Winterbijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Ed Pieterse
Contacteer:

Winterbijen

Bericht door Ed Pieterse »

Toen ik in 2001 in Amerika was, sprak ik een imker die me vertelde dat hij 3 keer per jaar moest behandelen tegen de Varroa. De belangrijkste keer vond hij half juli.
Dan zijn de mijten het grootst in aantal na het voorjaar en dan besmetten ze de larven waar de winterbijen uit voort moeten komen.
De mijten hebben dan al enige cycli in het broed gemaakt en hun dochters ook.
Enige tijd later vond ik een grafiekje in een Amarican Bee Journal wat ik jullie niet wil onthouden.
Afbeelding
Het geeft aan dat men wel eens gelijk kon hebben als we ongeveer het zelfde klimaat hebben als daar waar het grafiekje is gemaakt. Dat vertelde het verhaal geloof ik niet.
Het kon wel eens iets met de wintersterfte te maken hebben, want bijen die uit een door mijten besmet celletje worden geboren hebben belangrijk minder eiwitten en wegen ook behoorlijk minder.
Dus in deze (bij mij) drachtloze periode even de honingkamer eraf en een behandeling toepassen, als je geen Varroaresistente bijen hebt.
Ik kan dat niet doen, want de bijen in mijn tuin mogen niet behandeld worden, omdat ze meedraaien in een testprogramma.
Ed Pieterse
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Winterbijen

Bericht door Dirk Blanken »

Ed en andere, zoals jullie inmiddels wel weten vul ik mijn thymolverdampertjes 3 x per jaar.
Thymol veroorzaakt dat varroa zich niet kan vermeerderen juist bij stricte toepassing is eigelijk een oxaalbehandeling in december niet nodig, toch doe ik het de winter van 2007 nog een keer, vallen er dan weer bijna geen mijten, dan hou ik het voortaan alleen op de thymolbehandeling.
Door thymol te gebruiken blijft de populatie varroa's constant laag.
Ik oogst aleen in het voorjaar honing en reis na het voorjaar bijna nooit meer soms nog eens nar de heide dus contaminatie is geen probleem.
Als echt blijkt Ed dat je succes hebt met de aanparing van de resistente met buckfast stammen dan kruis ik ze zeker in, maar waarschijnlijk zijn we dan een paar jaar verder.
Beantwoord je mijn stukje nog over de buckfast en de morfologie.
Dirk

dertiende
Plaats reactie