Evaluatie Ameland en ander BF materiaal

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Evaluatie Ameland en ander BF materiaal

Bericht door LWPisa »

L.S.,

Hoe bevallen de Amelandse koninginnen of ander BF materiaal U?

Zijn ze significant beter (grotere volken, zwermtrager of zachtaardiger) dan andere volken op Uw stand?

L.
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Evaluatie Ameland en ander BF materiaal

Bericht door Dirk Blanken »

Pisa, ik denk dat al die vragen die je hebt ook afhangt van de koninginnen die je inlevert ter bevruchting.
Ze zullen er zeker niet slechter van worden maar ook de combinatie moet kloppen.
Iedereen ook jij zal dat zelf moeten uittesten.
Ik zou de kwaliteit van het bevruchtingsstation Ameland zelf niet kunnen beoordelen maar de animo per seizoen loopt in de richting van meer dan 800 bevruchtingsvolkjes.
Met andere woorden het telen met bijen heeft tijd nodig voordat je weet wat er precies aan de hand is ben je twee jaar verer.
Ander mensen hebben andere oorsprongkoninginen en dus andere resultaten.
Dirk

dertiende
LWPisa
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Hoi Dirk,

Mijn vraag is wat algemener bedoeld...vind je dat het werken met stamboekmateriaal zin heeft in vergelijking met non-stamboek...en heb je de bijen die je zou willen hebben?

Ik weet dat er verschillend materiaal in omloop is met stambomen en al...alleen lees ik nooit iets over de prestaties ervan of een vergelijking ertussen.

Wat is het verschil tussen BF Marken en Ameland bijvoorbeeld? Is de ene bij geschikter voor een bepaalde dracht dan de andere?

Als ik een koe zou kopen zou ik graag meer weten over de melkgift en andere eigenschappen van de moeder en familie.

L.
Ed Pieterse
Contacteer:

Bericht door Ed Pieterse »

Hallo Lennard,
Sinds kort werken we ook weer met Buckfast materiaal.
Er zijn zeker verschillen tussen de diverse teelten. Het lastige met vergelijken is, dat het materiaal niet altijd homogeen hetzelfde is.
Er zijn Buckfastvolken, die echt alle voer (honing) omzetten in broed, maar er zijn ook andere "lijnen". Wij proberen te selecteren op Varroatolerantie gekruisd met Primorsky en SMR materiaal.
In zuid Duitsland en Luxemburg zijn telers, die al jaren selecteren op Varroatolerantie.

Wat Dirk Blanken zegt is juist, want bij de teelt van koninginnen is niet alleen het uitgangsmateriaal belangrijk.
Het teeltvolk moet natuurlijk 100% geschikt zijn voor nateelt, maar het pleegvolk is haast nog belangrijker. Het verzorgen van de larven waar je de koninginnen van wil telen is zeer belangrijk. Daar moet je de juiste omstandigheden voor creëren. Maar ik begreep dat je dat niet helemaal bedoelde.
Als je de diverse lijnen wil vergelijken moet je de pedigrees vergelijken. Mijn bezwaar tegen de pedigrees van de Buckfast groepen is dat er lijnen van jaren terug worden gemeld, die genetisch erg weinig invloed meer kunnen hebben doordat er al veel te vaak is aangepaard met andere soorten. Wij hebben hetzelfde probleem met de Primorsky volken. Het aantal lijnen loopt terug ook al zijn de Primorsky's die we nu over hebben allemaal 100% resistent tegen de Varroa. Dat selecteert zichzelf uit.
Dan wordt de genetische basis steeds smaller en krijg je op den duur dus inteelt.
Ik hoef je niet te vertellen dat je grote groepen volken nodig hebt voor een homogeen soort bij. We zijn dan ook bezig met inkruise van ander materiaal. Maar nu verander ik een beetje van onderwerp.
Ed Pieterse
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo Ed,

Je primorsky programma boeit en intrigeert me steeds weer. Ik was benieuwd of je iets kan zeggen over de resultaten van aanparingen tussen je primorski en carnica lijnen. Wat voor soort volken krijg je daarvan, en hoe is de varroa resistentie dan?

Tieme
Dirk Blanken
Contacteer:

Pisa,Ameland geeft veel info over de lijnen waarmee ze telen en de darrenvolken.
Toets in "Gosse van der Velde" dan ga je naar het Buckfast station, naar het hoofdmenu en je bent een uur verder.
Daar wordt ook ingegaan op bepaalde punten hoe de lijnen zijn beoordeeld.
Ook Marken zal wel zoiets hebben.
Maar elke aanparing zal weer andere resultaten geven die kunnen ze je niet vertellen dat moet je zelf uittesten.
Een goed boek waarin je de oorsprong van de gebruikte rassen bij de buckfastbij kan nagaan is Naturgeschichte der Honigbienen van friedrich Ruttner
Biologie, Sozialleben, Arten und verbreitung.
ISBN 3-440-09477-4
Ik heb het via iemand anders gekocht, niet goedkoop maar een schat aan info/achtergronden.
'T is mijn bedboek.
Ik heb dit jaar van Ligustica( New Zealand) en van een andere Ligastica (ligurier) maar die afkomst moet ik noch nazoeken/vragen.
Beide laat ik in de 2e doorgang op Ameland bevruchten.
Vroeger kocht ik goede raszuivere koninginnen en liet de F1 stand bevruchten, wel goede resultaten maar je kan de aankoop van een raszuivere koningin verlengen er langer plezier van hebben als je er ook een paar raszuiver laat bevruchten.
Het jaar erop zijn de darren van de F1 nog steeds raszuiver dus standbevruchting met zeer weinig imkers in de buurt is dan nog goed.
De weinige imkers in de buurt met een paar volkjes hebben al jaren gebruik kunnen maken van het steeds nieuwe bloed dus kunnen ze gewoon blijven aalsteren.
Toen ik nog zwarte bijen had selecteerde ik ook al en eerlijk gezegd dat kan ook heel goed en krijg je prachtige volken met een goede haaldrift en ook zachtaardig maar de zwermdrift moet je zeker opnemen in je bedrijfswijze en krijg je er niet uit.
We kunnen het niet meer terugdraaien maar het was beter geweest als we de bijen die hier horen hadden verbeterd.
De tracheemijt was eigenlijk de aanleiding om met andere rassen te beginnen en nu bestaat het landras eigelijk niet meer.
Een groot nadeel is dat veel buckfastbijenlijnen door broeden tot het voer op is,de zwarte bijen stopten met aanzet van broed zodat dat moet in onze streken, en beginnen weer sterk als er honing en stuifmeel binnen komt.
Zwarte bijen kunnen met 12 a 15 kg makkelijk door de winter geholpen worden, andere rassen hebben 20 a 25 kg nodig vooral als ze in de winter beperkt doorbroeden, je begrijpt dat de kast dan zijknat is.
Nu proberen we dat doorbroeden weer tegen te gaan door het in kruisen van bijen die 's winters als dood op de raten zitten etc etc.
Het ras Mens weet in een paar jaar te verstoren wat in tienduizende jaren door milieuomstandigheden is opgebouwd wat zich zelden uit in verbeteringen en ik doe lekker mee.
Pisa doe lekker mee en schaf goede koninginnen aan en geniet ervan begin de varroabestrijding op tijd dan verzeker ik je dat je in het voorjaar sterke volken hebt.
Ik ben nu al weer aan het voeren, de kleine volken zetten maximaal broed aan en hebben dus weinig vliegbijen en met dit weer kunnen ze niet zonder een toegift, grote volken kunnen die week makkelijk overbruggen.
De kleine volken zullen zonder voeren niet doodgaan maar een paar liter bijvoeren onderbreekt de stimulans om gewoon door te broeden niet.
Het weer wordt steeds exstremer droge en natte perioden komen steeds vaker voor soms in het voordeel van onze bijen soms juist niet.
We zullen dat moeten accepteren
Ik verbaas me er over hoe snel bijen weer met stuifmeel binnen komen als het even droog is.
Geniet van je bijen en geef ze maximale aandacht, maar laat ze hun gang gaan dan kan je als imker van hen leren, alles goed wat betreft voer en stuifmeel pas kijken als je vermoedt dat er iets mis is.
Dirk

dertiende
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Dirk,
De tracheemijt was eigenlijk de aanleiding om met andere rassen te beginnen en nu bestaat het landras eigelijk niet meer.
Dit soort opmerkingen van jou spreken mij altijd erg aan; even afstand nemen en een beetje filosoferen over wat wij eigenlijk aan het doen zijn. Daarboven staat er nog een:
We kunnen het niet meer terugdraaien maar het was beter geweest als we de bijen die hier horen hadden verbeterd.
Het binnenhalen van externe rassen berust deels op hebzucht (meer honing!) deels op luiheid (geen gezwerm) op angst (geen agressieve bijen) op experimenteerzucht (de "vrolijke wetenschap") deels ook op veranderde landbouw (voorjaarsdracht i.pl.v. boekweit en heide).
Trachaeënmijt speelde vooral in Engeland begin vorige eeuw, toen broeder Adam zich genoodzaakt zag iets aan het bijna uitgestorven bijenbestand te doen; een beetje te vergelijken met het hedendaags binnenhalen van Prymorskies om de Varroa het hoofd te bieden.
Het is hier niet de plaats er verder over uit te weiden, maar het tweede citaat is mij uit het hart gegrepen. Hadden wij dat gedaan, dan hadden wij geen Killerbees gehad, geen Varroa, geen vreemde bacteriën en virussen waar onze huidige dames geen weerstand tegen hebben, geen kevers, geen veel te grote volken, die niet voldoende dracht (lees: stuifmeel) kunnen aanslepen en ziek worden aan de onvolwaardige alternatieven. Anderzijds zou "bijenteelt" minder hobyïsten hebben aangesproken en zou het tekort aan immes desastreus geworden zijn.
Dit wilde ik even kwijt naar aanleiding van jouw verhaal.
met groet,
hennie oes

Afbeelding
LWPisa
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Dirk,

Het boek van Ruttner staat hier als Engelse versie op de plank[;)]

Al die gedegen morfometrie en dan de koppeling aan eigenschappen als winterzit en zachtaardigheid is prachtig...maar ik zie nooit morfometrische resultaten bij een BF stamboom staan...als het een hybride is dan heb het ook wat minder zin. Hoeveel mensen meten hun bijen door? Ik zou graag wat meer grafieken zien bijv over gemiddelde opbrengsten van een "stam" uitgezet tegen hun dracht en volksgroote.

Alle ecotypen en rassen is prachtig maar meda en anatolica enzo hebben we hier niet. Als de BF ze inkruisen zou ik graag een overzichtje zien van de veranderde eigenschappen in de tijd enzo.

Quote van Br Adam:...

Morfometrie zegt niets over de economische waarde van een bij.

Misschien moest ik maar eens lid worden van de BBV...

L.
Dirk Blanken
Contacteer:

Pisa, het zou een heidens werk zijn om van elke Buckfastlijn precies te omschrijven hoe ze zijn wat weer kan veranderen door elke aanparing.
Ameland geeft hun visie en de rest moet je zelf uittesten totdat je bereikt hebt wat je wilt.
Zodra je de eigenschappen hebt die je wilt en die min of meer stabiel vererven moet je dat proberen vast te houden door veel te telen en hoeveel volken heb je daarvoor nodig?
Ik ben er van overtuigd dat door steeds te selecteren en van 20 volken er 60 te maken goede resultaten zijn te behalen door alles goed te noteren en in het voorjaar de 20 beste volken weer aan te houden.
Het is veel werk en voortdurende controle zeker met dit soort weer maar het geeft veel voldoening.
Je kan wel willen dat andere mensen het werk voor jou doen en dat jij alleen maar hoeft te controleren of het waar is wat ze beweren maar zo werkt het niet.
Als je maar een paar volken hebt zal je moeten vertrouwen op de mensen die veel telen.
Ik heb twee lijnen van Hans Roy Denemarken, De CO 9 is een zeer goede koningin, de HR 132 is prut maakt zeer grote volken maar vergeet honing voor de imker te halen en dan zeg je raszuiver aanlaten paren maar bovendien zijn de F1 behoorlijk lastig in de omgang dus ermee stoppen via hun darren hebben ze al wel genen doorgegeven doorgegeven bij standbevruchtingen.
En zo blijf je doorprutsen, heel af en toe heb je een lijn die zelfs bij standbevruchting behoorlijk stabiel blijkt te zijn en dat heb je pas echt door na 2 of 3 jaar.
Zo'n lijn heb ik dit jaar opgezet ik noem het een toevalstreffer als het volgend voorjaar ook weer bij de toppers behoort dan ga ik dochters van die koningin raszuiver aanparen.
Op den duur heb je meer dan 5 koninginnen waarvan je kan natelen en dan worden er nog een paar besteld.
Mijn CO 9 van 2004 van Hans Roy gaat haar 4e jaar in en ik zet haar elk jaar terug op 1 bak en 3 broed + 5 ramen bijen maar dan moet ze weer opbouwen en het is nog steeds het mooist vliegende volk.
De zon schijnt even kijken.
Dirk

dertiende
Ed Pieterse
Contacteer:

Bericht door Ed Pieterse »

In 2004 heb ik eens 1500 vleugeltjes gemeten op de 3 meest gangbare indexen.
Afbeelding
Als ik er weer aan denk zie ik nog steeds allemaal vleugeltjes.
Maar als je voldoende metingen hebt gedaan, dan kun je wel een conclusie trekken aangaande de afstamming van een volk. Er zijn wel degelijk allerlei verschillen tussen de "rassen" of moet ik lijnen zeggen. Ik deed dat op de computer met het programma van CIBIS.

Maar ook bij andere morfologische metingen kun je wat zeggen over de afkomst van de bijen. Hier heb je alleen wat aan als je weet wat de meetbare eigenschappen van een bijensoort zijn, zoals ziektebestendigheid, zachtaardigheid, haaldrift, zwermneiging etc.. Er is een echtpaar in Berlijn, die niets anders doet en die analyses maken.
Bijvoorbeeld kleur pantser, tonglengte, beharing,etc..
Afbeelding

Ed Pieterse
Plaats reactie