nieuwe koninginnen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

nieuwe koninginnen

Bericht door m.kolsters. »

Heb vandaag de bijen nagekeken 5 kasten en er zijn al doppen aangetrokken en darren broed de volken waren goed bezet(veel bijen)
Ik vind dit wel heel vroeg voor dit jaar,heb de doppen weg gehaald.
Een jongen moer was al uitgelopen, maar was darren broedig deze heb ik bij een klein volkje gedaan,kwam terug van de kersen.
Een nieuw begin.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: nieuwe koninginnen

Bericht door Dirk Blanken »

Tinus,
Ik heb ook zeer goed uitgewinterd en bij een volk al een paar speeldopjes gezien.
Gemiddeld 14 ramen bijen zo sterk heb ik ze nog niet eerder meegemaakt
Maar bij twee volken nog maar de eerste jonge bijen.
Dus zijn ze echt pas eind maart begonnen met broeden.
Dus van doppen aanzetten is nog geen sprake.
Nog geen enkele dar uitgelopen, de eerste darren komen uit ongeveer over een 1 1/2 week.
Ik snap je zin niet:
Een jonge moer was al uitgelopen, maar was darrenbroedig deze heb ik bij een klein volkje gedaan,kwam terug van de kersen.

Waren dat de kersen onder glas waardoor ze zo voorlijk zijn?
Misschien had je ze op 2 bakken moeten laten staan als er zoveel bijen in zaten zodat de ontwikkeling door kon gaan?? maar achteraf is het makkelijk lullen.
Die jonge moer heb je waarschijnlijk dood gemaakt en het volkje bij een ander klein volkje toegevoegd.
Die jonge moer was dus al aan de leg gegaan maar niet bevrucht kan ook niet onder glas en darren eitjes gaan leggen.
Heb ik het zo goed begrepen?
Heb je een zwerm gehad in de kas?? er moet toch een oude moer geweest zijn??
Bij mij zijn de bijen juist erg laat.
1 april is normaal de omslag dat de volken weer beginnen te groeien maar dit jaar komen de eerste jonge bijen pas nu uit dus zijn ze bijna een maand later.
Elk jaar is weer anders, maar zo extreem heb ik het nog niet eerder meegemaakt.
De volken broedde erg lang door en kwamen bij mij in dit voorjaar erg laat op gang.
Maar ze zien er nu erg mooi uit.
Vandaag 8 volken thuis bekeken opgekweekt vanuit een 3 ramer in juni en ze zitten op 12 tot 16 ramen bijen.
Over een dikke week gaan ze naar het koolzaad en laat ze voor het eerst allemaal op twee broedkamers staan, ook de grotere volken en dan kijken en vergelijken.
Eigelijk moeten sommige volken 3 broedkamers hebben maar ik wil het eens zo proberen en de jonge bijen bezig houden met honingkamers uit te laten bouwen.
Met kunststofkasten (goed geisoleerd) kan het een extra honingkamer geen kwaad.
Dirk

dertiende
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: nieuwe koninginnen

Bericht door m.kolsters. »

Dirk ik denk dat de koningin heb verongelukt met het vervoer anders
was het volk wel sterker geweest.
Het anderen volk is wel goed terug gekomen en sterk,haden wel voer(honing )gehaald.
Dus een goed volk hoef je niet te voeren op de kersen in de kas.
Maar de doppen in de andere kast is van plaats gebrek te veel voer boven in,stonde te kort bij de hei en hebben nog veel gehaald.
Zo leer je maar weer dat ze best kunnen gaan zwermen vroeg in het voorjaar(door fouten van de imker)
Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Plaats reactie