Nieuw en bekend Buckfast materiaal

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Nieuw en bekend Buckfast materiaal

Bericht door Kroese »

Kroese schreef:
Het is bekend dat die Egyptische combinatie een kortere gesloten broed periode te hebben.
Ook in de teelt van deze week kwamen de 026 dochters het eerst.
De 004 moeren kwamen nu iets eerder. Dat kwam doordat ik die 'smorgens al in een starter had gehangen, en de 026 pas in de namiddag.

Een overduidelijk kortere broedtijd dus voor de TFB06-026.

Hennie Kroese........

http://home.hetnet.nl/~kroese/ (koninginnenteelt methodes en KI)
http://home.hetnet.nl/~buckfast/ (pedigrees en teeltplannen)
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

De jonge TFB06-026 moer heb ik zaterdag ca 16.45 uur een poos lang kunnen observeren tijdens haar orientatievlucht voor het Apideakastje. Een hoge zoemtoon en een schitterende oranje-rode kleur, net een vuurvlieg, zo mooi! Het leek veel op de kleur van het stuifmeel van de paardekastanje. 't Was net of ze licht uitstraalde.
'k Heb het al een keertje eerder meegemaakt bij de Nieuw-Zeelandse moeren. Zoiets moois vergeet je nooit meer!

!Piet
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Piet Jager schreef:
De jonge TFB06-026 moer heb ik zaterdag ca 16.45 uur een poos lang kunnen observeren tijdens haar orientatievlucht voor het Apideakastje. Een hoge zoemtoon en een schitterende oranje-rode kleur, net een vuurvlieg, zo mooi! Het leek veel op de kleur van het stuifmeel van de paardekastanje. 't Was net of ze licht uitstraalde.
'k Heb het al een keertje eerder meegemaakt bij de Nieuw-Zeelandse moeren. Zoiets moois vergeet je nooit meer!

!Piet
Piet! ik ben blij, dat je het (bijen) licht weer gezien hebt.:D
Er zitten veel licht gekleurde moeren bij de beide lijnen 026 en 004.
Maar door de diversieteit ook half kleuren, en zelfs ook wat donkere moeren. (maar daar is dan Lennard weer gek op):D
Ik zelf ben ook gek op die licht gekleurde moeren.

PS.. Voor aanstaande Maandag/Dinsdag (12 Juni)heb ik nog wat ruimte in de teelt. (wie het eerst komt, het eerst maalt).

Ook voor de 2e Ronde AMELAND worden er op 19 Juni weer moeren geboren. Wie nog wil, moet zich wel eerst bij de beheerders van Ameland opgeven.

groet,
Hennie Kroese........

http://home.hetnet.nl/~kroese/ (koninginnenteelt methodes en KI)
http://home.hetnet.nl/~buckfast/ (pedigrees en teeltplannen)
labrador
Contacteer:

Bericht door labrador »

Een van de 0026 moeren kwam vandaag even buiten kijken, maar vertrok (nadat ze mijn grote hoofd zag:D) weer direct naar binnen.

Onderstaand een fotoverslag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even ingebroken de foto's bewerkt (kleur, verscherpt) en verkleint Hans v.d.Post
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

labrador schreef:
Een van de 0026 moeren kwam vandaag even buiten kijken, maar vertrok (nadat ze mijn grote hoofd zag:D) weer direct naar binnen.
Altijd leuk vooral zo groot. Is toch mooier (heb ik de bril niet nodig) Maar dat is nou een donker moertje uit de serie.
Ga door met je foto's, JaapAfbeelding

Zoek eens een lichte moer, of ga even naar Piet!

Groet,
Hennie...
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Jaap,

En..... nou nog de gouden greep!
Ik bedoel, dat jouw (mijn!) Buca's op de foto perfect aansluiten bij de TFB06-026. Dat belooft wat voor de toekomst.

!Piet
labrador
Contacteer:

Bericht door labrador »

Kroese schreef: Maar dat is nou een donker moertje uit de serie.

Zoek eens een lichte moer, of ga even naar Piet!

Groet,
Hennie...
Hennie,

Je hebt toch zeker wel gezien dat Piet [8D] stiekum alle lichte moertjes eruit pikte.....[:p]

Piet!,

Deze verzorgbijen (80 cc / wasmiddelmaatbekertje) komen inderdaad uit het BUCA volk waarvan ik ruim 15 Kg Kersenhoning heb geslingerd deze lente!
labrador
Contacteer:

Bericht door labrador »

Hennie,

In ieder geval zijn 10 van de 12 moertjes aan de leg!!!
2 zijn een twijfelgeval;

1 - moerroosterstand was verschoven (hopenlijk gaat ze vandaag op bruidsvlucht?)
2 - hier zag ik geen moer of eitjes, maar het volkje was wel rustig, even afwachten dus.....

Jaap
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Jaap, als ze leggende werksters hebben zijn ze ook rustig.
Ik heb, hopelijk had 4 van de 10 raams afleggers met leggende werksters.
Het voer en stuifmeel eruitgehaald dus alle raten waarop geen werkstersbroed zit aan de zijkanten gezet zonder bijen in een nieuwe bak en daartussen een volle drieramer met een koningin waarvan het eerste broed al is uitgelopen.
Deze 3 ramers haal ik overdag van een andere stand zodat de meeste vliegbijen in het veld zijn, dan accepteren de 3 ramers de vreemde gewaarwording om binnen 10 minuten 4 x zo groot te worden wat makkelijker en is er dus veel meer rust.
Men zegt dat de eierleggende werksters ook de kast weer kunnen terugvinden maar waarom blijven er dan trosjes bijen achter die niet terug vliegen.
Ze stonden te stertselen en dat is een goed teken.
Over een dag of 3 weer controleren en als alles goed is een tweede bak onder met onderandere de raten met dood broed, want het is zonde van dat vele stuifmeel wat er in de raten zit en na 3 dagen is het broed zeker dood maar stinkt het nog niet, het ruikt dan naar net gebakken brood.
Hoe dat met eitjes zit weet ik niet, zijn die na drie dagen ook niet meer levenskrachtig of komen ze gewoon wat later uit.
In de kast zie je de bijen nooit eitjes verwarmen.
Waarschijnlijk hebben ze een lagere temperatuur nodig?
Ik zal er eens op letten of er darrenbroed ontstaat hier en daar.
Op m'n andere stand zijn er ook een stuk of 5 niet aan de leg gekomen, als er helemaal nog niets te zien is zou er nog een koningin in kunnen zitten.
Een van die volken heeft een koningin met aan de zijkant onder de vleugels een raar uitsteeksel net of er een klein extra vleugeltje zit, of die op bruidsvlucht geweest is betwijfel ik maar ze zag er wel vrij groot uit, ik denk dat ik haar vervang d.m.v. een krant met een goede 6ramer er bovenop en de koningin in een kooitje meeneem om haar thuis te kunnen onderzoeken.
Ik heb ook wel eens een moertje gehad die het achterlichaam had dat op de achterkant van een dar leek.
Zulke dingen moet je eigelijk invriezen of op een andere manier conserveren.
Weet iemand hoe je insecten het beste kan conserveren?
Dirk

dertiende
labrador
Contacteer:

Bericht door labrador »

Dirk Blanken schreef:
Jaap, als ze leggende werksters hebben zijn ze ook rustig.
Dirk,

Zo snel zal ik geen leggende werkster krijgen denk ik. En als dat het geval zou zijn, dan moest ik dus eitjes zien, en die zag ik niet.
De moer zal zich verstopt hebben, of ze is niet terug gekomen van haar bruidsvlucht. In het laatste geval zou er een leggende werkster zich kunnen ontwikkelen. Maar zover laat ik het niet komen....
Plaats reactie