prijzen volken

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jaap Langeveld
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 18:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

prijzen volken

Bericht door Jaap Langeveld » di 18 mar 2008, 20:20

Door mijn kontakt met imkerforum ,ben ik al heel wat wijzer geworden,omtrent datgene wat zich allemaal in de bijenwereld afspeelt.Ik heb me er al jaren in verdiept,maar toen ik in 2002 een totale vergiftiging van mijn bijenstand had;5 volken,toen ben ik er een tijd meegstopt.Nu ik met prépensioen ben en verhuisd van Koudekerk aan den Rijn naar Oldeholtpade in Friesland ,ben ik weer helemaal in de ban van bijenhouden geraakt en zit op een prachtlokatie in Weststellingwerf.Veel afwisseling van weiland,bos,natuurgebieden enz.Ik ben van dennenstammen een heel nieuwe bijenstal aan het bouwen,alleen nu nog weer een paar nieuwe volken.Door deze kontakten heb ik nu ook al kennisgemaakt met Hans v.d.Post en van deze een aantal stekken gekregen van de Salix Semperflorens en deze vandaag geplant,Hans hardstikke bedankt.Ook heb ik veel lindebomen in ons dorp staan,veel hulst maar ook een rijk gebied aan moerasplanten.Ik hoop dat het van het jaar wat gaat worden.Alleen zal ik denk ik een paar volken moeten zien te kopen.Ik heb al een paar aanbiedingen van 100 euro per volk,is dat normaal of kan ik beter nog even wachten tot er weer zwermen en vegers komen,maar ja dan mis je de start van het voorjaar en dat is juist zo interessant.Wie heeft een idee,of van wie kan ik een volk lenen?In ieder geval wacht ik tot na de vergadering in Wolvega.Iedereen heel veel sukses.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: prijzen volken

Bericht door m.kolsters. » di 18 mar 2008, 20:44

Dag Imker ik zou je een paar vegers willen geven maar het is net of alle imkers in het noorden wonen.
Hier komt niemand bijen te kort n.b.
Die honderd euro is niet te veel(10 euro per raam)
Je moet niet wachten het bijen jaar begind nu(honing winnen)
Dan heb je in de zomer goede bijen, veel imker plezier.
Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: prijzen volken

Bericht door J.R. » di 18 mar 2008, 21:15

Jaap, als je nu al een volk wilt hebben, kun je er van mij wel een overnemen.
Ik heb geen bepaald ras.
Groet Jan R

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: prijzen volken

Bericht door Bart de Coo » di 18 mar 2008, 23:06

In de laatste aflevering van Bijenhouden staat een flink rijtje advertenties voor bijenvolken. De imkers die prijzen noemen, vragen 80 euro voor een volk met een Carnica F1-moer. 100 euro voor een volk lijkt dus wat aan de dure kant.

Overigens vind ik ook 80 euro voor een volk belachelijk veel geld. Gedeeld door twee, zou ik zeggen. We zijn allemaal hobbyisten en we hebben allemaal vroeg of laat een keer te kampen met wintersterfte. Als je al jaren de dans ontspringt, dan is dat meer geluk dan wijsheid, denk ik.

Nou dan.

Omlaag met die prijzen!

Bart

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: prijzen volken

Bericht door m.kolsters. » wo 19 mar 2008, 21:30

Bart is wel kort door de bocht,ga 2paasdag naar een bijenmarkt en als je daar de prijzen hoort hou je zeker op als imker.
Moet je ook eens doen(plante ruildag BE)bijgepraat en gedronken en dan tevree weer naar huis.
Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: prijzen volken

Bericht door Dirk Blanken » wo 19 mar 2008, 21:34

Bart,
Er zijn veel imkers die uit hobby bijen houden.
Bijna 100%
Als ze wat jonge volkjes naast hun twee volkjes zouden houden en zich op de hoogte zouden houden dan zouden ze zich zelf kunnen bedruipen.
Eige schuld dikke bult.
In het voorjaar zijn de goede volken duur.
Als ik een imker in de buurt heb waarvan ik weet dat hij serieus imkert en hij heeft een keer problemen dan wordt hij geholpen.
Maar zo algemeen als jij het drapeert Bart is onzin.
Laat de imkers die weinig gezorgd hebben voor hun volken maar betalen voor een redelijke prijs ongeveer 15 euro per raam bijen dan gaan ze voortaan beter zorgen.
Dirk

Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: prijzen volken

Bericht door Bart de Coo » wo 19 mar 2008, 22:42

Dirk Blanken schrijft: 'Als ze wat jonge volkjes naast hun twee volkjes zouden houden en zich op de hoogte zouden houden dan zouden ze zich zelf kunnen bedruipen.'

Dat ben tot op grote hoogte met je eens. Als je een hobbyimker bent, met weinig volken, en je gaat al in mei of zelfs nog eerder al aan de winter denken, door jongemoervolkjes geduldig op te kweken, op schone raten, en je houdt de varroabesmetting zorgvuldig in de gaten, dan weet je bijna zeker dat je in het voorjaar tenminste nog een paar volkjes over hebt. En als je dan een volkje te veel hebt, dan is er altijd wel een liefhebber.

Maar Jaap Langeveld wil zij hobby opnieuw oppakken. Hem valt dus geen onzorgvuldigheid te verwijten. Waarom moet hij dan 80 euro voor een volk gaan betalen? Wat heeft hij misdaan?

Verder geven Dirk en Tinus geen echte argumenten voor zo'n hoog bedrag. Laat ik eens proberen argumenten te geven voor een veel lager bedrag.

Het is juni en je bestelt een moertje of je vindt er een op een bijenmarkt. Dat kost hoogstens 10 euro. Je hebt 10 hagelnieuwe ramen op voorraad, met ingesmolten waswafels. Ik reken 1 euro per raam, kostprijs. Zeker als je zelf wafels giet. Dan moet je drijfvoeren en gaan inwinteren. Dat kost hoogstens 20 euro aan suiker. Dan moet je varroa bestrijden, maar dat doe je in 1 adem door met je standvolken, dus dat is gratis. Zie ik kosten over het hoofd? Misschien transportkosten, maar ook die kun je aan de koper overlaten. Zo kom ik op een bedrag van 40 euro.

Dan wil je nog een beetje winst maken, natuurlijk. Een beetje maar, want we blijven hobbyisten en we houden rekening met wintersterfte, bij onszelf en bij een ander. Bovendien is volkjes opkweken vooral heel erg leuk: je hebt er in de tussentijd een hoop plezier aan beleefd! Dus we vragen er 50 euro voor. Nou vooruit, ik ben de lulligste niet, we vragen er 60 euro voor.

Maar hoe komt iemand dan toch op het idee om 10, 15 euro voor een raam broed in het voorjaar te gaan vragen? Dat heeft toch iets weg van leedvermaak, van 'Schadenfreude'?

Spreek me alsjeblieft tegen als ik onzin uitkraam, want geld & bijen is een probleem dat mij tot op het bot fascineert - ik ben zelf namelijk zo arm als de kerkratten[xx(].


Groet,


Bart

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: prijzen volken

Bericht door J.R. » wo 19 mar 2008, 23:07

Jaap heeft vanavond een volk bij mij opgehaald.
Het is een zwerm van vorig jaar op nieuwe raad.
Op de bodemplaat die er 4 week onder ligt zei je voorin 5 straten bezet.
De prijs die hij betaalde is 50 euro.
Te veel, te weinig zeg het maar .
Ik had geluk dat mijn 5 volken de winter goed zijn doorgekomen tot nu toe.
Hij is er blij mee.
Ik kan weer wat materiaal kopen en heb binnenkort hopelijk wel weer ergens een zwerm in de boom hangen.
Hier op het platteland kan dat nog en ik geniet ervan.
Volgens mij doet Jaap dat ook .
Kortom 2 man blij .
Wie goed doet...
Ooit kan dat nodig zijn .
Groet Jan R.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: prijzen volken

Bericht door willem » do 20 mar 2008, 03:07

Bart de Coo schreef: Het is juni en je bestelt een moertje of je vindt er een op een bijenmarkt. Dat kost hoogstens 10 euro. Je hebt 10 hagelnieuwe ramen op voorraad, met ingesmolten waswafels. Ik reken 1 euro per raam, kostprijs. Zeker als je zelf wafels giet. Dan moet je drijfvoeren en gaan inwinteren. Dat kost hoogstens 20 euro aan suiker. Dan moet je varroa bestrijden, maar dat doe je in 1 adem door met je standvolken, dus dat is gratis. Zie ik kosten over het hoofd? Misschien transportkosten, maar ook die kun je aan de koper overlaten. Zo kom ik op een bedrag van 40 euro.
Ik doe een poging, als regel koop ik spullen bij ons Bijenhuis, dus hanteer ik ook bijenhuis prijzen, peil 2007.
10 ramen,bedraad 15,00 euro
waswafels (kunstraat) 1kg 8,75 euro
3x 10ltr Beefit 42,00 euro
1,5 kg bijen gratis
varroa bestrijding gratis
AVB/EVB controlle in 't voorjaar P.M.
Tesamen aan kosten is dat 67,75 euro
Ik wil goed materiaal afleveren, dus doe ik er een schiermoertje bij voor 25,00 euro
beetje winst 9,25 euro
Dat geeft een totaal bedrag van 100,00 euro
Spreek me alsjeblieft tegen als ik onzin uitkraam, want geld & bijen is een probleem dat mij tot op het bot fascineert - ik ben zelf namelijk zo arm als de kerkratten[xx(].
Tja collega dan had je maar een vak moeten leren:D
groeten, Willem

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: prijzen volken

Bericht door Bart de Coo » do 20 mar 2008, 12:01

O.k. Willem. Ik geef me gewonnen. Je hebt de overtuigingskracht van een kerncentrale. Maar laten we dan tenminste met elkaar afspreken dat áls een imker volken voor 80 tot 100 euro in het voorjaar verkoopt, die imker ook de kwaliteitsstandaard aanhoudt die jij hierboven beschrijft.

J.R. heeft aan Jaap 50 euro voor een zwerm op verse raten gevraagd. Die prijs lijkt mij mooi in overeenstemming met mijn argumenten om de prijzen eens wat te laten dalen. Nogmaals, een mooie prijs.

Overigens heb ik zelf twee weken geleden een volk weggegeven aan een bevriende imker die een moerloos volk had. Dus rijk worden, Willem, is niet alleen een kwestie van een vak leren; je moet er ook wat zakelijk talent voor hebben. En ik ben alleen maar een veel te vrijgevige sukkel, vrees ik[:p].


Groet,


Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten