Vanavond las ik in "Bijenhouden" van oktober een boekbespreking van Peter Elshout over het boek "Zelf bijen houden". Hij kraakt het boek nogal af . Ik neem aan dat Peter Elshout een goede imker is, maar hij weet kennelijk niet hoe het in Noord Amerika gaat. Kim Flotum is, als ik het goed heb, hoofdredakteur van "Bee Culture",één van de twee grote bijenbladen in de V.S. en dus ook niet de eerste de beste.
De tip voor het verwijderen van de honingkamers komt overeen met een hier veelgebruikte methode. Het gaat om "stinkers" of "fumeboards" zoals ze hier heten en het insectenwerend middel is in het algemeen boterzuuranhydride. In Nederland wordt het bijna nooit kouder dan -12°C. Het bijvoeren met borstplaat wordt in Nederland, dacht ik, ook wel eens gedaan en raat krijgt in Nederland niet de kans oud te worden, want "iedereen" vervangt elk jaar een derde van zijn raat.
Of je zo'n boek klakkeloos vertaald in Nederland op de markt moet brengen, vraag ik me wel af. Het boek laat zien dat bijenhouden niet overal op dezelfde manier wordt gedaan. Daarom plaats ik het maar onder "bedrijfsmethoden en materialen".
vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
zelf bijen houden
-
- Contacteer:
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Re: zelf bijen houden
Hallo Ria,
Ik heb het artikel in bijen ook met veel ongenoegen gelezen. Het is inderdaad heel ongenuanceerd. Het boek van Kim Flottum is best een leuk boekje, waarin eens met andere ogen naar het bijenhouden wordt gekeken (niet persé hoge productie van honing). Ook staan achterin veel recepten van dingen die met honing en was te maken zijn. En dat is erg leuk.
Het is echt gericht op de amerikaanse hobbyist, en wellicht is dat de vertalers te verwijten, dat het niet op alle vlakken is aangepast op de Nederlandse werkelijkheid.
Groeten,
Tieme
Ik heb het artikel in bijen ook met veel ongenoegen gelezen. Het is inderdaad heel ongenuanceerd. Het boek van Kim Flottum is best een leuk boekje, waarin eens met andere ogen naar het bijenhouden wordt gekeken (niet persé hoge productie van honing). Ook staan achterin veel recepten van dingen die met honing en was te maken zijn. En dat is erg leuk.
Het is echt gericht op de amerikaanse hobbyist, en wellicht is dat de vertalers te verwijten, dat het niet op alle vlakken is aangepast op de Nederlandse werkelijkheid.
Groeten,
Tieme
-
- Imker sinds: 1982
- Aantal volken: 24
- Contacteer:
Re: zelf bijen houden
Ik heb het boekje net bestelt.