Lokkast voor zwermen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door Oude Essink » zo 25 mei 2008, 21:51

Hoi Johan,
Kan volgens mijn optiek volken in zwermstemming brengen
Dat lijkt mij een sterk verhaal! Voor het ontstaan van een zwermstemming gelden heel andere wetten, die zich binnen de beslotenheid van de bijenwoning afspelen.
.
[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/embleem.jpg[/img]
het embleem symboliseert het bijenvolk in de koesterende warmte van haar nest; ontleent aan het vierkant/driehoek symbool,dat in de Mararokkaanse weefkunst staat voor het bijenvolk.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door Ruinerweg » zo 25 mei 2008, 22:03

Eigendomsrecht en bijenzwermen.
Als je de titel bij google intypt krijg je verschillende adressen, o.a. waar je het boekje nog kunt kopen.

Roel
www.ruinerimkers.nl

ivar
Berichten: 88
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 23:54
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door ivar » zo 25 mei 2008, 23:24

kijk eens in het burgerwetboek. de duitse wetboek schrijft erover

groetjes hans


a land flowing with milk and honey

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door Bart de Coo » ma 26 mei 2008, 20:56

Roel,

Wat leuk! Dat ik daar zelf niet op kwam!

Als je met Google zoekt op 'Eigendomsrecht op bijenzwermen', dan is de eerste treffer die je krijgt een artikel over het proefschrift van Hildebrand in ons eigen Groentje! Het artikel werd geschreven door een zekere Stienstra. Wie geinteresseerd is in dit onderwerp moet het zeker even lezen. Aan het einde van het artikel wordt verteld dat er verschillende streken in Nederland waren, waaronder Drenthe, waar het plaatsen van lokkorven bestraft werd met de dood[:(].

Wat je verder opvalt aan het artikel, dat is dat het oude eigendomsrecht op bijenzwermen en het taboe op het ophangen van spiekorven/lokkorven toen al, in 1908 (!), een hoog nostalgisch en folkloristisch karakter had.

Je krijgt op Google ook nog treffers naar de site 'Antiqbooks', waar het boek inderdaad gewoon verkrijgbaar is. Verder heb ik de lijst niet bestudeerd.

Kortom, het taboe op het plaatsen van spiekorven is bijzonder achterhaald. Zelfs in 1908. Maar dat hadden we zonder Hildebrand en Stienstra ook al begrepen.


Groet,

Bart de Coo

Huitema
Berichten: 43
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 21:55
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door Huitema » ma 26 mei 2008, 22:55

Het verlies van dieren is geregeld in ons burgerlijk wetboek in art. 19 van boek 5. Eerst volgt de wettekst. Daarna volgt de toelichting van Meijers, één van onze grootste juristen, die het hedendaagse wetboek heeft ontworpen. Daarna een korte tekst uit het eindverslag tijdens de behandeling in de eerste kamer. Tot slot geef ik mijn eigen mening.

Eigendomsverlies van dieren
1. De eigenaar van tamme dieren verliest daarvan de eigendom, wanneer zij, nadat zij uit zijn macht zijn gekomen, zijn verwilderd.
2. De eigenaar van andere dieren verliest daarvan de eigendom, wanneer zij de vrijheid verkrijgen en de eigenaar niet terstond beproeft ze weder te vangen of zijn pogingen daartoe staakt.

Lid 1
Toelichting Meijers
Wat tamme dieren zijn, wordt door de gebruikelijke opvatting dienaangaande bepaald. Het begrip is enger dan getemde dieren ; als leeuwen en slangen worden getemd, zijn zij toch niet als tamme dieren te beschouwen.
Eindverslag I
Een dier is verwilderd in de zin van artikel 5:19 als het weer in zijn natuurlijke leefmilieu is opgenomen en niet meer naar de eigenaar terugkeert. Men denke aan zangvogels, duiven, tamme kraaien, konijnen, katten en muizen.

We moeten eerst vaststellen of bijen tot de tamme dieren behoren. Wat is de gebruikelijke opvatting? Mij dunkt dat bijen tot de tamme dieren behoren. Naar mijn mening is het vangen van andermans zwermen met een lokkorf gewoon diefstal, wanneer je de bedoeling hebt de zwerm voor jezelf te houden. Vergelijk het maar met het lokken van buurmans dure rashond met de bedoeling je deze toe te eigenen. Als je ter beperking van overlast in een drukke woonwijk een bijenzwerm een goed onderdak aanbiedt, lijkt het mij wel een prima zaak. Dat wordt anders als je in een landeljk gebied vlak voor buurmans bijenstal ergens lokkasten neerzet.

Toch kun je op een legale manier wel eigenaar worden van andermans zwerm bijvoorbeeld als je de zwerm langs de weg in een boom ziet hangen of wanneer de eigenaar van een tuin je vraagt een zwerm uit zijn tuin te halen.

Piet

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door Bart de Coo » di 27 mei 2008, 10:43

Piet,

Dank voor het zoek- en overtikwerk.

Ik denk dat je de knoop doorhakt. De vraag of het plaatsen van zwermlokkers fatsoenlijk is of niet, hangt af van de plaats van de lokker en de intentie waarmee hij geplaatst is. Dus als een imker in de directe nabijheid van zijn stal een lokker ophangt, met de bedoeling om overlast te vermijden of een zwerm veilig te stellen voor het geval hij een dopje over het hoofd heeft gezien, dan is daar geen enkel bezwaar tegen. Als je de stand deelt met anderen of als er zeer dicht in de buurt van je stand - laat ons zeggen 'op zwermafstand' - een andere stand staat, dan even laten weten waar je mee bezig bent.

Als de collega-imker dan moeilijk gaat lopen doen, dan vind ik dat hij zeurt, maar daar moet je dan mee leren leven. Dan maar geen lokker plaatsen.

Als je daarentegen her en der lokkers gaat ophangen met de intentie om andermans zwerm te verschalken, dan ben je een dief.



Groet,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door Oude Essink » di 27 mei 2008, 12:40

Bart,
Hoe de wetgever erover denkt, weet ik niet; ik voor mij ben het roerend met je eens; op die voorwaarden vermijdt je overlast (beoog je dat althans) en is er overleg, als je anderen in de weg komt.[:)]

Afbeelding

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door Dirk Blanken » di 27 mei 2008, 18:33

Wie van de imkers blijft tijdens de zwermperiode thuis.
Sommige imkers misschien die zodanig wonen dat het laten zwermen kan en er een sport van maken om te genieten van de perfecte samenstelling van een zwerm etc.
Nu zijn de zwermen die afkomen niet bedoelde zwermen en gaan ze op drift en komen in een schoorsteen terecht of ergens anders waar het niet kan.
Als ze dan in een verlaten kast kunnen trekken op afstand vind ik het prima.
De nijd begint pas als de buurmanimker erop uit is, maar die situatie komt maar weinig meer voor.
De wet hierover is sterk verouderd.
Van mij mag iedereen tig lokkasten neerzetten als hij dat leuk vind.
Het is tegenwoordig net zoiets als hopen op de hoofdprijs in de staatsloterij, zeker in deze buurt.
Ik haal in Warffum en grensplaatsen waar geen imker zit, de zwermen op, ben er al jaren meegestopt om ze van heinde en ver op te halen.
De laatste keer dat ik een zwerm moest ophalen is al weer een paar jaar geleden.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door martin b » za 31 mei 2008, 09:09

Ook ik plaats een leege kas voor de verdwaalde zwerm. Daar waar ik eerde woonde werd ik geregeld op mijn werk gebeld om een zwerm te scheppen. Een andere imker in mijn buurt liet ze gewoon zwermen, naar dat ik wat lege kasten klaar gezet had voor de zwermen gingen ze er zelf in, scheelde mijn weer werk. Tegenstand voor het plaatsen van lokkasten kun je ook oplossen b.v. in verengings verband de kasten plaatsen en die zwermen verkopen en het geld in de kas te storten. Leuk voor de penningmeester[:)][:)][:)]
martin b

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Lokkast voor zwermen

Bericht door martin b » zo 01 jun 2008, 19:13

Gisteren nog een stukje geplaats over lokkasten,en dat ik er ook nu een heb staan. vandaag op pad gewees, bij thuiskomst even naar de bijen, en zie de kast is bewoond door een zwerm[:)], zonder dat de buurt er last van had hebben heeft de zwem zich zelf geschep[:)]dat is toch mooi,imkeren midden in het dorp, zonder dat iiemand er last van heeft.
martin b

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten