broedritme en omvang bijenvolk

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
de vos roger
Contacteer:

Re: broedritme en omvang bijenvolk

Bericht door de vos roger »

m.kolsters. schreef:
Kan je de bijen raszuiver houden door elk jaar nieuwen moeren bij te kopen.Ik koop elk jaar nieuwe moeren ik geef de imkers in het dorp (leden) gratis F1 moeren om zo het dorp zuiveren carnica te hebben.
De dorpen rondom liggen op 6-7km afstand dus dat moet lukken????
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Tinus 6-7 km is nogal dichtbij voor darren en koninginnen.
15-20km was al iets beter geweest.[:)]

roger
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

25 km is veiliger! Je actie is overigens heel goed met toch een maar: als je hele omgeving gaat leven van jouw F1's bevorder je inteelt; kun je weer verkleinen door zelf je moeren uit verschillende bronnen te betrekken. gezellige jaarwisseling!
hennie oes

Afbeelding
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Hennie dank je en voor jou ook de beste wensen voor 2008.

Ik koop ieder jaar moeren uit verschillende bronnen(met voorkeur een afstand tussen beide van 200 km)
Op dat moment voorkom ik volgens mij de inteeld al, ondanks dat ik de club voorzie van F1 koninginnen van verschillende moeren.
Volgens mij krijg je meer inteeld als je nooit koninginnen koopt en maar blijft aanrommelen met de zelfde moeren

Tinus Kolsters
't Bakhuis
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

m.kolsters. schreef: Volgens mij krijg je meer inteeld als je nooit koninginnen koopt en maar blijft aanrommelen met de zelfde moeren.
Bovenstaande nomineer ik als DE uitspraak van het jaar (2007).

Willem
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Volgens mij krijg je meer inteeld als je nooit koninginnen koopt en maar blijft aanrommelen met de zelfde moeren

Welke Imker heeft in Nederland zijn bijenstand op een grotere afstand dan 30 km van zijn buurman Imker verwijderd ??? Omdat een koningin met meerdere darren paren heeft die alleen kans op inteeld , Darren en bijenzwermen vliegen soms 20 km en meer [:I]

Alle forumgangers wens ik voor hemzelf , fam ,en zijn bijen een gezond 2008

Jaap v P
m.kolsters.
Contacteer:

Als je met honderd darren 1 koningin moet bevruchten zou je dan wachten tot ze 100m is weg gevlogen,[:p][:p][^][?][?][?]ik niet.
Ik denk dat het maar fabeltjes zijn, de darren hangen boven het bos waar mijn bijen staan met een hele school en er maakt geen koningin kans op om ver weg te vliegen.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Fabels? Tinus zou toch maar eens de ontdekkingen van de laatste 10 jaar lezen o.a. de darren verzamelplaatsen. Verder kun je een zeer gedegen stuk over darren downloaden van de hand van Henk Kok. Kijk even op de iconenbalk boven in het scherm.

Hans
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

[quote]Geplaatst door m.kolsters.

Ik denk dat het maar fabeltjes zijn, de darren hangen boven het bos waar mijn bijen staan met een hele school en er maakt geen koningin kans op om ver weg te vliegen.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Tinus Ben jij er zeker van dat er op dat moment geen vreemde zwerm in dat bos aanwezig is , waar zeer aantrekkelijke darren in kunnen zitten om jouw koningin het hof te maken [:p] ??????

Jaap v P
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Piet,
Bedankt voor de artikelen van de Veluwse Imkerij "de Kieps" vanuit je eerste link.
Zeer overzichtelijk samengesteld en elke imker kan hier wat aan hebben.
In het algemeen gezegd kan je heel eenvoudig selecteren;
Nadat je je aan een aantal dingen hebt gehouden.
Volken met weinig ontwikkeling niet invoeren of ev onderling tijdig verenigen in de vroege herfst/nazomer en een goede koningin mee te geven.
Volken die echt kwijnen zonder meer afzwavelen.
Na de winter, volken die ingewinterd zijn op goede sterkte en klein de winter uitkomen gewoon thuis laten en zo snel mogelijk een andere koningin van goede afkomst erop zetten.
Als ze ziek zijn wat je kunt zien aan het voortdurend veel bijen verliezen in een korte tijd direct afzwavelen, en ontsmetten van de kasten.
Ik kan me goed voorstellen dat als je een rampjaar hebt en een paar hele kleine volkjes hebt overgehouden je daarmee door wil, maar schaf dan in ieder geval andere koninginnen aan via een bevriende imker op afstand,en zet ze over in een ontsmette kast ev met een stuifmeelraam van een sterk volk.
Als je het bovenstaande constant doet en de varroamijt op een manier bestrijdt die geen resistentie veroorzaakt krijg je vaak alleen al volken die vitaler zijn.
Je kan alleen selecteren met volken die gezond/vitaal zijn.
Dan pas komen de eigenschappen goed naar voren.
Elk jaar dochterkoninginnen aanschaffen waarvan het moedervolk zich bewezen geeft is een goede strategie.
Het volgend jaar geven de darren van deze dochterkoninginen (dus de darren van de koningin die je het vorige jaar kocht)hun eigenschappen weer door aan de dochters van de in dat volgend jaar aangeschafte koninginnen etc.etc.
Zeker als je wat geisoleerd zit maar ook als je dit steeds doet kan je op den duur hier goede resultaten bereiken, zonder naar bevruchtingsstations te gaan.
Op deze manier behoud je veel variatie en voorkom je inteelt.
Dat gaf Tinus ook al aan.
Ik wil hier eigelijk alleen maar mee zeggen dat het allemaal niet zo ingewikkeld is om goede resultaten te kunnen bereiken.
.
Normaal zou de natuur zwakke volken niet door laten gaan en het enige wat ik hiermee wil zeggen dat wij door zwakke/ziekelijke volken steeds aan te houden bijenziekten bevorderen,ook de gevolgen van varroabesmetting.
Een vitaal volk kan zich verweren.
Dirk
dertiende
m.kolsters.
Contacteer:

Hans het stuk over de darren heb ik al,en als ik bij de bijen sta te kijken en er komt een zwerm af(bruitszwerm) die vliegt van boom naar paal en dan weer terug naar de kast(binnen een half uur)en deze is binnen oog berijk gebleven over het weiland rond het bos dan hoef je niet alles te geloven wat er geschreven wordt.
We hebben dit met meerdere imkers staan volgen,wel mooi om te zien.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Plaats reactie