Was in EWK

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Was in EWK

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Zaterdag heb ik een aantal EWK gereed gemaakt om wat jonge reserve moeren in te laten bevruchten.
Iedere keer weer heb (had[^]) ik problemen met het vast zetten van een stukje kunstraat. Vanaf heden niet meer.
Ik heb mijn EWK's zelf gemaakt en niet een heel houten frame er in gemaakt maar alleen een top-latje (of tob-latje[:(!]) met een 'V' gleufje er in. Eerst maakte ik de rand van de was warm met een aansteker en drukte deze in het gleufje. Na drie keer proberen zat deze dan meestal wel vast. Regelmatig gebeurde het dat het was plaatje bij het vullen dan alsnog los liet.
Zaterdag ben ik aan het experimenteren geslagen. Eerts een draadje van 0,4mm (RVS draad die ik normaal in mijn ramen gebruik) in het gleufje gespannen tussen twee spijkertjes. Vervolgens met mijn voeding even onder stroom gezet. Een grote flits [xx(], en ik zat te wachten op de donder, maar die kwam niet. Het draadje is natuurlijk veel te kort voor de stroom die je er op zet. Mijn trafo heeft 2 standen. Hard en nog harder. Dit ging het niet worden.
Na een poosje tobbend hebben rondgelopen, viel mijn oog op een varoa rooster. Dit draad is veel dikker. Ik heb er een draadje uit gehaald en vervolgens deze opgespannen. Tikkie stroom er op en deze keer geen vuurwerk. (Nou ja, vooruit een vonkje dan:D). Was er op, even aandrukken en??...Muurvast.[:)]
Nu nog al mijn EWK's aanpassen en hopelijk ben ik dan van mijn vallende raten af.[^]

Doe hiermee wat je wilt (kunt),
Jaap
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Re: Was in EWK

Bericht door Els Kleijnendorst »

Jaap, neem een bijenwaskaars, steek die aan en druppel op de plek waar de bijen moeten gaan bouwen wat was. De bijen doen de rest. :D
Nix geen geflits.
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Ja Jaap ze gaan toch wel weer vallen als je kijkt of er eitjes in zitten.
Ik heb aan de toplat een draadje van 1,5 rvs in het midden er in geslagen als een spijker,draatje 5cm lang.
Dan leg ik er een stukje was op en giet dit vast aan de top lat en over het draatje met bijen was dit schenk tuitjes even boven het gas en is vloei baar,dan kan je gerust kijken er breekt er geen een.
De schenk tuitjes zijn nog te koop met standaart.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Dag Jaap,

Ik heb 32 EWK's en er is nog nooit een raatje uitgevallen.
Mijn raatjes (4 cm lang) giet ik aan beide zijden vast met was. Dus aan de bovenkant aan weerszijden en aan 1 van de zijkanten aan weerszijden. Niks geen draajes of spijkertjes en zo gebeurd met een batik gietvorm.

!Piet
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Hoi Els

Jij zet er dus geen stukje was in? Ik wist niet dat dit ook zo kon.
Ik ben het ondertussen (per ongelijk) al aan het uit proberen. In een van mijn EWK's is de was naar beneden gevallen. (Vandaar mijn zoektocht naar iets beters)

Hoi Tinus
Ja Jaap ze gaan toch wel weer vallen als je kijkt of er eitjes in zitten.
Hier heb ik meestal geen last van. Het gaat mis net nadat de bijen er inzitten. Als de boel een keer is uitgebouwd dan zetten ze de raat ook boven aan goed vast.
Maar ik heb gisteren mijn experiment voortgezet naar aanleiding van jouw opmerking. Een toplatje van 10cm genomen en een stukje was van 8. Even laten afkoelen en toen een plastic zak genomen met daarin een pak suiker (1 KG). Hengsels van de zak over de uiteinden van de toplat gedaan en aan de was opgetild.
Dit ging goed to 4kg. 2x1,5 liter flessen cola (Wel light) en een pak suiker. Bij 3 flessen (4,5 kg) brak de was door midden net onder de top lat. Er bleef og een klein randje staan. Hij kan dus nog wel afbreken maar los laten doet tie niet. En trouwens. Ik weet niet hoeveel bijen jij in een EWK stopt maar 4 kg lijkt me aardig proppen. :D

Hoi Piet,
Het zal zeker op een andere manier kunnen maar bij mij ging het te vaak mis. Ik zat altijd maar m'n vingers te verbranden met een aansteker en dat werd ik zat. Dus daarom op zoek naar een andere afdoende methode. Het is zeker niet de enige en waarschijnlijk niet de simpelste manier maar wel afdoende. En dat zocht ik.

Jaap
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Jaap,
oorspronkelijk had ik in het raampje onder de toplat nog 2 kleine latjes waarvan er ook nog 1 vastgetimmerd moest worden nadat er nog een reepje kunstraat was tussengeklemd. Je snapt, een enorm gepruts, super kleine spijkertjes en dan met de hamer slaan op m'n vingers, en op dat stukje raat dat dan ook weer brak. En na een aantal minder fraaie woorden dacht ik: ze (de bijen) bekijken het maar! En dat doen de bijen sindsdien prima. (ach, wij imkers verbeelden ons maar dat wij voor de bijen onmisbaar zijn. [;)])
Plaats reactie