Kunststof Simplexkast in beeld

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:
Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door willem » vr 16 nov 2007, 16:37

Piet Jager schreef:
Afbeelding
Doorsnede van een detail van de VSK = Verbeterde Simplex
Kunststofkast,...
!Piet
Dit is geen verbetering!!!
Die spleet tussen de orginele bakken zit er niet voor niets, bij jou ontwerp wordt de aluminiumstrip vastgekit aan de bovenbak.
Bij het afnemen trek je de hele boel mee.

Verder ben ik ook wel benieuwd naar die Begische kast.
Groeten, Willem

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Dirk Blanken » vr 16 nov 2007, 18:22

Willem,
Het alles mee omhoog sjorren bij het afnemen ligt niet aan die ene mm stripkontakt maar omdat de ramen bij sommige volken ondanks dat de bijenafstand correct is, van de verschillende bakken hier en daar aan elkaar worden vastgebouwd.
De strip die bij het Ielgat slechts met een klein schroefje op het houten latje vast zit gaat dan mee omhoog samen met het latje en door de sponning kan je er ook nog niet goed bij met de beitel.
Dat lokt Godlasterlijke taal uit.
Om dat te voorkomen heb ik de strippen dwars door het latje met een 8 cm lange parker in de bakken vastgezet, nu kunnen nog alleen de ramen van de onderste bak die vastgebouwd zijn mee omhoog.
Het losmaken van bakken kan je het beste met een brede beitel 8cm doen en dan met een ruk.
Het vast blijven zitten op zich van een paar ramen uit de onderste bak komt ook bij houten kasten voor, en heeft dus niets met de kunststofkast te maken.
Dirk



dertiende

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door willem » vr 16 nov 2007, 20:00

Dirk Blanken schreef: Zie hierboven.
Dirk
Heb je er wel eens over gedacht waarom die spleet er zit? Daar hebben we 't al eens eerder over gehad. Daar is over nagedacht, wat zeg ik er is over doorgedacht. Over het idee van !Piet is wel nagedacht, maar niet doorgedacht. Als ik een kast koop verwacht ik eigenlijk dat ie bruikbaar is en dat ik niet zonodig vanalles moet knutselen om hem bruikbaar te maken, tenzij je knutselaar bent natuurlijk of afwijkende wensen hebt.
Groeten, Willem

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Piet Jager » za 17 nov 2007, 22:42

Willem,

Misschien kun/wil jij een duidelijke tekening of desnoods een duidelijke schets maken, zoals jouw doordachte versie van dat detail er dan moet uitzien. Een 'plaatje' zegt namelijk meer dan duizend woorden. Indien dat niet in jouw vermogen ligt, mag je ook aan de hand voor bovenstaande detailtekening jouw veranderingen puntsgewiijs en duidelijk op papier zetten, zodat deze door iemand van ons getekend kan worden.

!Piet

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Ed Pieterse » zo 18 nov 2007, 09:01

Beste Piet en Noud,
Je mag het schuine stuk niet laten raken in de tekenning.
Ook het bovenste horizontale vlak moet speling hebben.
De bovenbak moet koud op de onderbak staan, met horizontale speling. Dit bij het onderste horizontale vlak. Met deze contructie wil je een stukje styropor laten staan, maar dat is zinloos.
Ik zal het proberen te tekenen. Je moet gebruik maken van wat men bij de Duitse Segebergerkast al jaren weet.
Ed

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door willem » zo 18 nov 2007, 15:18

Piet Jager schreef:
Afbeelding
!Piet
Dat wil ik wel maar dat is niet nodig, je hebt de oplossing zelf al geplaast. Betere zijn er niet, tenzij je aan het/de raam(oren) gaat knutselen en dat was niet de bedoeling.
Groeten, Willem

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Piet Jager » di 20 nov 2007, 15:03

Vanmorgen de nieuwe Nederlandse Kunststof Simplexkast uitvoerig en kritisch bekeken. Volgens mij is dit momenteel het beste wat er op de Nederlandse markt in kunststof verkrijgbaar is. Er is goed over na- en doorgedacht. De kwaliteit/prijs verhouding is ruim voldoende en steekt zeer gunstig af tegen de gangbare houten kasten in Red Cedar. Voor zover ik het nu kan bekijken, zul je er met plezier mee imkeren. De nieuwe kastdelen zijn pas in juli 2007 van de band gekomen en zullen pas na 1 jaar intensief gebruik goed beoordeeld kunnen worden. Ik heb daar echter alle vertrouwen in, temeer daar ze samen met de andere kastdelen, die zich al vele jaren hebben bewezen, uit hetzelfde fabricageproces komen. We mogen blij zijn met het initiatief van de Stichting 'De Duurzame Bij' om zoiets op de West Europese markt te zetten in het belang van de imkerij. In eens was ze er! Geen te water lating, geen doop, pats boem in het diepe! Ik hoop en verwacht, dat ze onder de imkers met simplex ramen goed onthaald zal worden.

!Piet

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Jozef Maier » wo 21 nov 2007, 09:42

Beste Piet,

Wat nog veel aangenamer is, de kast van "De duurzame bij" is ook geschikt voor de Belgische simplex. Ook voor België zal dit de eerste echte simplex kast zijn compatibel met segeberger.

Voor de imkers die deels segeberger hebben op DN en deels simplex houten kasten is dit ook goed nieuws. Ze kunnen beide raamtypen blijven gebruiken, in één en de zelfde kast.

luc
Berichten:49
Lid geworden op:ma 01 okt 2007, 11:00
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door luc » do 22 nov 2007, 11:28

Twee weekjes aan de andere kant van de plas gezeten en er is hier weer wat af verteld :
eerst was het niet waar dat er vocht zat in de huidige isolatiekasten, later prijst men het nut van de open bodems van die kasten omdat daarlangs het vocht goed weg kan en weer wat later lees je dat op de ergste momenten van het jaar wanneer er het meeste vocht in die kasten zit, de bodem wordt dicht gezet met de varroa-lade !!!
Hetzelfde met miniplus : de ene ziet geen vocht in zijn kasten, de ander wijt het aan het plastiekje dat onder het deksel ligt, later kan het dan weer geen kwaad want het water loopt toch door de open bodems of is vocht iets waar mensen last van hebben, bijen niet.
Het gaat uiteindelijk zover dat de ganse isolatiehandel overboord wordt gegooid want de bijen laat je toch beter koud overwinteren, want zelfs op open raat in wind en weer hangend aan een tak doen ze het goed'¦ maar opgelet je moet ze wel met oxaal behandelen'¦

Mensen, mensen toch en dit in een periode dat iedereen de mond vol heeft over bijensterfte.
Nu is er eindelijk eens iemand die zich dieper met bijenkasten heeft bezig gehouden en met een oplossing komt waarbij de bijen op een rustige manier warm kunnen overwinteren, zonder onnodig energieverlies of zonder een vochtige omgeving waarin schimmels en ander onheil woekeren, en het is ook weer niet goed, omdat die man naast imker ook ingenieur is. Zo iemand kan toch niets van bijen afweten zeker, heeft daar geen tijd voor'¦

Wetenschappelijk '¦. Bah.
De ganse studie van de '˜belse' kast die ons uitgelegd werd, met in een eerste fase de meting van het inwendige kastklimaat van 1 sept. tot 30 april m.b.v. temperatuur- en vochtsensoren in de kasten, en in een laatste fase de geluidsmetingen van de bijentros in de nieuwe droge kasten en ter vergelijking ook in gewone vochtige isolatiekasten, kan nooit gedaan worden door enkel een '˜ervaren imker' (al is hij 30 jaar met bijen bezig) . De ontwerper trok daar bovendien de juiste conclusies uit, werkte die uit en paste die correct toe. Ik denk juist dat het een zegen is voor elk imker dat een ander ervaren imker toevallig ook nog ingenieur is en dat prachtig weet te combineren. Het is ook helemaal niet toevallig dat meerdere ingenieurs (al dan niet ook bijenhouders) interesse betonen voor dit project.
Dat er honend wordt gedaan over het gehalte aan '˜wetenschap' is belachelijk. Ik heb zelf in mijn jarenlange loopbaan heel wat '˜wetenschappelijk werk' op mijn bureau zien passeren waar uiteindelijk niet de juiste eindconclusies werden uit getrokken of niet het gehalte haalden van dit project.

We zwaaien hier met een paar mensen lof over een nieuwe kast die niemand anders heeft gezien of betast en daardoor ook niet weet waarover gepraat wordt. Door de begrijpelijke afspraken met de ontwerper mogen er voorlopig geen namen of kastdetails bekend gemaakt worden tot de kast er is, dus zwijg ik daar dan ook verder liever over, ik kan toch niet geargumenteerd antwoorden.

Ik wilde hier op de kast Pieterse gewoon mijn visie geven : een 8/10 voor de bijenruimte t.o.v. de Postma-kast (kende ik niet), maar spijtig genoeg een onvoldoende voor de verergerde koudebrug (metaal) en een onvoldoende voor de verlaagde drempel.
Ik ben blij dat er ook positief op gereageerd wordt, mensen die er gaan over nadenken zoals Piet Jager en Kroese. Hun ontwerp is al een verbetering door de vochtdrempel, maar ik blijf het moeilijk hebben met de koudebrug die grote delen van het jaar voor vocht gaat zorgen op het metaal en alles wat er dicht in de buurt komt. Fabricage, transport en behandeling van de zwakke drempel (Segeberger : 90-100 kg/m³) lijkt me ook iets om van wakker te liggen. We zouden ons ook kunnen afvragen waar we de dekplaat gaan opleggen, komen we dan niet in de knoei met de dekselvorm van Segeberger of wordt het toch maar weer een pvc-folie omdat het niet anders kan.
Ik zei het al eerder : van een Segeberger maak je geen Simplex-kast zonder daarbij zware gebreken te creëren. Een bijenkast ontwerp je omheen een raammaat, niet andersom, anders blijft het snijden en plakken en opnieuw beginnen tot men het zelf beseft.
Luc

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kunststof Simplexkast in beeld

Bericht door Hans van der Post. » do 22 nov 2007, 20:01

Luc schrijft: Mensen, mensen toch en dit in een periode dat iedereen de mond vol heeft over bijensterfte.
Nu is er eindelijk eens iemand die zich dieper met bijenkasten heeft bezig gehouden en met een oplossing komt waarbij de bijen op een rustige manier warm kunnen overwinteren, zonder onnodig energieverlies of zonder een vochtige omgeving waarin schimmels en ander onheil woekeren, en het is ook weer niet goed, omdat die man naast imker ook ingenieur is. Zo iemand kan toch niets van bijen afweten zeker, heeft daar geen tijd voor'¦


Je maakt me nieuwsgierig; wie is deze mens? noem eens namen Luc. En laat de gene over wie je het hebt op het forum eens een tekening tonen waaruit blijkt dat dit de ultieme kast voor de toekomst is. Hij/zij kan dit sturen naar: fotohelpdeskapenstaartbijenhouden.nl en ik zal zorgen dat het zichtbaar word.

- Je krijgt dan een link die in de tekst kan worden gezet. -
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten