Amerika

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Amerika

Bericht door Jeroenvt »

Ik las elders dat de bij door Europeanen naar noord-amerika is verspreid. Maar wat zorgde er dan voor bestuiving voordien?

--
Mvg Jeroen van Tol
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Amerika

Bericht door maartenkleijne »

de bij werd vooral geimporteerd voor de bestuiving van gewassen die ook uit Europa werden geimporteerd.
De inheemse flora werd bestoven door inheemse insecten -vooral wilde bijen en vlinders-, door vogels en vleermuizen en door de wind.

gr,
maarten
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Jeroen,
Kijk eens naar het volgende verhaal over kolibries: wordt je wijzer van: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=666

Afbeelding
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Jeroen geeft, waarschijnlijk onbedoeld, een sterk argument tégen de populaire opvatting dat bijen zo belangrijk voor het milieu zouden zijn.

Ze zijn inderdaad zéér belangrijk voor de variatie in ons voedselaanbod. Zonder bijen is de mens aangewezen op een dieet van laat ons zeggen bieten, vlees, vis en brood. Daar blief ik eerlijk gezegd best een worteltje en een appeltje bij. Voor de overleving van verschillende soorten is het belang van de honingbij in Noord-Europa of op het gehele Amerikaanse continent echter van marginaal belang. Daar hebben ze/we van oudsher genoeg andere beestjes voor.

Groet,

Bart
maartenkleijne
Moderator
Contacteer:

Toch spreek ik je deels tegen Bart.
Nu net heb ik gezien dat op mijn terrein in Spanje de veldsalie heel weinig zaad zet bij gebrek aan bijen.
In Duitsland is een groot onderzoek geweest dat aantoont dat bijen in het landschap de hoeveelheid bloemen doet toenemen.
In Europa en het MiddenOosten zijn bijen nodig om de biodiversiteit in stand te helpen houden.
Wereldwijd zijn de bijen onmisbaar voor de productie van natuurlijke vitamine C, en zonder vitamine C gaan wij dood. (ook al kan het ook chemisch worden geproduceerd)

gr,
maarten
Jeroenvt
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Bart de Coo schreef:
Jeroen geeft, waarschijnlijk onbedoeld, een sterk argument tégen de populaire opvatting dat bijen zo belangrijk voor het milieu zouden zijn.
Eigenlijk niet zo onbedoeld, meer op zoek naar waarheidsvinding. Je komt op veel sites de aan Einstein toegekende uitspraak tegen dat het met de mens binnen enkele jaren afgelopen zal zijn als de bij uitsterft. Maar ik kwam dit argument tegen in een discussie elders en zocht bijpassend bewijs voor of tegen, overigens zonder vooringenomenheid.

--
Mvg Jeroen van Tol
maartenkleijne
Moderator
Contacteer:

Jeroen, als je Einstein in de zoekfunctie stopt vind je dat hij dat nooit gezegd heeft en dat het ook niet waar is.
elke soort kan uitsterven zonder de biodiversiteit te schaden.

gr,
maarten
Jeroenvt
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Ik begreep her en der al dat het apocrief was, maar wel intrigerend. Anyweg, dat van die kolibri's, dat wist ik echt niet. Ben al van jongs af aan met natuur en ook vogels bezig (ned. jeugdbond voor natuurstudie) maar nooit geweten dat vogels ook zo massaal voor bestuiving konden zorgen. Weer wat geleerd.

--
Mvg Jeroen van Tol
Plaats reactie