Zwerm vindt feilloos moerloos volk, of niet?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Piet Jager
Contacteer:

Re: Zwerm vindt feilloos moerloos volk, of niet?

Bericht door Piet Jager »

1. En als ik niet mijn bevruchte stammoer aantref, maar een onbevruchte, jonge moer uit die kast, wie heeft er dan gelijk?

2. Of een bevruchte, vreemde moer?

3. Of een gemerkte moer?

In alle gevallen wordt geenszins bewezen, dat het de zwerm was die ginds in de boom hing.

Bij een definitieve keuze van de verkennners mbt een geschikte plaats wordt hun aantal daar steeds groter tot een halfuur voor vertrek van de zwem naar die plaats. Na een half uur betrekkelijke stilte komt de zwerm dus aanvliegen. Bij mij was de 'moerloze' kast bijna een volle dag niet meer op die plaats aanwezig en zullen de verkenners teleurgesteld zijn teruggekeerd. Achteraf bleek de kast zelfs niet echt moerloos te zijn, maar een darrenbroedige moer te hebben.

Het gaat in deze discussie ook niet om het gelijk hebben of de deal, maar om de waarheidsvinding van de stelling en daar kom je volgens mij op deze manier niet zomaar achter. Nochtans kan de uitwisseling van kennis en het delen van elkaars inzichten in het gedrag van bijen leiden tot een leerzame bijdrage m.b.t. tot onze hobby.

!Piet
labrador
Contacteer:

Bericht door labrador »

Piet!,

Op zoek naar de waarheid moeten we eerst beginnen met wat zekerheden uit te sluiten;
Je hebt gelijk dat het nooit met zekerheid is te stellen dat het de bewuste zwerm zou zijn die op de kast vloog. We moeten dus naar zekerheden gaan zoeken.

1. Welke moer zit in het zwermvolk. Is het niet de stammoer, dan is veel van jouw gedachte's niet meer bruikbaar en dan komt de vraag: Welke moer is het dan?

2. Is het een bevruchte moer of niet?
Is ze NIET bevrucht, dan kan het een jonge uitgelopen moer zijn uit jouw stamvolk. Is ze WEL bevrucht, maar niet de stammoer, is het dus een vreemde moer. En dan is er daadwerkelijk een zwerm op de kast gevlogen.

Laten we het stukje bij beetje wegstrepen en misschien komen we er "naar zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" achter....

Even t.a.v. de opmerkingen: Deze discussie is GEEN demonstratie van kennis maar een forum is juist om kennis te delen of te ontvangen van anderen. Ik had gehoopt dat er mensen zouden zijn die de stelling zouden kunnen onderbouwen of juist niet. Maar niemand weet het blijkbaar. Op deze manier kunnen we wellicht met z'n allen er wat aan hebben....

Iedereen treft toch wel eens een wildvreemde moer aan in zijn kast?
dan wil je toch weten hoe die er komt? Wel, misschien zou dit een van de verklaringen KUNNEN zijn....

Tot slot; Als men de "discussie" niet interessant genoeg vindt; het is geen VERPLICHTING om dit te lezen hoor!!!
labrador
Contacteer:

Bericht door labrador »

Nou, vandaag hebben Piet! en ik de zwerm bekeken.

Het was een JONGE MOER en nog niet aan de leg. Kans is dus groot dat dit moertje uit de kast van Piet! gekomen is en dat Piet! wat betreft de zwerm gelijk heeft gehad. [xx(][;)]

Maar wat betreft de stelling:

Een moer / zwerm weet feilloos een moerloos volk te vinden

Hierover heb ik ondertussen gesproken met wat meer imkers. Een aantal wisten mij te vertellen dat dit wel degelijk zo is.

Ik zou het leuk vinden als mensen hier eens op zouden reageren om te kijken hoe men hierover denkt of hoe de ervaringen zijn...
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Als men aan gerichte koninginnenteelt doet met een sterk moerloos volk waarin een groot aantal doppen wordt aangezet, wordt aanbevolen
om een moerrooster op de bodem te leggen zodat de hele teelt niet om zeep wordt geholpen.
Ik zit zelf vrij geisoleerd en heb dan ook vrij weinig ervaringen met zwermen van buitenaf.
In een omgeving waar veel imkers zitten zou ik zeker een moerrooster op de bodem leggen om de teelt te beschermen.
In het begin van het imkeren zat op een 800m een imker met meer dan 10 volken toen had ik in lege kasten na het seizoen altijd wel een paar zwermen maar dat vreemde koninginnen de tijdelijk moerloze kasten na de bevruchting of eerder met volk en al overnemen heb ik nooit bewust meegemaakt.
Dirk
dertiende
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

labrador schreef:
Ik zou het leuk vinden als mensen hier eens op zouden reageren om te kijken hoe men hierover denkt of hoe de ervaringen zijn...
Een ander oud verhaal schoot mij te binnen, na ons telefoon babbeltje:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... e,moerloze
Slaat ook gelijk op de opmerking die Dirk maakte.

groet,
Hennie....
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Ik herinner me dat we daar 15 jaar geleden ook al last van hadden. Ook toen kwam het geregeld voor dat hele series opgezette teeltdoppen mislukten, doordat er een vreemde moer (dus geen zwerm) was opgevlogen. In die periode werden voornamelijk moerloze volken gebruikt voor het opzetten van een teelt. De stelling gaat echter over een zwerm, die op een moerloze kast vliegt of bij een dun bevolkte (moergoede) kast intrekt.

!Piet
Plaats reactie