Honing afhalen wanneer?
Moderator: Hans van der Post.
Honing afhalen wanneer?
mag ik de honing van mijn bijen af halen, een week nadat ik doppen heb gebroken?
Re: Honing afhalen wanneer?
Waarom niet? Als je maar zorgt dat er genoeg ruimte is voor de ontwikkeling van het volk en zorgt dat er genoeg voer blijft.
Ik heb ruimte genoeg, maar het gaat mij meer om dat er net een jonge koningin op zit, kan dat geen kwaad?
-
- Contacteer:
Als je broedkamers en honingzolder gescheiden zijn door een rooster zie ik geen enkel probleem daarvoor.De storing zal minimaal zijn dan.Maar zorg dat er nog voldoende voer in je broedkamer aanwezig is zodat ze met deze regenachtige dagen geen honger lijden.[;)]
roger
roger
-
- Contacteer:
Als je maar niet aan het broedkamergedeelte zit, is er geen probleem en niet te veel roken.
Honingkamer afnemen, MR afnemen, een lege honing kamer opzetten en daar de bijen in afslaan.
Als je nog een HK met raten hebt zou ik deze direct opzetten nadat je het moerrooster weer geplaatst hebt zodat je het volk niet voor de 2e keer hoeft te storen.
Als je ziet dat in het broedkamergedeelte wit verzegelde randen zitten hoef je om voer niet te bekommeren, zijn de raten zonder die randen dan zou ik in de nieuwe HK 2 of liever 4 raten zetten uit de HK die je afneemt, daarvoor de ramen gebruiken die het slechts zijn verzegeld.
Als je rookt oppervlakkig roken.
Dirk
dertiende
Honingkamer afnemen, MR afnemen, een lege honing kamer opzetten en daar de bijen in afslaan.
Als je nog een HK met raten hebt zou ik deze direct opzetten nadat je het moerrooster weer geplaatst hebt zodat je het volk niet voor de 2e keer hoeft te storen.
Als je ziet dat in het broedkamergedeelte wit verzegelde randen zitten hoef je om voer niet te bekommeren, zijn de raten zonder die randen dan zou ik in de nieuwe HK 2 of liever 4 raten zetten uit de HK die je afneemt, daarvoor de ramen gebruiken die het slechts zijn verzegeld.
Als je rookt oppervlakkig roken.
Dirk
dertiende
oke.
bedankt voor het reageren.
ik heb nu voldoende informatie/
gr Ton.Loevering
bedankt voor het reageren.
ik heb nu voldoende informatie/
gr Ton.Loevering
Vraagje naar aanleiding van de bijenuitlaat, is deze groot genoeg voor de moer om doorheen te komen of zou ze hier kunnen beschadigen?
arnold
arnold
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Volgens mij heeft een bijenuitlaat helemaal geen zin als de moer hier bovenzit. De bijen willen juist naar de moer toe. Je brengt zo eerder een hele grote verstoring teweeg dan dat je de bijen uit het te slingeren gedeelte krijgt.
-
- Contacteer:
Ook als er broed in je honinkamer zit is een bijenuitlaat nutteloos,een groot gedeelte bijen blijven bij het broed.
Als je op tijd een moerrooster steekt heb je deze problemen niet en dan kan je met je bijenuitlaat te plaatsen ongestoord je honing er af halen.
roger
Als je op tijd een moerrooster steekt heb je deze problemen niet en dan kan je met je bijenuitlaat te plaatsen ongestoord je honing er af halen.
roger