1. Als een volk gaat zwermen, dan vertrekt de oude koningin met een deel van het volk. De eerst nazwerm vertrekt met de eerst uitgelopen koningin.
Vraag: is dit dan de beste koningin?
2. Als ik doppen ga breken, laat ik de uitkomende konigingen in het volk lopen en het volk een nachtje (en soms een dag extra) in de kast dicht.
Vraag: Als dan de eerste nazwerm vertrekt, zit daar dan de eerst uitgelopen koningin bij?
Nieuwe koningin, de beste?
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: Nieuwe koningin, de beste?
Jacques, maar weinig imkers kunnen hun bijen laten zwermen, en bovendien moet je erg honkvast wezen om alles op te kunnen vangen.
Alleen bij slecht weer kan je even weg, bij goed weer moet je van 10 uur 's morgens tot tot 4 uur 's middags thuis blijven.
Je moet wel erg landelijk wonen om dit te kunnen doen, ook in verband met je buren.
Vraag 1:
Ik ga er vanuit dat het zwermdoppen zijn.
Koninginnen met korte ontwikkelingsduur zijn waarschijnlijk vanaf het begin erg goed verzorgd, en lopen dan als eerste uit.
Zeker zal je dit nooit weten.
Vraag 2:
Zodra je doppen gaat breken en koninginnen laat inlopen is het vechten geblazen en de kleine felste en fitste koningin wint dan meestal.
Een euvel bij het aalsteren.
Bij het zwermen komen vaak nog andere koninginnen(kwakers) nog vrij en doen mee en dan zoeken ze het helemaal wel zelf uit.
Mij lijkt het beste om als je ze laat zwermen alles aan de bijen over te laten en ze te breken nadat de voorzwerm is afgekomen en er tuters zijn.
Dan geen koninginnen inlaten lopen maar wel een extra afleggertje maken met een uitlopende koningin.
Als reserve voor een slechte bevruchting.
Dirk
dertiende
Alleen bij slecht weer kan je even weg, bij goed weer moet je van 10 uur 's morgens tot tot 4 uur 's middags thuis blijven.
Je moet wel erg landelijk wonen om dit te kunnen doen, ook in verband met je buren.
Vraag 1:
Ik ga er vanuit dat het zwermdoppen zijn.
Koninginnen met korte ontwikkelingsduur zijn waarschijnlijk vanaf het begin erg goed verzorgd, en lopen dan als eerste uit.
Zeker zal je dit nooit weten.
Vraag 2:
Zodra je doppen gaat breken en koninginnen laat inlopen is het vechten geblazen en de kleine felste en fitste koningin wint dan meestal.
Een euvel bij het aalsteren.
Bij het zwermen komen vaak nog andere koninginnen(kwakers) nog vrij en doen mee en dan zoeken ze het helemaal wel zelf uit.
Mij lijkt het beste om als je ze laat zwermen alles aan de bijen over te laten en ze te breken nadat de voorzwerm is afgekomen en er tuters zijn.
Dan geen koninginnen inlaten lopen maar wel een extra afleggertje maken met een uitlopende koningin.
Als reserve voor een slechte bevruchting.
Dirk
dertiende
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): mellifera
- Contacteer:
Dirk, als je een aflegger maakt gaat die koningin toch op de zelfde tijd op bruidsvlucht als in het hoofdvolk .
Wat maakt dat dan uit voor de bevruchting?
Of gaat het om een dubbele kans op een goede koningin?
Groet, Jan
Wat maakt dat dan uit voor de bevruchting?
Of gaat het om een dubbele kans op een goede koningin?
Groet, Jan
-
- Contacteer:
Jan, niet alle bevruchtingen gaan goed.
Ik begrijp je vraag.
Als b.v. van het grote volk de moer niet terug komt van de bruidsvlucht kan het kleine volkje niet direct op het grote volk gezet worden.
In zo'n geval zou je nieuwe rijpe doppen kunnen geven of een raam met enkel eitjes om het volk weer moergoed te krijgen.
Maar een moer kan ook slecht bevrucht zijn of een mankement hebben waardoor ze niet goed legt in zo'n geval kan je als de moer in het kleine kastje een dikke maand aan de leg is deze verenigen in een extra bak en een krant met gaatjes eronder.
Na een dag is de nieuwe moer dan meestal al onder aan de leg en kan je het broed van het volkje inpassen.
Natuurlijk eerst de slechte moer de nek omdraaien.
Met reservevolkjes redt je dan het volk en is er maar weinig oponthoud.
Dirk
dertiende
Ik begrijp je vraag.
Als b.v. van het grote volk de moer niet terug komt van de bruidsvlucht kan het kleine volkje niet direct op het grote volk gezet worden.
In zo'n geval zou je nieuwe rijpe doppen kunnen geven of een raam met enkel eitjes om het volk weer moergoed te krijgen.
Maar een moer kan ook slecht bevrucht zijn of een mankement hebben waardoor ze niet goed legt in zo'n geval kan je als de moer in het kleine kastje een dikke maand aan de leg is deze verenigen in een extra bak en een krant met gaatjes eronder.
Na een dag is de nieuwe moer dan meestal al onder aan de leg en kan je het broed van het volkje inpassen.
Natuurlijk eerst de slechte moer de nek omdraaien.
Met reservevolkjes redt je dan het volk en is er maar weinig oponthoud.
Dirk
dertiende
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): mellifera
- Contacteer:
Dirk, je maakt dus een reserve koningin voor het geval dat.
Als alles goed gaat heb je dan een extra volkje.
Bedankt, Jan
Als alles goed gaat heb je dan een extra volkje.
Bedankt, Jan