.
Er vallen zeer weinig varroamijten omdat ze zich niet kunnen voortplanten.
Dirk

dertiende
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

LWPisa schreef:
L.S.,
Het recht/vlak uit laten bouwen van in mijn geval driehoekige starterstrips gaat tot nu toe vrij goed. Als "geleiding" gebruik ik horizontale bedrading (heen-terug-heen tussen de verticale raamlijsten).
Zijn er mensen die alleen met starterstrips werken en die het anders doen, of mensen die in spaarkasten onbedrade ramen laten uitbouwen?
vrolijke groet, L.
Dag LW, omdat dit onderwerp me erg aan het hart gaat toch nog een (late) reactie.
Ik heb goede ervaringen met natuurbouw, zonder draad. Ik gebruik alleen startstrips of toplatjes, of een heel klein restje van het oude uitgesneden raam. Tot half april gaat het het beste, daarna weer bij een jonge moer of (kunst)zwerm. Met 35 mm raatafstand lukt het nog mooier en gladder. Er wordt inderdaad meer darreraat dan normaal aangebouwd. Maar aangezien er, zoals JP zo mooi aanhaalt "een chronisch darrentekort is" lijkt me dat eigenlijk ook prima. Na een paar jaar is de verhouding werksterraat/darreraat meer in evenwicht. Ik maak geen onderscheid tussen HK of BKramen: een honingraam moet je rustig slingeren, een broedraam bij inspectie altijd verticaal houden. (Zie ook Bijenhouden feb. '07, praktijkdilemma's.)
LWPisa
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Hoi Astrid,

...hoe zet jij de startstrips vast?

In de loop der jaren is de verhouding werksterraat/darreraat meer in evenwicht...wat bedoel je daar mee?

L.
marianvoor
Contacteer:

Bericht door marianvoor »

Omdat ik zo natuurlijk mogelijk wil imkeren gebruik ik in mijn raampjes smalle strips kunstraat. Het raampjes-draad uit mijn HK-ramen wil ik vervangen door sate-stokjes die je vertikaal in de honingraamjes kan plaatsen. Bij Xenos heb ik sate-stokjes van 30cm. lang kunnen kopen , die ik voor de BK-raampjes gebruik. Want helemaal zonder versteviging zoals Astrid dat doet, durf ik niet aan.
Met vriendelijke groeten,

marian voorneman
Astrid Schoots
Contacteer:

LWPisa schreef:
Hoi Astrid,
...hoe zet jij de startstrips vast?
In de loop der jaren is de verhouding werksterraat/darreraat meer in evenwicht...wat bedoel je daar mee?
L.
Ik heb toplatten met zaagsnede; dan klem ik het kunstraatstrookje ertussen. Omdat het maar zo'n smal strookje is (2cm) blijft het wel hangen. Maar de houten driehoekige toplatjes zijn het handigst: geen kunstraat meer nodig en gewoon schoon uit de wassmelter weer de kast in!
Wat het darreraat betreft: omdat er in het algemeen een chronisch darrentekort is, zullen bijen dit compenseren wanneer het mogelijk is. Bijen hebben nu eenmaal graag darren om zich heen, dat is de natuur. Op een gegeven moment is deze drift wat uitgewoed (dat gaat dus óver de generaties heen, ook met verschillende koninginnen), en -blijkt uit de praktijk- gaan de bijen weer wat evenwichtiger bouwen, dus voornamelijk werksterraat met een achterrandje darreraat, en niet meer complete lappen van alleen darreraat. De eerste 2 à 3 jaar had ik (te)veel darreraat, de laatste jaren vind ik het acceptabel. Maar soms heb je pech, en krijg je teveel darreraat, vooral in april-mei. Op zich ook geen ramp, de zwermneiging vermindert en je hebt wat minder honing. En je dient een goed doel! Maar je kan het verminderen door vroeg in het jaar (maart) al een paar bouwramen aan te bieden: dat wordt dan nog werksterraat. Een kleine storing slechts: kantraam eruit, buitenste voerramen opschuiven, klaar. Voor (april)mei kun je wat uitgebouwde werksterramen achter de hand houden, of toch een velletje werksterkunstraat geven. In juni, met de jonge moeren gaan ze weer massaal over op werksterraat bouwen, dan kan je weer mooi voorraad maken.
Astrid
Astrid Schoots
Contacteer:

Bij Xenos heb ik sate-stokjes van 30cm. lang kunnen kopen , die ik voor de BK-raampjes gebruik. Want helemaal zonder versteviging zoals Astrid dat doet, durf ik niet aan.
Met vriendelijke groeten,
marian voorneman
Wat een origineel idee, Marian, net als bij korfspijlen!
Vertel je alsjeblieft hoe het bevalt, hoe de bijen het uitbouwen, maar ook of je erg moet priegelen om ze erin te krijgen (zonder breken)? Boor je kleine gaatjes voor, of klem je ze alleen?
Astrid
Plaats reactie