Ed, eerlijk gezegd, heb ik me nooit zo met meetbare verschillen van de verschillende bijenrassen/lijnen bezig gehouden.
Ik stel me dan voor dat een bepaald ras/lijn moet voldoen aan bepaalde metingen om te kunnen bepalen wat hun waarschijnlijke eigenschappen zijn.
Als je zo'n lijn aanpaart met een ander ras/lijn dan veranderen de metingen toch, hoe ga je er dan mee om ga je dan middelen wat betreft de eigenschappen.
Volgens mijn visie zal je altijd moeten blijven controleren wat er werkelijk aan de hand is door veel te telen en te controleren.
Ik denk dat bij de koninginnenteelt een grote dosis van geluk nodig is en dat je de kansen kan vergroten door koninginnen te gebruiken die positief de gewenste eigenschappen vertoonden, dus toch een uittesten en nog eens uittesten.
Kan je met morfologische metingen alleen maar voorkomen dat er ongewenste eigenschappen binnen sluipen?
Voor hoe ver is morfologie belangrijk voor het bepalen welke koninginnen je gaat gebruiken om je doel te bereiken of geeft het slechts een richting aan en moet je steeds blijven controleren wat bij elke verandering jaren kost en veel capaciteit wat betreft het aantal testvolken.
Nogmaals dit is een volkomen nieuw aspect voor mij,ik kan erge domme dingen gevraagd hebben.
Ik ben erg practisch bezig en verdiep me pas in theoretische zaken als ik dat nodig vindt.
Ik heb wel vaker mensen gevraagd hoe bepalen jullie welke koninginnen jullie gebruiken om verder te komen en dan gaf vaak de geconstateerde eigenschappen van de koningin de doorslag.
Dirk
dertiende
Evaluatie Ameland en ander BF materiaal
-
- Contacteer:
- Albert Stoter
- Contacteer:
Re: Evaluatie Ameland en ander BF materiaal
Als ik o.a. onderstaande sites bekijk dan is die selectie binnen zwarte bijen nog steeds mogelijk toch?Dirk Blanken schreef: Toen ik nog zwarte bijen had selecteerde ik ook al en eerlijk gezegd dat kan ook heel goed en krijg je prachtige volken met een goede haaldrift en ook zachtaardig maar de zwermdrift moet je zeker opnemen in je bedrijfswijze en krijg je er niet uit.
We kunnen het niet meer terugdraaien maar het was beter geweest als we de bijen die hier horen hadden verbeterd.
http://www.zwartebij.be/p/chimay.html
http://www.dunkle-biene.de/
-
- Contacteer:
Albert, ik selecteerde toen binnen de eigen bijen en had toen die ervaring.
Dat is ook al 20 jaar geleden toen dacht ik er zelfs niet aan om koninginnen uit andere streken binnen te halen.
Ik ben er ook van overtuigd dat echte zwarte bijen niet meer bestaan er is altijd wel wat ingekruist.
En ik denk dat dit lang niet altijd met zekerheid met metingen te controleren.
Dirk
dertiende
Dat is ook al 20 jaar geleden toen dacht ik er zelfs niet aan om koninginnen uit andere streken binnen te halen.
Ik ben er ook van overtuigd dat echte zwarte bijen niet meer bestaan er is altijd wel wat ingekruist.
En ik denk dat dit lang niet altijd met zekerheid met metingen te controleren.
Dirk
dertiende
Dirk, dat meet je met DNA onderzoek, o.a. in Kopenhagen. Ze bestaan nog steeds! 't is even zoeken.
Groeten,Willem
Groeten,Willem
-
- Contacteer:
Geef me even de tijd Dirk, dan beantwoord ik je reactie. Ik heb het een beetje te druk op dit moment.
Ed
Ed