JP schrijft: Schierbijen staan bekend om hun ziektegevoeligheid.
Oja vertel!
Hans
De carnica bijen van Schiermonnikoog
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: De carnica bijen van Schiermonnikoog
Korte reactie: twee maal erge sterfte gehad op Schier. En ik ken enkele imkers (vier stuks) die met Schierbijen werken. Ook veel wintersterfte. Er schijnt verbetering op getreden te zijn nu het K. teelt station op Schier nieuw bloed heeft ingevoed. Eind jaren negentig is de poging mislukt om nieuwe genen in te voeren. Ook is de bedrijfmethode aanzienlijk verbeterd, wat de gezondheid van de volken tegoede komt. Het is dus interessant dat Hennie weinig sterfte kent en ook met Schierbijen werkt. Vandaar mijn bijdrage naar Hennie.
jp
jp
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
JP je ben niet goed ingevoerd.
Had van jou wat betere argumentatie verwacht.
Niet iedereen heeft schierbijen.
Carnica-bijen zijn in de meeste gevallen geen schierbijen.
Hans
Had van jou wat betere argumentatie verwacht.
Niet iedereen heeft schierbijen.
Carnica-bijen zijn in de meeste gevallen geen schierbijen.
Hans
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Hans ik heb het over schierbijen (carnica's van het KTS Schier) en niet over imkers met carnica's van elders. Ik ben dus wel goed ingevoerd.
Helaas zijn de vrijwilligers van schier weinig digitaal om meer uitvoeriger over dit onderwrep te praten.
JP
Helaas zijn de vrijwilligers van schier weinig digitaal om meer uitvoeriger over dit onderwrep te praten.
JP
-
- Contacteer:
JP,
zou je mij kunnen vertellen voor welke bijenziektes Carnica's van Schiermonnikoog gevoelig zijn? Dan kan ik mijn bijen in de toekomst voor die ziektes behoeden. Ik heb er in die 25 jaar nimmer iets van gemerkt. Ze floreren al die jaren al heel goed op mijn standen, zelfs zo goed dat ik nimmer overwogen heb op een ander soort of ras over te stappen.
Inderdaad was een deel van mijn bijen - voor het eerst - de afgelopen winter ook het slachtoffer van die misterieuze "verdwijntruc", maar die komt bij alle bijenrassen en -soorten voor de laatste jaren.
En als je daar wel op doelt: ik wist niet dat er ook Schiercarnica's in de rest van Europa en Amerika worden gehouden [;)] (kan je nagaan hoe goed ze zijn
.
met vriendelijke groet,
Els
zou je mij kunnen vertellen voor welke bijenziektes Carnica's van Schiermonnikoog gevoelig zijn? Dan kan ik mijn bijen in de toekomst voor die ziektes behoeden. Ik heb er in die 25 jaar nimmer iets van gemerkt. Ze floreren al die jaren al heel goed op mijn standen, zelfs zo goed dat ik nimmer overwogen heb op een ander soort of ras over te stappen.
Inderdaad was een deel van mijn bijen - voor het eerst - de afgelopen winter ook het slachtoffer van die misterieuze "verdwijntruc", maar die komt bij alle bijenrassen en -soorten voor de laatste jaren.
En als je daar wel op doelt: ik wist niet dat er ook Schiercarnica's in de rest van Europa en Amerika worden gehouden [;)] (kan je nagaan hoe goed ze zijn

met vriendelijke groet,
Els
Jarenlang Carnica's van Schier gekocht. Kwamen echter vaak niet de winter goed door.
Vandaar mijn overstap naar Buckfast: met als gevolg minder dode bijenvolken. De Buckfasten zijn in mijn ogen dan ook sterker en minder kwetsbaar dan de Carnica's.....
Maar dat is mijn mening/bevinding
Pim Lemmers
Vandaar mijn overstap naar Buckfast: met als gevolg minder dode bijenvolken. De Buckfasten zijn in mijn ogen dan ook sterker en minder kwetsbaar dan de Carnica's.....
Maar dat is mijn mening/bevinding
Pim Lemmers