Melding broed tijdens de winterperiode

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Romée van der Zee
Contacteer:

Melding broed tijdens de winterperiode

Bericht door Romée van der Zee »

Een van de verschijnselen die zich voordoet bij Nosema ceranae is een broednest buiten het bijenseizoen. Bij voorbeeld midden in de winter.
Gisteren bemonsterde ik op Texel samen met Harm vd Ende een aantal bijenvolken ivm een lopend Nosema ceranae onderzoek.

In november 2007 bleek uit de analyse van 30 bijen uit volk 6, dat 2 bijen positief waren en 28 negatief. De 2 positieve bijen waren echter zeer zwaar besmet. Het gevolg was dat het verzamelmonster van de 30 bijen, 2.4 miljoen sporen per ml bevatte.
Gisteren bleek het middenraam uit dit volk een broednest met 1 dm2 gesloten broed (aan 1 kant) te hebben.

Nu mijn vraag. Zouden de imkers die in de winterperiode dode volken hebben geconstateerd in deze reeks willen melden of er broed in het volk aanwezig was. Mocht iemand bij een levend volk gesloten broed aangetroffen hebben, dan ook graag een vermelding. Maar normaal gesproken kijk je daar in deze tijd van het jaar niet naar bij levende volken.
Melden van een waarneming kan ook per mail naar onderzoek apestaartje beefriends.org.
Deze vraag komt overigens terug in de (uitwinterings) monitor bijensterfte 2008.

Aan wie wil discussieren over dit onderwerp verzoek ik een aparte reeks te openen.
Romée van der Zee

ICR, beefriendsprojecten: http://www.beefriends.org
Romée van der Zee
Contacteer:

Re: Melding broed tijdens de winterperiode

Er zijn vaak tijdens de winter enige eitjes, die gekanibaliseerd worden door de werksters. Gesloten broed tijdens deze periode is ongewoon in een gezond volk.
Romée
wie door wil praten over het voorkomen van broed tijdens de winter verzoek ik een nieuwe reeks te openen.

zoem zoem de bij
Contacteer:

Bericht door zoem zoem de bij »

men spreekt altijd er was nog stuifmeel aanwezig,hoe kwalitatief is dit stuifmeel dan wel.
zaterdag laatsleden op de cursus bijenziekten aan de unief in Gent door prof. Jacobs terug het zelfde gehoord.

vb.maisstuifmeel een grote nuloperatie zonder te spreken van andere gewassen.

De vraag is in welke mate is de levensduur van de winterbijen ,met welke kwaliteit van stuifmeel zijn deze opgegroeid.
zoem zoem de bij
Contacteer:

Bericht door zoem zoem de bij »

Gesloten broed tijdens deze periode is ongewoon in een gezond volk.hALLO Romee ,nu moet je mij eens uitleggen waarom dit ongewoon is in een gezond volk.Lijkt mij eerder een feit van een gezond volk ,voedsel ,warmte,huishouding ,koningin.

Als je ziet dat een Buckfast een lichte doorbroeder is hangen de kenmerken dus af van ras tot ras.
Romée van der Zee
Contacteer:

Jongens, jullie kunnen toch wel lezen. Ik bedoel deze reeks uitsluitend voor meldingen en vroeg 2 keer om voor de discussie een aparte reeks te openen. Daar zal ik zomogelijk op jullie opmerkingen ingaan.
Romée
En het was natuurlijk Terschelling.

Plaats reactie