Smurfen op het internet

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Smurfen op het internet

Bericht door Gerard Boswinkel »

Beste forummers,

Zat afgelopen week wat rond te smurfen op het internet. Kwam ik me daar een interessante lezing tegen van de Italiaanse wetenschapper Nanetti. Kijk snel op:

http://www.coagandalucia.com/extras/sec ... atment.pdf

(Het pdf-bestand is wel 4,94 MB groot, sorry)

Romée, was deze meneer ook aanwezig in Athene??? Ik heb hem nl. een e-mailtje gestuurd met een paar vragen over het gedeelte van de oxaalzuur. Hij heeft tot nu toe nog niet gereageerd. Misschien kun jij anders mijn vragen ook beantwoorden?

Groeten..............

Gerard
Romée van der Zee
Contacteer:

Re: Smurfen op het internet

Bericht door Romée van der Zee »

Ja, Antonio Nanetti was ook in Athene, en ik ken hem goed. Heb een aardige foto, waar hij en ik samen opstaan tussen de andere onderzoekers daar. (Zien?)
Wat je vragen zijn weet ik niet, maar aan eventuele beantwoording kom ik pas in juni toe ivm topdrukte nu door het veldonderzoek naar virussen en nosema spps op Texel, Terschelling, Schiermonnikoog + een groep volken van standen met grote sterfte met ccd kenmerken. Dat houdt me de komende 2 jaar van de straat.
grtn van
Romée
en veel plezier met de bijen Gerard.

ICR,Beemonitoring: http://www.beefriends.org
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Ik zet net al die transparanten te bekijken en het ziet eruit alsof Nanetti een verdomd interessant verhaal heeft staan houden. Ook bij mij komen met name over oxaalzuur een paar vragen naar boven. Alhoewel ze alleen door Romee of door Antonio Nanetti beantwoord kunnen worden, want die kennen de lezing.

Begrijp ik nu dat druppelen beter werkt dan vernevelen en verdampen?

Bergijp ik nu dat je bij het druppelen moet zorgen voor een hoge concentratie suiker in de oplossing (60%)?

En wat zijn nu precies de gezondheidsrisico's? Het is 'natuurlijk' zegt Nanetti, maar bijvoorbeeld aan het einde zegt hij wel degelijk iets over een gevaar dat kan ontstaan na verdamping: je ziet op een foto aan het einde van de lezing een soort grauwe neerslag op de ramen waarmee je maar beter niet in aanraking kan komen.

Als ik het goed begrijp, want tja, ik heb de tekst er niet bij.

Ik hoop inderdaad dat Romee in juni tijd heeft of dat Antonio een mailtje wil terug sturen aan Gerard.

Groet,

Bart
tineke w.
Contacteer:

Bericht door tineke w. »

Bart de Coo schreef:
Ik zet net al die transparanten te bekijken en het ziet eruit alsof Nanetti een verdomd interessant verhaal heeft staan houden. Ook bij mij komen met name over oxaalzuur een paar vragen naar boven. Alhoewel ze alleen door Romee of door Antonio Nanetti beantwoord kunnen worden, want die kennen de lezing.

Begrijp ik nu dat druppelen beter werkt dan vernevelen en verdampen?

Bergijp ik nu dat je bij het druppelen moet zorgen voor een hoge concentratie suiker in de oplossing (60%)?

En wat zijn nu precies de gezondheidsrisico's? Het is 'natuurlijk' zegt Nanetti, maar bijvoorbeeld aan het einde zegt hij wel degelijk iets over een gevaar dat kan ontstaan na verdamping: je ziet op een foto aan het einde van de lezing een soort grauwe neerslag op de ramen waarmee je maar beter niet in aanraking kan komen.

Als ik het goed begrijp, want tja, ik heb de tekst er niet bij.

Ik hoop inderdaad dat Romee in juni tijd heeft of dat Antonio een mailtje wil terug sturen aan Gerard.

Groet,

Bart
Ik lees uit de dia's dat het oxaalzuur in dampvorm niet erg gezond is (voor de imker), maar aan gebruik van oxaalzuur in oplossing zijn geen bezwaren verbonden. Ook ik ben benieuwd naar de vragen van Gerard.
Druppelen in een broedloze periode van een oxaalzuuroplossing met veel suiker in de oplossing om te zorgen voor een hoge luchtvochtigheid in de omgeving van de mijt, dat is wat ik ervan maak.
Wat thymol betreft, daarvoor moet het weer (zon, temp. regenval) meewerken wil het effectief zijn.
Ik vond nog wat referenties van Nanetti, beveelt o.a. oxaalzuur aan voor de biologische landbouw (bijenteelt).
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi collegae,

Het is goed te lezen dat er meer mensen onder de indruk zijn van de presentatie die meneer Nanetti in Spanje gegeven heeft. Als ik mij niet vergis, is de groep van meneer Nanetti de eerste geweest die het gebruik van oxaalzuur als acaracide heeft onderzocht.

Tineke schrijft:
Ik lees uit de dia's dat het oxaalzuur in dampvorm niet erg gezond is (voor de imker)
Volgens mij klopt dat. Tijdens het sublimeren (overgang van gas naar damp) van de oxaalzuur ontstaan hele kleine kristallen (kleiner dan 0.01 mm = 10 µm (zie foto in presentatie) die in staat zijn heel diep in de longen door te dringen. Daar kunnen deze zure verbindingen heel veel schade aanrichten denk ik.

Verder schrijf je:
Ook ik ben benieuwd naar de vragen van Gerard.
Ik heb aan meneer Nanetti de volgende vragen gesteld:

In slide nummer 32 met de titel 'A minimum thermal treshold', begrijp ik uw boodschap die u wilt geven niet helemaal. Zou u deze slide voor mij uit kunnen leggen?

Over dia 44 tot 49. Al deze dia's schrijven iets over de relatieve vochtigheid van de omgeving en de bijentros. Kunt u mij hierover meer informatie verschaffen zodat ik het verhaal beter begrijp en ik in staat ben de effectiviteit van de druppelmethode kan verhogen.

Als laatste heb ik gevraagd naar de gebruikte concentraties in Italië (4.2%) terwijl in Duitsland altijd 3.5% gebruikt wordt. Ik heb hem gevraagd of die 4.2% ook beter werkt.

Dit zijn mijn vragen geweest. Omdat Romée pas in juni toekomt aan het beantwoorden van de vragen, heb ik mij bedacht om een vriend van mij te vragen (hij is van geboorte een Italiaan en Tineke, hij woont ook nog eens in Wageningen) of hij mijn e-mail niet kan vertalen in het Italiaans zodat die meneer in zijn moerstaal mijn vragen kan beantwoorden.

Groeten................

Gerard
tineke w.
Contacteer:

Bericht door tineke w. »

Gerard Boswinkel schreef:
[...]
In slide nummer 32 met de titel 'A minimum thermal treshold', begrijp ik uw boodschap die u wilt geven niet helemaal. Zou u deze slide voor mij uit kunnen leggen?
Er staat een vraagteken achter. Volgens mij laat deze dia zien dat ook bij lage temperaturen de doeltreffenheid van de druppelmethode met hoge oxaalzuurconcentratie (4,2%)tegen de 100% ligt.
Over dia 44 tot 49. Al deze dia's schrijven iets over de relatieve vochtigheid van de omgeving en de bijentros.
Dit stuk is mij ook onduidelijk. Ik begrijp dat de dampspanning boven een verzadigde suikeroplossing lager is dan van water. De relatieve vochtigheid van de lucht wordt erdoor verlaagd, tenminste als die boven de 69% ligt. De cirkel in dia 46 staat bij een datum waar dat niet het geval is. Kennlijk heeft hij op die datum geen effect gemeten van verhoogde suikerconcentratie, maar dat staat nergens te lezen. En hoe die dampspanningsverlaging samenhangt met het effect van het oxaalzuur (lage pH) zelf begrijp ik ook nog niet.
Plaats reactie