Bedrijfsmethode(n) voor lindehoning

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bedrijfsmethode(n) voor lindehoning

Bericht door Bart de Coo »

Collega's,

Ik beschouw lindehoning als een wat ondergewaardeerde honing. Als je zoals ik houd van een honing met veel geur en een aparte smaak, dan kun je in Nederland natuurlijk prima vooruit met heidehoning. Maar ook lindehoning smaakt heel apart en bijzonder, net als heidehoning.

Mijn kasten zitten nu bomvol met voorjaarshoning. Niks mis mee natuurlijk, maar vergeleken met linde- en heidehoning toch een tikkeltje saai, vind ik.

Hoe richt ik mijn bedrijfsmethode nou zo in dat ik begin juni over sterke productievolken beschik? Tot nu toe was het makkelijk: voorjaarsinspectie, bouwraampje erbij, wafeltje erbij, honingkamer erop en kunstzwermen maken. Die honingkamer loopt vanzelf vol; daar hoef je maar weinig voor te doen.

Maar ja, nu de kunstzwermen gemaakt zijn, begin ik te twijfelen. Over twee weken doppen breken. Nog een week wachten voordat het laatste broed uitloopt - de linde begint te bloeien! Nog een week wachten voordat de jonge moeren aan de leg zijn - de linde bloeit inmiddels allang! - en dan maar hopen dat ze die honingkamer willen vullen, omdat ze in de broedkamer natuurlijk zwemmen in de ruimte.

En dan nog de varroabehandeling. Zodra die jonge moeren aa de leg zijn, wil ik graag met oxaalzuuroplossing druppelen. Maar ja, dan staan de honingbakken erop. Kan dat dan? Liever niet, dunkt mij.

Dus, wie is er een succesvol 'lindehoningimker' en wil zijn geheimen eens in vertrouwen meedelen?

Bedankt alvast!

Groet,

Bart de Coo
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethode(n) voor lindehoning

Bericht door A.A. Staals »

Bart
Als het goed is zit er nu veel broed in de volken, dat zijn de vliebijen voor de linde. De jonge koningin hoeft niet aan de leg te zijn als de linde bloeit. Je kunt nu (als het langer dan 8 dagen duurt alvorens je doppen breekt) de volken nog versterken met broed. Wanneer de linde bloeit kun je de vegers af laten vliegen. Varroa bestrijding moet niet nodig zijn, als afgelopen winter de bestrijding voldoende effectief is geweest. Bestrijden direct na de lindedracht is wel belangrijk.

ad staals
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Ad,

Als ik dan zo'n vraag stel, dan pieker ik altijd zelf verder. En zo kon het mij gebeuren dat ik afgelopen werkdag, als ik op een verloren moment naar buiten staarde, mij ook bedacht dat ik de vegers straks kan laten afvliegen op de productievolken.

Verder hoop ik dat je gelijk hebt met die varroa. Ik heb afgelopen december met oxaalzuuroplossing gedruppeld en ik lijk daar zo succesvol mee geweest te zijn, dat ik er onrustig van word: waar zijn al die mijten toch? Ik zie ze niet! Niet te vroeg gejuicht natuurlijk, die komen vanzelf, maar zo'n winterbestrijding lijkt zeker zoden aan de dijk te zetten.

Overigens heb ik van 1 volk een vlieger gemaakt, gewoon om dat ook eens geprobeerd te hebben. Maar dat wordt niks, begrijp ik? En de broedaflegger? Die zit nu vol met broed, maar zonder vliegbijen. Zou zo'n volk iets kunnen presteren over een paar weken?

Groet,

Bart
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Bart
Een vlieger maak je al het volk zwermplannen krijgt tijdens een dracht. het afgevlogen volk kan straks best wat binnen halen, het broed van nu zijn de haalbijen voor de linde. Wil je varroa bestrijden kun je in de vlieger een darrenraat laten beleggen, zorg dat voor de jonge koningin gesloten broed heeft dit raam dat enkele dagen voor sluiten staat als vangraam gaat dienen. (darrenraat laten beleggen 3 weken na het maken van de vlieger)
ad staals
Plaats reactie