discussie broed in de winter

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:
Re: discussie broed in de winter

Bericht door Romée van der Zee » di 19 feb 2008, 15:14

DaanL schreef:
Mijn vraag was

" Waarom is, als ze er nu een poos niet uit kunnen, de kans groter op besmetting dan als er in de winter niet uit kunnen?"

Je eerste antwoord daarop ging over een volk dat al besmet was dus heeft niet met mijn vraag te maken en in je tweede reactie leg je uit hoe een nosema infectie kan ontstaan en verspreiden dus ook geen antwoord op mijn vraag en ook in je tweede reactie heb je het weer over geinfecteerde poep.
In verband met mijn gebrek aan tijd, en af en toe ook motivatie, stop ik nu voor enige tijd met reageren.
Als je geen motivatie hebt om te reageren moet je geen dingen gaan onderzoeken, het hier bekend maken en dan geen zin meer hebben om je conclusies te verantwoorden of antwoord te geven op vragen
Zo kan ie wel weer. Hoe misplaatst, alsof ik geen zin zou hebben in de discussie of iets zou willen uitleggen, terwijl ik dat naar vermogen, ook naar jou gedaan heb.
Ik heb geen zin in zulke uitsmijters. Zoek maar iemand anders.

Romée



ICR,Beemonitoring: http://www.beefriends.org

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Gerard van Gastel » di 19 feb 2008, 15:24

Zo kan ie wel weer. Hoe misplaatst
Gelijk heb je Romée, keer op keer moet ik constateren dat je zo uitgebreid, netjes en correct allerhande vragen beantwoord, dan vind ik zo'n opmerking hier absoluut niet op z'n plaats.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Astrid Schoots » di 19 feb 2008, 19:40

Romée,
dank voor al je nuttige werk dat je voor de bijen doet.
Ook mooi, dat je steeds weer heldere uitleg en toelichting geeft; ik vind het waardevol om iemand met kennis van zaken te horen.
Bij alle 'ruis' geeft dat verhelderende informatie, vooral als je het aandachtig leest.
Astrid

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Ria van den Berg » di 19 feb 2008, 23:42

Fries heeft daar in 1995 uitvoerig over geschreven.

Hallo Romee,


Ik hoop dat "Spoorloos" interessant was.
Voor zover ik weet, heeft Ingemar Fries Nosema Apis bestudeerd. Wat ik heb gelezen over de veel agressievere N. ceranae, is, dat dit het hele jaar voorkomt, terwijl, hier in Alberta, nosema altijd vooral een voorjaarsprobleem was. Leen en ik wijten het aan de lange winter (hoera voor Romee, dit is een antwoord uit de praktijk van de lange winters)en dan soms een akelig voorjaar.Ik ben ervan overtuigd, dat we altijd maar aannamen dat het N. apis was, totdat iemand eens goed ging kijken en het verschil ontdekte. Op de proefboerderij bij ons in Beaverlodge hebben ze een monster N. ceranae van 1984 of ouder.
Beste Labrador, Leen en ik hebben lang geleden (varroa was nog ver weg toen) bijencursus gedaan in Nederland en geleerd dat nosema altijd latent in een volk aanwezig is.
Toen noemden ze het een protozo, nu is het een schimmeltje geworden. Het komt eruit bij stress.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Oude Essink » wo 20 feb 2008, 12:02

Ik ben ervan overtuigd, dat we altijd maar aannamen dat het N. apis was,
Het verschil is ook nauwelijks vast te stellen; nosema Ceranae schijnt iets kleiner te zijn. Het verschil van die schimmeltjes is, dat zij specifiek zijn voor de soort waarop zij voorkomen. zo kent de hommel de nosema bombi en de wesp haar nosema vespae. De vraag hoe de nosema ceranae op de honingbij kan floreren is ( bij mijn weten) nog niet beantwoord door een dwingend onderzoeksresultaat.

Afbeelding

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Romée van der Zee » wo 20 feb 2008, 12:39

Bedankt voor bovenstaande aardige reacties van Gerard, Astrid en Ria.

Een toelichting op mijn eerdere opmerking dat af en toe mijn motivatie om te schrijven afneemt. Ik span me in om zo goed mogelijk te schrijven, en probeer dat zakelijk te doen. Ik verwacht van iemand die reageert dan een zelfde benadering. Als het tegendeel gebeurt dan vind ik dat vervelend en ontbreekt mij de lust om de discussie voort te zetten. Wie deze reeks herleest kan de voorbeelden erbij vinden.

Desalnietemin wil ik hierbij ingaan op de nog niet volledig beantwoorde vraag van Daan Ludwig. 'Waarom verspreidt een Nosema-infectie zich niet in de winter.'
Ik kan deze vraag hier niet in detail beantwoorden, omdat ik over enige factoren die hierbij een rol spelen zelf met anderen nog in discussie ben. Op de koninginnenteeltdag raakt ik met Els Kleijnendorst en Peter Elshout (met name met hem) daarover in gesprek. Peter wees mij op zijn artikel in Bijen 2001, 200 t/m 203 over dit onderwerp. Dat was zoals altijd goed gedocumenteerd en goed leesbaar. Hij geeft hierin aan dat voor de ontwikkeling van Nosema de optimale temperatuur ligt tussen de 30 en 35 graden. Onder de 20 graden loopt de reproductie snel terug. Hij geeft eveneens aan dat onder de 30 graden geen stuifmeel verteerd wordt. Per saldo heeft dat tot gevolg dat de darm maar langzaam volloopt bij die lagere temperaturen, met alsgevolg weinig kans op deponeren van sporen, zelfs van geïnfecteerde bijen, in de kast.

Nu is het tegenwoordig verwarrend om aan het oude spraakgebruik vast te houden '“ 'tijdens de winter geen uitbreiding van de infectie'

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: discussie broed in de winter

Bericht door Astrid Schoots » wo 20 feb 2008, 20:07

labrador schreef:
ik heb ook wat "poepvragen":
1. Poept de varroamijt?
2. deze poep blijft dus achter in de cellen als de jonge bij (en dus de varroa's) uit de cel kruipen.
3. Deze cellen worden gepoetst?
4. Kan dit een veroorzaker zijn van vormen van nosema?
Onze kampioen 'leuke-filmpjes-ontdekken' Hugo heeft eens een link geplaatst over de levenscyclus van de varroamijt.
http://video.google.fr/videoplay?docid= ... 6&q=varroa
In dit prettig duidelijke filmpje vind je antwoord op de eerste drie vragen: drie keer 'ja'. De 4e vraag weet ik niet, maar ik vermoed van niet.
Astrid.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten