Koninginnen telen in de bovenste broedkamer.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Re: Koninginnen telen in de bovenste broedkamer.

Bericht door Els Kleijnendorst »

Ad Staals schreef: een volk waarvan je een veger maakt is niet hopeloos moerloos....

De mijne wel Ad, ik trek de gehele onderste broedkamer, met daarin het jonge broed en de moer onder de kast uit. Het broed in de bakken die daarop stonden is ouder dan 5 dagen, d.w.z. hopeloos moerloos. Dit gedeelte krijgt van mij dan een raam met 1 dags eieren van mijn schiermoer. Niks overlarven, uitponsen of de oude moer op een teeltraam opsluiten, en altijd toekomstige koninginnen die vanaf het allereerste larve-stadium koninginnegelei als voedsel kregen. Het enige wat dan nog fout kan gaan zijn bruidszwermen.

Maar nogmaals, dit jaar wilde ik eens iets anders proberen. Ook omdat ik nog maar een paar echt grote volken heb en verder een aantal volken die het niet echt goed doen. Denk dat de koninginnen uit die laatste volken toch eind december een of ander manco hebben opgelopen, ondanks dat de volkjes toen net niet ten onder zijn gegaan.
Maar dat is een ander onderwerp.

Ga de berichten van de anderen eens bestuderen.

Groet,
Els
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Hans, een paar vragen:
- kan het moerrooster en de geperforeerde plaat vanaf de zijkant verwisseld worden, dus zonder de bovenbak er af te halen?
- kunnen de oudere bijen afvliegen door een klein vliegplankje of bijenuitlaat of worden alle aanwezige bijen gedurende 8 uur opgesloten?
- je geeft wel water, maar zorg je ook dat er stuifmeel in de HK aanwezig is? Dat is immers nog veel belangrijker dan water.

ps, lees dat Hennie Kroese ook dezelfde bedenkingen heeft op jouw methode. Zal het morgen eens uitproberen in mijn andere grote volk.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Ik schrijf ook: Het volgende verhaal gaat tegen de gevestigde orde/methode in:
Ga er altijd van uit "wat er in boeken geschreven staat wil ik zelf onderzoeken".
Onderzoek of het ook anders kan.

Ik ben geen kon.teler zoals Hennie Kroese, het is voor mij eigen gebruik!
Van de moeren die ik zo "teel" staat nu de derde hk op het volk.
Hans
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Hans, jouw methode even naar de praktijk uitgewerkt (natuurlijk met een kleine aanpassing mijnerzijds [;)])

De huidige situatie in het volk waarmee ik aan de gang wil gaan is: BK1 moer+jong broed - mr - BK2 broed 5 dagen en ouder - BK3 broed 12 dagen en ouder - HK. Dit volk is in zwermstemming.

- vanavond om 19.00 uur: BK 1 nazien op doppen en deze wegbreken, de BK's 2 en 3 omdraaien, in BK2 zitten immers veel jonge broedverzorgende bijen en die wil ik in de bovenste BK hebben. Moerrooster blijft op BK1 en de HK blijft bovenop.
- morgenochtend 08.00 uur: open separatierooster tussen de bovenste en middelste BK. mr blijft op BK1 liggen.
- 3 uur later (11.00 uur) teeltlatten met larven in bovenste BK tussen het broed, ook extra water in een raam geven.
- 8 uur hierna (19.00 uur) separator er tussenuit, de omgedraaide BK's laat ik staan in nieuwe opstelling.

Vraag:
- loopt de temperatuur niet te hoog op in de bovenste BK met doppen? de bijen zitten immers opgesloten en ook morgen is het nog erg warm. Dat is ook de reden waarom ik de HK er maar bovenop laat staan. Of is het verstandig om het glasplaatje in de dekplaat om te wisselen voor een rooster zodat de bijen toch voor enige ventilatie kunnen zorgen? (desnoods met de deksel haaks op de kast)
- of moet ik die 8 uur niet zo letterlijk nemen, dan zou de opsluiting naar de nacht verplaatst kunnen worden (bijv. 20.00 uur larven erin, volgende morgen separator eruit). In dat geval ook geen kans op oververhitting en smelten van de ramen.

Els (die het leuk vind om te experimenteren met bedrijfsmethodes)
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Goedenavond, Els,

wat ben je toch enorm aan het stuntelen. Sorry, maar ik moet het even kwijt. Hou je toch even aan de simpele basisregeltjes van koninginneteelt. : Doppel laten aanblazen in een moerloos volk en vervolgens laten verzorgen in een moerloos of zoals jij wilt moergoed volk, maar dan wel gescheiden van de moer door een rooster zodat de oude moer de doppen niet kan afknagen. en, zoals Hennie schreef, de bijen hebben stuifmeel nodig en water. Jij gebruikt een raam met water maar een beetje vocht afgegeven door een plantensproeier op de bijen is ook best.
Door het gestuntel waar je nu mee bezig bent breng je jezelf in de problemen. Het is veel te kort door de bocht om te praten over een kamer/bak met open broed en een bak met gesloten broed. De moer kan in elk gepoetst celletje nog even een eitje leggen. Je maakt het jezelf veel te moeilijk. Dit brengt alleen maar extra werk met zich mee. En wat het warmhouden betreft, de bijen zullen hiermee met de huidige temperaturen beslist geen moeite hebben.

Thomas
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Thomas, stuntelen is helemaal niet erg, dat drukt je met je neus op de feiten dat sommige kennis een beetje is weggezakt (zoals dat het (meestal) alleen met aangeblazen doppen kan in een moergoed volk.
En soms is moeilijk doen veel leuker dan makkelijk.[:)]
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Uitslag van een niet-representatieve doppentest. [;)]

Gisteravond aan het overlarven gegaan, 2 kasten klaargemaakt: 1 volgens de door Hans beschreven methode, alleen met de BK's omgedraaid ("volk A"). En de ander was een volgens de regels gemaakte starter ("volk B").
De Schiermoer staat op m'n andere stand, daar is dus overgelarfd en ook de starter mee naar toegenomen. Voor beide volken zijn 15 doppen van een larf voorzien.

Klaarmaken:
A: was in nog geen minuut gebeurd, moer zat immers in BK1 onder het rooster.
B: de moer kon in 3 BK's rondwandelen, zeker een half uur suf gezocht, na de beslissing om de bijen maar uit een ander volk te halen bleek de moer bij het terugzetten van de bakken in een hoekje van het omgekeerde deksel te zitten. Daarna de starter gevuld.

Overlarven:
A: 10 larven gingen in plastic dopjes, 5 in zelfgemaakte wasdopjes. Deze in een vochtige handdoek gerold en klaargelegd om mee te nemen. Na ca 1 uur de teeltlatten in het volk op de andere stand gehangen.
B: 15 larven allen in wasdopjes, gelijk in starter en de starter is 15 uur op deze stand blijven staan.

Resultaat:
A: 5 aangezette doppen (1 dopje was van de teeltlat gevallen)
B: 11 aangezette doppen.

Resumé:
- Had ik het raam met BIAS van mijn teeltmoer meegenomen naar de stand waar de volken stonden had dat heel wat minder gesleep opgeleverd, maar aangezien dit Schiermoer-volk vrij klein is wilde ik het niet verder verzwakken door het een raam broed af te nemen. Verkeerde keuze dus. Ook hadden de larven bestemd voor volk A dan vanaf de eerste minuut de verzorging gehad die ze nodig hadden.
- vond het 'afstrijken' van de larven in de wasdopjes heel wat makkelijker gaan dan in de plastic dopjes. Wellicht hebben de bijen ook een voorkeur voor wasdopjes en is daarom het resultaat van B beter. (maar het kan natuurlijk ook dat door het moeilijker afstrijken larven beschadigd zijn geraakt. Het zal een kwestie van weinig imkerervaring op dit punt zijn).
- Ondanks dat B meer dan een dubbele oogst heeft opgeleverd - wellicht door betere directe verzorging van de bijen en de wasdopjes, was de verstoring van het 1e volk aanzienlijk minder.

Als ik nog eens ga overlarven op eigen stand(en) doe ik het met de separatorplank (bedankt Hans voor deze methode)

Groet,
Els
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo Els,

In Duitse literatuur (o.a. Rutner en Tiesler en Englert) staat dat een moergoedvolk eerst moet leren doppen aan te blazen. Ze stellen dat de eerste keer dat larfjes boven een moerrooster gegeven worden er een lage slagingskans is. Als de eerste keer met aangeblazen doppen wordt gewerkt, en vervolgens met larfjes zou het slagingspercentage snel toe nemen.

Er wordt vaak gezegd dat de moeren die uit deze vervolgseries komen groter en beter zijn. Ik heb dit een aantal keren geprobeerd en inderdaad van de 10 waren vaak maar 2 of 3 doppen uitgebouwd, in vergelijking met het resultaat in een starter dus nogal teleurstellend. Het waren wel mooie grote moeren, dus misschien heeft dit ook een positief effect.

Ik ben vaak al klaar na de eerste serie, dus ik zou niet weten of het daarna inderdaad beter gaat (en de bijen het geleerd hebben). Het laten uitbouwen van aangeblazen doppen boven een moerrooster gaat eigenlijk altijd goed (zonder verdere verliezen).

Ik ga dit jaar eens proberen om een moerloos volk te gebruiken voor de teelt, omdat ik heb begrepen dat de uitgelopen moeren in de kooitjes boven het rooster nogal eens verwond worden door de bijen. Je ziet de schade niet, maar je merkt het door de stille moerwisselingen.

Tieme
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Thieme, bedankt voor je waardevolle info. Het lijkt mij een vervolg experiment waard om te kijken of een volgende serie doppen inderdaad een hoger slagingspercentage kent.
Plaats reactie