Beste start?
Moderator: Hans van der Post.
Beste start?
Beste imkers, wat is voor mij de beste start om te beginnen? Ik woon momenteel zo dat ik geen bijen om het huis kan huisvesten. Daarom vraag ik mij af of er geen park of iets dergelijks is waar imkers ook hun bijen stallen? ( omg. stadskanaal) Is het voorjaar dé tijd om te starten met zeg ±3 volkjes carnica s of bf? met daarnaast een persoonlijke mentor en/of cursus te volgen... Maar die optie van een park bestaat?
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Re: Beste start?
Hoi Theo,
Het late voorjaar is de beste starttijd, dan wordt er gezwermd en gesplitst en zijn er genoeg bijen om weg te geven of te verkopen.
Een stal van een vereniging is een optie, zeker om een beetje met een een mentor het imkeren te leren...maar die moet er dan wel in de buurt zijn. Nadeel van een stal is dat er soms ruimte gebrek is, dat je ziekten kan krijgen van de buren en dat als er veel bijen staan de spoeling dun wordt qua stuifmeelvoorziening. Het kan geen kwaad om ook rond te fietsen en gewoon op de man af te vragen of er bij iemand bijen mogen staan. Nee heb je en ja kan je krijgen...
L
Het late voorjaar is de beste starttijd, dan wordt er gezwermd en gesplitst en zijn er genoeg bijen om weg te geven of te verkopen.
Een stal van een vereniging is een optie, zeker om een beetje met een een mentor het imkeren te leren...maar die moet er dan wel in de buurt zijn. Nadeel van een stal is dat er soms ruimte gebrek is, dat je ziekten kan krijgen van de buren en dat als er veel bijen staan de spoeling dun wordt qua stuifmeelvoorziening. Het kan geen kwaad om ook rond te fietsen en gewoon op de man af te vragen of er bij iemand bijen mogen staan. Nee heb je en ja kan je krijgen...
L
- Jan Kruit
- Imker sinds: 1970
- Aantal volken: 50
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
De afdeling Stadskanaal heeft een Bijenpark.
Contactgegevens
NOORDERSTRAAT 33
9524PB BUINERVEEN
0599-212545
STADSKANAAL
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit
http://www.bijenstanddedriehoek.nl
Contactgegevens
NOORDERSTRAAT 33
9524PB BUINERVEEN
0599-212545
STADSKANAAL
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit
http://www.bijenstanddedriehoek.nl
Inmiddels met de vereniging stadskanaal contakt gezocht, dus gaan we via die weg weer verder!