Lokkast voor zwermen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

amja
Berichten: 120
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Lokkast voor zwermen

Bericht door amja » zo 18 mei 2008, 21:16

Door het aanschaffen van nieuwere kasten, had ik een oude kast over. Die heb ik nu voor de grap in de tuin gezet, uit de buurt van de bijenhal. Deze oude kast wordt nu regelmatig bezocht door bijen en met de zon erop druk bezocht, terwijl de kast gewoon leeg is.

Wie weet of je hier een zwerm in kunt krijgen of moet je dan lokstof gebruiken?

Amja

steven
Berichten: 66
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 12:02
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door steven » ma 19 mei 2008, 17:40

ik denk dat er wel een mogelijkheid is dat daar een zwerm in gaat.
ook wel zonder lokmiddel denk ik. voor de grap is het wel leuk om een keer zo'n lege kast neer te zetten maar ik denk dat het geen gewoonte moet worden:D daar zullen de andere imkers in de buurt niet zo blij mee zijn[:)]

gr steven

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door Bart de Coo » di 20 mei 2008, 08:58

Over de vraag of het erg fatsoenlijk is om op die manier zwermen van de buurman te lokken is op dit forum al veel gebakkeleid. Ik vind dat daar overigens niet zo'n bezwaar tegen is. Er zijn bijna geen imkers meer die het doelbewust op zwermen laten aankomen, dus als er een keer zwerm afkomt, dan was dat waarschijnlijk niet de bedoeling. Hang dan een lokkast of -korf op, zou ik zeggen: zo voorkom je wellicht overlast.

De vraag is alleen of het werkt.

Ik heb dit jaar een korf laten zwermen in een boomgaard. Ik had maarliefst drie lokkorven opgehangen op plaatsen waar in voorgaande jaren al eens eerder zwermen hadden gezeten. Het waren korven waar al eens eerder volken in hadden gezeten en dat zal zeker aantrekkelijk zijn voor de bijtjes. Ook het moment van zwermen meen ik aardig te hebben kunnen bepalen. Maar niks hoor. Niet gelukt. Ik heb de zwerm niet kunnen vinden. Dus zeker niet in de lokkorven.

Dan nog die lokstof. Ik denk dat de lokstof of het geurferomoon dat een koningin achterlaat in een kast of korf de beste lokstof is. Zou er dan een synthetische lokstof op de markt zijn? Niet dat ik weet.

Maar laat de kast eens een paar seizoenen staan en kijk eens wat er gebeurt. Leuk!

Groet,

Bart

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 20 mei 2008, 10:19

Hoi Amja,

Een lege kast neerzetten kan zeker een zwerm aantrekken. Zo ben ik ooit ook (weer) begonnen met imkeren. Vroeger had mijn vader bijen en hielp ik hem alleen met het zwaardere werk. Na zijn overlijden zijn de oude kasten voor een grondige opknapbeurt bij mij in de tuin beland. Ik zou ze opknappen zodat ze daarna als decoratie weer bij mijn moeder in de tuin konden staan. Toen ik in Mei aan de opknap klus wou beginnen zat in een van de kasten een volk bijen. Ik heb dat jaar zelfs nog geslingerd ook uit die kast.
Later is het me nog eens gebeurd dat een zwerm in een zesramer (Op de zelfde plek) was gekropen waarvan ik de klep waarschijnlijk niet helemaal goed had dicht gedaan.

Als ik nu een kast in de tuin zou zetten dan ben ik er bijna zeker van dat er een zwerm in duikt. Vlakbij staat een oud pand met lege graan silo's. Daarin zitten 1 of enkele volken. Waarschijnlijk komen ze daar vandaan.

Jaap

van trijp
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 16 feb 2003, 12:58
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door van trijp » di 20 mei 2008, 17:08

Ook ik heb ervaring met het lokken van zwermen in een lege kast.
een aantal jaren geleden had ik mijn bijen stand in de achtertuin, maar door dorps uitbreiding kwamen achter mijn tuin woningen en heb ik de bijen verplaatst, buiten het dorp.
Op de plaats van mijn oude bijen stand zet ik altijd een lege kast met oude raat. Op een gegeven moment komen er bijen in de kast, deze gaan de kast opmeten en vertellen dat in hun volk dat zwermplanen heeft. Het aantal bijen wordt steeds meer,en dan komt de zwerm erin. ik maak de kast leeg en promt komen er weer andere bijen verkennen.Zo heb ik op een seizoen 3 volken geoogst. Ook gebeurt het dat het aantal zoek bijen groeit en plots stopt. Ik denk dat dan de imker op tijd zijn bijen naziet. Of dit echt lokken is weet ik niet, maar het geeft een zwerm woonruimte die anders inspouwen e.d. kruipt en overlast geeft. Dus ik raad iedere imker aan om een zogenaamde lokkast te plaatsen.

gr. rini

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door Oude Essink » di 20 mei 2008, 17:33

Vroeger, als je zwermen van derden inpikte, was je volgens het oude eigendomsrecht strafbaar (bij de wet geregeld derhalve). Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit; ik denk, dat het voorkomen van overlast, zwaarder weegt.

Afbeelding
hennie oes

amja
Berichten: 120
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door amja » di 20 mei 2008, 20:16

Het gaat er niet om om zwermen van andere imkers te pikken, en ik weet niet of het pikken is als de zwerm van een collega imker in jou tuin hangt. Maar hij kan hem terug hebben als hij van hem is, makkelijk meenemen.

Als je kunt zorgen dat je eigen zwermen (en de bijen van jezelf zullen wel het meest in de lokkast zitten) niet bij de buren hangen dan ben ik voor een lokkast.

Meestal wordt er een korf gebruikt om zwermen te lokken, daarom dacht ik dat een kast anders werkt. En je kunt lokstof kopen maar of het werkt weet ik ook niet.

Het staat overigens heel leuk zo'n oude kast in je tuin zonder bijen.

Amja

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door Jaap v.Popering » di 20 mei 2008, 21:08

Ik zet elk jaar wel een paar lege kasten in mijn stal en in mijn tuin , en doe daar een paar oude raten in .
Bijna elk jaar zit er wel ergens een zwerm in , ik heb dat liever dan deze week ,een zwerm op een meter of zeven hoog in een boom.

Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door Bart de Coo » di 20 mei 2008, 22:12

Leuk weetje.

In 1908 promoveerde een zekere A.Hildebrandt aan de Universiteit van Leiden op een proefschrift met de titel: 'Eigendomsrecht op bijenzwermen'.

Heeft er niet iemand een Leidse jurist in zijn netwerk zitten om dat boek eens op te snorkelen?



Groet,

Bart de Coo

Johan Borgeld
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 21:16
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door Johan Borgeld » zo 25 mei 2008, 21:38

Citaat: Dus ik raad iedere imker aan om een zogenaamde lokkast te plaatsen.

Ik ben er niet gecharmeerd van het plaatsen van lokkorven of kasten vooral niet in de buurt van mijn kasten!!!!!!!!!!!!!!!
Kan volgens mijn optiek volken in zwermstemming brengen. Binnen onze vereniging wordt het plaatsen van lokkasten ook ten zeerste afgeraden.

Groet Johan Borgeld

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten