Gen-mais

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door Jeroenvt » zo 30 mar 2008, 13:11

Even voor mijzelf gecheckt op de kaart.

Is 7,5 km van de bijen standplaats Zeewolde, is hoop ik redelijk save als ik die 500-1500 m van hierboven aanhoud. Maar die 10 km, hoe reëel is die als afstand?

--
Mvg Jeroen van Tol

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 30 mar 2008, 14:05

Vervolg:
De relatie bijensterfte, gen-aanplant en CCD is niet zo door mij beschreven en in ieder geval niet zo bedoeld als nu gesteld.

De wereldwijde problematiek met het verdwijnen van bijenvolken wijzen tot nu toe op een samenspel van o.a. monotone culturen, aantasting door virussen tgv algehele verzwakking van bijenvolken, stressverschijnselen door het verslepen van volken, en een steeds groter verbruiksvolume van herbiciden en pesticiden waardoor aantasting van het imuunsysteem bij de bijen een reden kan wezen voor de CCD.

Desondanks dat Tjeerd Blacquiere en zijn staf nog steeds vertelt dat de imker zelf oorzaak van massale sterfte is, oa in een AGF -artikel heb ik hem nu ook (in een TV programma??) zeggen dat de mogelijkheid van pesticiden mede tot de mogelijke oorzaken gerekend zou kunnen worden.
Alleen Gen-mais teelt is niet het verhaal. Het is een opeenstapeling van factoren m.i.

En als er dan zoveel twijfel is, en niet alleen van Geiten-wollen sokken personen die teveel Einstein-quotes gelezen zouden hebben, moeten wij in dit kleine landje waar we met z'n allen boven op elkaar leven in vergelijking met al die grote landen deze experimenten doorgang laten vinden?

Lees maar eens verder, maar alleen voor diegene die zich zorgen maken mbt dit onderwerp.
http://www.bitsandbees.nl/ggolinks2.htm

De anderen gaan onder het genot van een glaasje mede het imkerspel http://www.bitsandbees.nl/imkerspel.htm spelen[8D].

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen liegen niet, monitoring van ons milieu!

Huitema
Berichten: 43
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 21:55
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door Huitema » zo 30 mar 2008, 22:30

Met de door Gerard aanbevolen literatuur ben ik wel even zoet. Ik ga alle serieuze stukken lezen. Het kan daarom wel even duren voor ik mijn mening gevormd heb.

Ziet iemand mogelijkheden om een aantal bijenvolken bij die omstreden mais te plaatsen en op een wetenschappelijk verantwoorde wijze te beschrijven welke invloed die mais heeft op de bijen? Ik wil wel een volk beschikbaar stellen.

Piet Huitema

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door Jaap v.Popering » di 01 apr 2008, 19:11

Jeroenvt schreef:
Even voor mijzelf gecheckt op de kaart.

Is 7,5 km van de bijen standplaats Zeewolde, is hoop ik redelijk save als ik die 500-1500 m van hierboven aanhoud. Maar die 10 km, hoe reëel is die als afstand?
Als ik jou was zou ik mij niet al te veel zorgen maken .
Ik heb nu ongeveer 50 jaar ervaring met bijen ,sta soms maar een paar honderd meter van een perceel mais verwijderd ,maar heb ze nog NOOIT op mais zien vliegen .
Een kanttekening hierbij is dat ik niet weet of gen mais andere rassen zijn die soms wel bevlogen zullen worden .

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door A.A. Staals » di 01 apr 2008, 23:36

Jaap v.Popering schreef: [
,maar heb ze nog NOOIT op mais zien vliegen .


Jaap v P
Jaap

Ze vliegen elk jaar MASSAAL op mais.

ad staals

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door Bart de Coo » wo 02 apr 2008, 10:41

Ben het eens met Ad. De drachtplantengids van Hensels vermeldt mais nadrukkelijk als drachtplant.

Bart

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door Jaap v.Popering » wo 02 apr 2008, 17:28

[quote]Geplaatst door A.A. Staals


Jaap

Ze vliegen elk jaar MASSAAL op mais.

ad staals

Het verschil zit waarschijnlijk in het soort wat geteeld wordt en of de grondsoort van mais ken ik de rassen niet .
Ik noen ter vergelijking even de margriet . Meiqeen vliegen de bij massaal op honing en stuifmeel.
Daarintegen Alaska zie je nooit een bij op , ze worden naast elkaar geteelt en ik zie het verschil niet , maar de bijen wel .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door Bart de Coo » wo 02 apr 2008, 22:44

In een Australische studie die je zo kunt downloaden

http://www.rirdc.gov.au/reports/HBE/05-054.pdf

wordt beweerd dat de waarde van het stuifmeel van een drachtplant vooral gelegen is in het eiwitpercentage. In het ideale geval ligt dit tussen de 20 en 25%. Mais zit volgens die studie ongeveer op 15%(Bladzijde 84). Dat is dus niet ideaal. Maar op bladzijde 4 lezen we dan weer dat een gering eiwitpercentage gecompenseerd kan worden door een grote omvang van de stuifmeeldracht.

Mijn punt is dat mais echt een drachtplant is, dat ik graag geloof dat de bijen er massaal op kunnen vliegen en dat dat ook helemaal niet zo vervelend hoeft te zijn met het oog op het geringe eiwitpercentage, omdat mais ook altijd massaal voorkomt.

Verder wijs ik erop dat de mais bloeit, als de meeste drachten er allang de brui aan hebben gegeven (eind juli, begin augustus). Hensels schrijft dan ook: 'Toch is de mais een drachtplant, omdat de bijen er (...) massa's stuifmeel op verzamelen. In landbouwstreken levert de mais dus een positieve bijdrage aan de ontwikkeling van de winterbijen.' (De vette letters zijn van mij)

Alle reden dus om je grote zorgen te maken als mensen gaan knoeien met mais!

Maar Jaap van Popering hoefde al niet meer overtuigd te worden.


Groet,


Bart de Coo

henkvanderscheer
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door henkvanderscheer » vr 04 apr 2008, 15:21

Actie en reactie

Dat mijn geschrijf reacties zou uitlokken had ik wel verwacht. Bovendien is dat juist de functie van dit forum. Vandaar dat ik nu wat wil zeggen tegen allen die gereageerd hebben.

Allereerst heeft Gerard Vos recht op enige uitleg, omdat ik heb gereageerd op zijn 'open brief'

A.Rodenburg
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 13:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gen-mais

Bericht door A.Rodenburg » vr 04 apr 2008, 22:43

Ik zie het al helemaal voor me;
Een GEN. v.d Scheer die het nog beter weet dan Einstein!!
Arie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten