DB plus bijenkast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door marc » vr 16 mei 2008, 00:12

JP, wat het materiaal betreft niet (de EPS korrel) maar de densiteit van de 'Duitse' Styropors ligt tussen de 90 en 100 kg/m³, M.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 19 mei 2008, 23:48

Beste Marc....

heel interessant je bijdrage. Ik zal er spoedig mogelijk uitgebreider op reageren...

jp

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door marc » ma 30 jun 2008, 18:08

Op 9 mei werd een volk met jonge moer overgehangen in een nieuwe DB plus kast. Begin juni werd er een honingkamer opgezet.
Vandaag werd de kast geopend om een en ander te controleren :

Afbeelding
zicht onder deksel

Afbeelding
zicht op honingkamer

Afbeelding
zicht op moerrooster

Afbeelding
uitgelicht moerrooster

Afbeelding
zicht op broedkamer

Afbeelding
uitgehaald kantraam

Afbeelding
bijenruimte overal

Afbeelding
laten raampjes volledig los hangen

Na bijna 2 maanden bezetting door groot volk in volle bedrijvigheid is er nergens sprake van braamraat, enkel een propolislijntje waar delen van het multikader op elkaar komen.
Dit is een mix volk dat in de oude kast helemaal niet zachtaardig was. Door het weinig schokken en wringen met kastdelen valt een nazicht nu aardig mee.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door bee-tree » zo 10 nov 2019, 20:41

marc schreef:
wo 14 mei 2008, 23:28
Het gebruikte materiaal.

5. BEEplus bijenkasten volledig in EPS '“ 120 kg/m³.
Het vooronderzoek sloot hout als materiaal uit. Enkel met EPS (geëxpandeerd polystyreen) kon het doel bereikt worden, vooral omwille van zijn isolerend vermogen. Het lage gewicht en dus de gebruiksvriendelijkheid voor de imker, versterkte EPS als het keuzemateriaal.
Voor het verkrijgen van een duurzame kast werden testen gedaan op EPS stukken van verschillende zwaarte. Beschadigingen met werktuigen en de schroefbaarheid waren belangrijk.
120 kg/m³ voldoet aan de eisen.

6. Kamijzers '“ 1.2 mm dik in inox.
Materiaal dat niet reageert op de verschillende zuurbehandelingen in kasten.
Met een dikte van 1.2 mm behoudt het kamijzer zijn stijfheid, ook bij het schuiven met raampjes.
De kamijzers worden met inox schroeven vastgezet.

7. De waterdamproosters in geanodiseerd aluminium voor buitengebruik zonder aantasting.
De roosters worden met inox schroeven vastgezet.

8. Afdekplaat in gerecycleerde houtvezel, goed waterdampdoorlatend '“ 10 mm.

9. Isolatie lagen in vezelisolatie van hoge densiteit, goed waterdampdoorlatend en niet hygroscopisch (wateropnemend).
Marc, pas na dik 10 jaar kreeg ik jouw degelijke beschrijving van de door jou ontworpen
en uitgebrachte DB Plus bijenkast onder ogen.
Mijn groot compliment voor het denk-en doewerk en het resultaat.
Nu we nog steeds op zoek zijn naar waterafstotend isolatiemateriaal in de ruimte
tussen het kastdeksel en de waterdampdoorlatende afdekplaat zou ik graag
willen weten uit wat voor soort vezels jouw isolatieplaat bestaat bij punt 9.
Zijn het kunstvezels of natuurvezels ? Hoe heten ze ?

En hoe moet ik me de gerecycleerde houtvezelafdekplaat voorstellen die goed
waterdampdoorlatend is bij punt 8 ?
Dus:
Hoe zitten die twee materialen onder punt 8 en 9 in elkaar ?

Het mag niet beschimmelen zoals jij bij de hennepen isolatieplaat onder het kastdeksel
hebt waargenomen en beschreven in het recente thema DAMPafstotend isolatiemateriaal.
Zj. :b10:

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door marc » zo 24 nov 2019, 10:35

Zoals met zoveel dingen heb je meestal goedkopere en duurdere uitvoeringen.
De dampdoorlatende afdekplaten moeten voldoende open zijn voor de waterdamp (mu-waarde < 5), voldoende stijf (vrijwaring van de bijenruimte over de toplatten) en duurzaam. Je kan dus denken in de richting van de 'stijvere' zachtboardplaten die voldoen aan die eigenschappen.
In de bouwwereld vind je daarvoor als onderdakmateriaal mooie oplossingen (Pavatex, gutex, steico...).
klein nadeel : de bijen peuzelen hier wat aan. Na een jaar best vervangen. Als je de bijen te weinig ruimte geeft gaat het nog sneller.
Het aankitten met propolis kan je opvangen met het plakken van een bandje aan de onderzijde (waar de plaat opligt op de kamer).
Een duurzamer oplossing vind je in stijvere platen waar de bijen niet aan komen. Daar is de keuze in dampdoorlatendheid een stuk minder.
Een mooi product dat helemaal voldoet vind je bij Promat (promatec 15 mm dik). Hier komt dan weer de prijs en het verzaagwerk mee kijken natuurlijk.

De isolatie boven de dekplaat moet evenzeer die dampdoorlatendheid hebben en een zekere stijfheid. Alle glas- en rotswol (steenwol) soorten met voldoende harde densiteit komen hiervoor in aanmerking (vloerplaten of de hardere spouwplaten).

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door Iwe » ma 25 nov 2019, 19:32

Onderdakmaterialen zoals deze worden dan wel in ecobouw toegepast maar bevatten bindmiddelen, latex en soms zelfs bitumen. Als de bijen deze dan nog eens stuk peuzelen en de resten doorheen de hele kast sleuren? We zijn wel nog steeds met een voedingsproduct bezig he.
Promatec is een stoomverharde calciumsilicaatplaat, een soort "gyproc plaat". Het is vocht- en rotbestendig maar de vochtreguerende eigenschappen zijn echter miniem.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door marc » di 26 nov 2019, 00:27

Iwe, in de genoemde platen zijn er allerlei uitvoeringen.
Ze hebben allemaal ook een 'natuur' plaat. Deze is dus geschikt, niet die met bv bitumen, welke ook niet in aanmerking zou komen wegens te zwakke dampdoorlaat. Ook in de Promatec reeks heb je verschillende uitvoeringen, bekijk de technische bladen eens a.u.b. Thx

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door Iwe » di 26 nov 2019, 18:05

Marc,
Volgens het technisch productblad heeft promatec een waterdampdiffusieweerstand van 20 zonder genoemde waarde maar ik neem aan µd, wat overeen komt met die van baksteen. Nog steeds beter dan hout wat tussen de 50 en 200 uitkomt. Steenwol tussen de 1 en 5. Schapenwol goed samengedrukt heeft een waarde van 1,2 µd.
De thermische geleidbaarheid van promatec is 0,175 W/mK, wat ongeveer overeenkomt met hout. Echter de lambda-waarde van steenwol en schapenwol is 0,03-0,04.
Kon je maar aan de bijen vragen wat ze het liefste hebben :-)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door Tieme » wo 27 nov 2019, 15:08

Hi Iwe,

Dat is een beetje de crux. Het is moeilijk te weten wat de bijen er van vinden. Wat dat aangaat denk ik dat het werken aan de ideale kast vooral is om de imker gerust te stellen dat hij / zij er alles aan gedaan heeft om het de beestjes naar de zin te maken.

En er is nog heel stuk winter over om daar goed over na te denken.... :D

Wat zou je er van denken om het schapenwol tot een dikke viltlaag te laten vilten. Je krijgt dan iets wat lijkt op een plaat / dekkleedje.

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: DB plus bijenkast

Bericht door marc » do 28 nov 2019, 14:25

Tja ik weet niet of ik nog moet reageren want het zal al voor veel mensen beginnen te dampen zeker.
Maar op onjuistheden en insinuaties ben ik het verplicht...

Ik probeer het nog even uit te leggen.

Als we in isolatiemateriaal naar goede dampdoorlatende materialen zoeken, moeten we dat bij de 'open' materialen zoeken, type glaswol, rotswol, schaapswol, hennep... De materiaaleigenschap µ (waterdampdoorgangsweerstand GETAL) ligt daar tussen 1 à 1.5. Bij de rotswolplaat in de DB plus kast is dat bv. 1.2
Als je over de totale waterdampdoorgangs WEERSTAND µd spreekt moet je ook rekening houden met de totale dikte van het materiaal.
Een rotswolplaat van 2 cm dik heeft dus een µd van 1.2 x 0.02 : 0.024 of zo goed als volledig damp-open. Niet moeilijk te begrijpen gezien zijn open vezelige structuur.

Voor een stijve, goed waterdampdoorlatende dekplaat, moeten we trachten onder de µ : 5 te blijven. Volledig open platen bestaan immers niet.
De dampopen plaat van Promatect heeft een µ waarde van 3.2 (in onze studie is er geen betere gevonden). In de DB plus kast is die 1.5 cm dik. Dat geeft dus een µd van 3.2 x 0.015 : 0.048.
Iwe waar haal jij die 20 !!! al je vergelijkbare materialen houden daardoor ook helemaal geen steek

Over de keuze van de bijen kan ik kort zijn. Sinds 2008 vinden ze het hier prima.
Vochtklimaat in wintertijd in de kast nu nog tss 59 en 72% RV. Bij al mijn kasten die ik ervoor ooit gebruikte (van hout over pvc naar kunststof zonder dampdoorlaat) 95 à 100% en volop condensatie !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten