zwerm traag

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:
Re: zwerm traag

Bericht door Gerard Boswinkel » di 27 mei 2008, 21:33

Hoi Hennie,

In je laatste bijdrage schrijf je:
Het volk zoals jij (Gerard)dat beschrijft is uiteraard vitaal, maar door de zwermtraagheid die is ingebouwd, levert die vitaliteit weinig of niets op voor de populatie in de omgeving
En wat dacht je van de darren die dit volk laat rond vliegen!! Allemaal genetische copien van de koningin van het volk. En deze darren geven de vitaliteit van dat volk door in zijn omgeving!!!!

Groeten.................

Gerard

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door Gerard van Gastel » wo 28 mei 2008, 08:09

Gerard
Ik weet natuurlijk niet wat voor ingrepen jij uitvoert. Maar eerder schrijf je ik maak minimaal een broedafleggertje per jaar en hier zeg je eenmalig een raam eitjes afnemen. Hier kun je dus niets mee!
ad staals
Sorry Ad, dan ben ik niet duidelijk geweest.

Een raampje broed voor een broedaflegger te maken moet ook eitjes hebben.
dus ieder jaar 1 raampje broed/eitjes.(Brias of bias)

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door LWPisa » wo 28 mei 2008, 09:58

Ik dacht ook even na of ik een definitie van zwermtraagheid had: zwermtraagheid is de eigenschap grote volken te vormen zonder in zwermstemming te komen. Nog even los van het doppen bijten of aanzetten.

Ik denk niet dat zwermtraagheid perse leidt tot verminderde vitaliteit, al dan niet van de hele populatie. Wel of geen zwermneiging zegt mijns inziens niks over de genetische variatie binnen een populatie. Waarom zouden bijv jonge moeren positief voor zwermtraagheid met minder darren paren dan "zwermlustige" jonge moeren? Alleen kunnen zwermtrage bijen zich minder vermeerderen als de gelegenheid zich voordoet.

Zwermtraagheid is maar 1 eigenschap van een bijenvolk/ras/lijn, waarop door de mens of de natuur selectie op is geweest. Bijvoorbeeld in extreme klimaten met erg korte drachtseizoenen waar zwermen een grote kans hebben kapot te gaan zal je vanzelf een sterkere mate van zwermtraagheid krijgen dan in een gematigder klimaat met een lange drachtperiode. Nog even los van selectie door de beschikbaarheid van nestholtes.

L

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door Oude Essink » wo 28 mei 2008, 12:47

En wat dacht je van de darren die dit volk laat rond vliegen!! Allemaal genetische copien van de koningin
Drie jaar lang van dezelfde moer dezelfde copiën! Als die koningin ieder jaar twee jonge moeren had geleverd, ieder standbevrucht door een keur aan darren van andere herkomst, dan was de genetische variabiliteit in de populatie van het gebied waar de standbevruchting plaats vindt minstens 6 x zo groot geweest.

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/jonge-moer.jpg[/img]
Hennie oes



tuter

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door LWPisa » wo 28 mei 2008, 12:56

Dat klopt wel...als je aanneemt dat er zo'n grote grote genetische variatie in de lucht zit...

En...als die genetische variatie zin heeft voor het in stand houden van de populatie onder de specifieke omstandigheden. Soms is "outbreeding" ook slecht en is er ook selectie tegen bepaalde variatie.

Hoeveel genetische variatie is veel en wat is genoeg?

Als ik een "pure" populatie had met eigenschappen waardoor ze aan de omstandigheden voldoen...bijv zwermtraagheid in zeg Noord Zweden en er komt iemand met bijen in mijn gebied die de eigenschap verdunnen of veranderen waardoor mijn "minder pure" populatie zinloos gaat zwermen en de zwermen omkomen omdat ze niet genoeg kunnen groeien voor de 6 maands winter, dan is er een negatieve invloed van de toegenomen variatie...

L

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door A.A. Staals » wo 28 mei 2008, 15:38

Oude Essink schreef:
Drie jaar lang van dezelfde moer dezelfde copiën! Als die koningin ieder jaar twee jonge moeren had geleverd, ieder standbevrucht door een keur aan darren van andere herkomst, dan was de genetische variabiliteit in de populatie van het gebied waar de standbevruchting plaats vindt minstens 6 x zo groot geweest.
Hennie
Is dat wel zo? Om het simpel te zeggen leveren die jonge koninginnen darren die gelijk zijn aan "oma".
ad staals

tuter

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door Dirk Blanken » wo 28 mei 2008, 18:48

De meeste imkers hebben de neiging om van hun beste volk soms volken te vermeerderen.
De darren zijn dan nog raszuiver of zoals Ad zegt gelijk aan Oma genetisch gezien.
Als er buurimkers zijn is er niets aan de hand.
Volgens mij is het beste om elk jaar nieuw materiaal te importeren en/of een aantal koninginnen raszuiver te laten bevruchten.
Dit jaar heb ik overgelarfd van 4 buckfastlijnen, die leveren volgend jaar weer de raszuivere darren.
De volken staan her en der op gesteld op afstanden van 1 tot 15 km.
Zo moet het goed komen.
Ik moet zo werken omdat er zeer weinig imkers in de buurt zijn.
De imkers in de buurt zijn altijd blij met mijn oude koninginnen.
Mijn ervaring is dat je het minste werk hebt als je alleen de beste koninginnen een 2e productiejaar laat doorgaan.
Koninginnen hebben meestal de hoogste productie het jaar na de geboorte.
Natuurlijk zijn ze het 3e jaar ook vaak nog goed maar dan is er toch uitval afhankelijk van de bevruchting en dat geeft meer werk of niet als er een stillemoerswisseling is.
Van de tien koninginnen die ik vervang zijn er 2 die nog zodanig zijn dat ze bij een andere imker in de buurt die niet aan teelt doet de opbrengst behoorlijk kunnen verhogen als hij het derde jaar 1 of 2 afleggers ervan maakt.
Dirk


dertiende

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door Oude Essink » wo 28 mei 2008, 19:56

Om het simpel te zeggen leveren die jonge koninginnen darren die gelijk zijn aan "oma".
De genen van "oma" zijn geborgen in een dubbelstreng chromosomen(diploid); haar voortplantingscellen zijn haploid, de dubbelstreng gesplitst tot twee identieke haploide cellen. haar zonen zijn onbevrucht; hebben dus alleen de haploide streng van oma; zij blijven derhalve haploid en aan oma identiek. Haar dochters ontstaan uit een bevruchte cel: de haploide cel van oma, waaraan toegevoegd de haploide cel van de dar die met oma paarde. de dochters die vervolgens jonge moeren zijn geworden, hebben derhalve voor de helft de genen van oma, voor de andere helft de genen van een andere moer die de dar leverde. Deze dochters leveren ieder de aan haar identieke darren; de bevruchte eitjes die zij op haar beurt produceren, bevatten de genen van de dochter zelf plus die van een dar die weer van een geheel andere moer afstamt. Deze leveren de kleindochters van oma op die slechts zeer en dele nog de genen van oma hebben; die oorpronkelijke genen zijn al dubbelop gemengd met materiaal van andere herkomst. Het zal duidelijk zijn, dat die darren van die jonge moeren absoluut niet identiek zijn aan oma.

Afbeelding

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: zwerm traag

Bericht door A.A. Staals » wo 28 mei 2008, 20:56

Hennie
Inderdaad de kleindochters leveren andere darren. Maar eerder kwamen die kleindochters niet ter sprake.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten