Elf meter per dag.Dat is de snelheid waarmee onze flora en fauna zich zouden moeten verplaatsen om de verandering van het klimaat bij te benen volgens onze weervrouw.De opwarming laat zich al voelen,en de effecten zullen in de komende decennia steeds sterker naar voor komen.Dat blijkt uit het ontwerp van het slotverslag waarmee het VNpanel IPCC zaterdag in Valencia uitpakt.De biologische klok van het leven rondom ons wordt door de opwarming op hol gebracht.
De meikever,de meidoorn en de meiklokjes kregen ooit hun naam juist omdat ze klokvast in mei verschijnen en bloeien.De jongste jaren duiken ze steeds vroeger op.Dit voorjaar waren er al meikevers begin april en stond de meidoorn twee weken vroeger in bloei dan normaal.Nog voorbeelden:sneeuwklokjes,hazelaars en elzen bloeien doorgaans in februari-tegenwoordig zijn er exemplaren die al in november of december bloeien.
Er zijn succesvolle landverhuizers.Bijvoorbeeld de wesp- of tijgerspin.
Dertig jaar geleden kwam deze opvallende spin enkel voor in het uiterste zuiden van ons land,nu bestrijkt ze grotere delen van ons land.De bijeneter was een trekvogel maar blijft steeds vaker overwinteren bij ons.Het meest kwalijke gevolg van de verschuivingen in biodiversiteit zijn de nieuwe plagen die zich bij ons gaan nestelen ,denk maar aan de processierups die de gezondheid van de mensen in de buurt belaagt.Andere plagen schaden vooral landbouwgewassen,planten en bomen.Een voorbeeld: de kastanjemineermot.Ze maakt de kastanjebomen ziek.Vanaf'98 komt deze mot bij ons voor,ze reisde mee met hout uit de Balkan.Deze mot voelt zich hier goed thuis in het opwarmende klimaat en breidt haar territorium verder uit.
De slotsom volgens onze weervrouw is,de meeste soorten zullen niet sterven door de warmte maar zullen verdrukt worden door andere soorten die beter in staat zijn zich hier aan te passen aan het nieuwe klimaat.
Ondertussen heb ik al enkele jaren enkele vijgebomen staan en ook een paar banenplanten die het uitstekend doen .
De bananenplanten bloeiden deze zomer,maar voor vruchtzetting was het hier nog wat te koud.[:)]
roger
Natuur vol van Landverhuizers
-
- Contacteer:
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Natuur vol van Landverhuizers
Ook vroeger waren er al grote verschilen binnen ons kikkerlandje.
Zelf ben ik opgegroeid in een tamelijk beschutte, grote tuin op de grens tussen Veluwe en Gelderse Vallei.
31 december was voor als kind een peildatum, want dan was ik jarig. Op mijn verjaadag was mijn vraag van te voren altijd: zullen de sneeuwkllokjes al bloeien. Nou, vaak wel, soms stonden de witte bloemen de eerste week van januari met hun kopjes boven de sneeuw sneuwklokjes te wezen. Maar bij de overbuurman -een halve meter lager zeg maar begin Gelderse Vallei, en vol in de wind- bloeiden ze nooit voor februari.
Ook is afgelopen 50 jaar b.v. melisse een inheemse bijenplant geworden, opgerukt uit beschutte tuinen naar de ruige natuur. Dat is veel meer dan 11 meter per jaar.
Bij mij waren dit jaar de de bladmineerders in het kastagne blad vrijwel afwezig. Heeft iemand daar ervaringen mee. Het gerucht gaat dat de favoriete sluipwespen van dit motje inmiddels ook gearrriveerd zijn.
Zelf ben ik opgegroeid in een tamelijk beschutte, grote tuin op de grens tussen Veluwe en Gelderse Vallei.
31 december was voor als kind een peildatum, want dan was ik jarig. Op mijn verjaadag was mijn vraag van te voren altijd: zullen de sneeuwkllokjes al bloeien. Nou, vaak wel, soms stonden de witte bloemen de eerste week van januari met hun kopjes boven de sneeuw sneuwklokjes te wezen. Maar bij de overbuurman -een halve meter lager zeg maar begin Gelderse Vallei, en vol in de wind- bloeiden ze nooit voor februari.
Ook is afgelopen 50 jaar b.v. melisse een inheemse bijenplant geworden, opgerukt uit beschutte tuinen naar de ruige natuur. Dat is veel meer dan 11 meter per jaar.
Bij mij waren dit jaar de de bladmineerders in het kastagne blad vrijwel afwezig. Heeft iemand daar ervaringen mee. Het gerucht gaat dat de favoriete sluipwespen van dit motje inmiddels ook gearrriveerd zijn.