Nu ik toe ben aan het verven van de binnenkant van de voerbakken van de segebergerkasten kan ik via het zoeksysteem niet meer vinden wat men moet gebruiken om de voerbakken beter schimmelvrij te maken.
Ik weet zeker dat het al eerder genoemd is.
Volgens mij was het een twee companenten lak maar welke merken voldoen.
Wie heeft hier goede ervaringen mee en kan me adviseren.
Dirk
dertiende
Verf voor binnenkant voerbakken segebergers
-
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1982
- Aantal volken: 24
- Contacteer:
Re: Verf voor binnenkant voerbakken segebergers
Opgepast! volgens de regelgeving: voer kan in de honig geraken, de bijen hebben contact met de verf. Dus moeten, volgens de regelgeving, de gebruikte materialen om de binnenkant van voerbakken te behandelen, geschikt zijn voor voeding.Dirk Blanken schreef:
Nu ik toe ben aan het verven van de binnenkant van de voerbakken van de segebergerkasten kan ik via het zoeksysteem niet meer vinden wat men moet gebruiken om de voerbakken beter schimmelvrij te maken.
Ik weet zeker dat het al eerder genoemd is.
Volgens mij was het een twee componenten lak maar welke merken voldoen.
Wie heeft hier goede ervaringen mee en kan me adviseren.
Dirk
dertiende
Het klinkt misschien absurd, maar hoe ver moet je erin gaan om te voldoen aan die regelgeving? Ik weet het niet meer, en veel andere imkers waarschijnlijk ook niet meer.
Aan de andere kant, er wordt voer door verschillende fabrikanten op de markt aangeboden dat niet verpakt is in/met materialen die geschikt zijn voor voeding. Omdat voer voor bijen, dierenvoer is. Voor dierenvoer telt de regel niet. Dierenvoer is in regel niet voor menselijke consumptie.
We gaan heugelijke tijden tegemoet.
-
- Contacteer:
Vanaf 2001 heb ik ook Segeberger voerbakken. En ik heb ze nog nooit geschilderd! Bij mij worden de voerbakken als ze afgenomen zijn onmiddelijk met heet water gewassen.
Ze blijven daarna opgeslagen in de schuur en tegen de tijd dat er weer ingewinterd moet worden komen ze tevoorschijn. Dan zit er echt geen schimmel op, maar dan ook niets. Ik begrijp niet dat het op de voerbak staat dat deze geschilderd (innen streichen) moet worden.
Ik denk dat als je schoon werkt dat dit niet nodig is.
Wel zal ik het eens aan de firma Stehr vragen als ik er kom.
Ed Pieterse
Ze blijven daarna opgeslagen in de schuur en tegen de tijd dat er weer ingewinterd moet worden komen ze tevoorschijn. Dan zit er echt geen schimmel op, maar dan ook niets. Ik begrijp niet dat het op de voerbak staat dat deze geschilderd (innen streichen) moet worden.
Ik denk dat als je schoon werkt dat dit niet nodig is.
Wel zal ik het eens aan de firma Stehr vragen als ik er kom.
Ed Pieterse
-
- Contacteer:
Ed,
Dat bespaart me tijd en geld.
Het viel me ook al op dat nadat ik de bakken schoongemaakt had er al veel minder schimmel ontstond.
Ik zal ze nog een keer schoonmaken met heet sodawater.
Bedankt.
Dirk
dertiende
Dat bespaart me tijd en geld.
Het viel me ook al op dat nadat ik de bakken schoongemaakt had er al veel minder schimmel ontstond.
Ik zal ze nog een keer schoonmaken met heet sodawater.
Bedankt.
Dirk
dertiende