Ik zag net een stukje over de "killer bee" op National Geographic.
Hierin werd gesteld dat het gevaar van de geafrikaniseerde bij in de USA niet zozeer in de agressiviteit zit maar in verminderde bestuiving. Er werd namelijk gezegd dat de voedselproduktie in gevaar kwam omdat de geafrikaniseerde bij een slechtere bestuiver is dan de gewone europese bijen.
Weet iemand misschien waarom dan? Dit werd er namelijk niet bij verteld.
geafrikaniseerde bij in USA
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: geafrikaniseerde bij in USA
Lijkt mij stug.....maar zou kunnen. Ik heb er dan wel niets over gehoord. Ik zou het juist willen omkeren de AKB is een betere bestuiver. Waarom ik dat denk?: deze bijen brengen veel meer honing op dan de Europese bijen. Meer honing wil zeggen, meer bijenbezoeken per bij. Meer bezoeken aan een plant wil zeggen meer bestuiving.
Waarin de mindere bestuiving zou kunnen zitten is wellicht het aantal stuifmeelkorrels per bij of te wel harigheid van de bij: die zou lager kunnen liggen dan bij de EHB. Nog een optie is: te korte bezoekduur. Daardoor zullen er te weinig pollen korrels worden afgezet. Ook drachtplantenkeuze zou anders kunnen zijn. Daardoor minder verschillende planten soorten bezocht.
Waarin de mindere bestuiving zou kunnen zitten is wellicht het aantal stuifmeelkorrels per bij of te wel harigheid van de bij: die zou lager kunnen liggen dan bij de EHB. Nog een optie is: te korte bezoekduur. Daardoor zullen er te weinig pollen korrels worden afgezet. Ook drachtplantenkeuze zou anders kunnen zijn. Daardoor minder verschillende planten soorten bezocht.
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Daar ik regelmatig 4weken per jaar met de geafrikaniseerde bij werk, sluit ik me graag aan bij JP. Al enige jaren is Arno over gestapt op de stuifmeelwinning en de oogst is niet slecht dit jaar. Maar het hele verhaal is een beetje vreemd. In grote delen van Brasil houd men zich bezig met de winning van stuifmeel. Daar komen ook de koninginnen vandaan die het in hun genen hebben om stuifmeel te verzamelen. Daar tegenover zijn er ook grote gebieden waar specifiek propolus word gewonnen deze koninginnen moet je daar dan niet gebruiken voor de honing of stuifmeel productie. Wij kennen hier ook het feit dat sommige volken alles vastkitten, wij houden daar niet van, en selecteren daar niet op.Nu is Brasil wel wat anders dan de USA, maar zou het niet zo zijn dat de mens daar gewassen teelt(manupuleerd) die slechter door de bijen worden bezocht?
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Het leek mij ook al heel vreemd. Ik vind de redenering van JP ook vrij logisch meer honing = meer bloembezoek = meer bestuiving.
En Apiaro spreekt uit eigen ervaring met deze bij.
Het programma leek mij ook niet echt betrouwbaar.
Wat de Amerikanen aan genetisch gemanipuleerde gewassen planten is natuurlijk ook een punt. Volgens mij nemen ze het daar niet zo nauw wat dat betreft.
En Apiaro spreekt uit eigen ervaring met deze bij.
Het programma leek mij ook niet echt betrouwbaar.
Wat de Amerikanen aan genetisch gemanipuleerde gewassen planten is natuurlijk ook een punt. Volgens mij nemen ze het daar niet zo nauw wat dat betreft.
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
hoi Pieter1
Er is nog iets wat mee speelt
Wij imkers hier ter lande en de meeste ook in de buurlanden, kijken met hobbyogen En dat is heel wat anders dan dat er aan het eind van het jaar gekeken wordt naar het banksaldo. Dan heb je andere ogen nodig.
En als je dan nog geen natuurlijke dracht in je omgeving hebt dan moet je soms het halfe continent afreizen om toch maar wat inkomsten te hebben.Als je de documentaire gezien heb met wat voor rijdend materieel deze imkers rond rijden dan is menig transportbedrijf jaloers (compleet met vorkheftruk)En dan moet er toch heel wat binnen komen.
Brasil is wat dracht gebieden betreft rijk gezegend. Veel imkers die ik daar bezocht hadden vaste opstellingen en reizen dan ook nooit.(sommigen wel) Op de vraag op een proefstation hoe het stond met de koninginneteelt en de afnamen daar in kreeg ik als antwoord Daar maakt de plaatselijke imker zich niet zo druk over, immers een nieuw volk heeft in drie weken ook de kast vol met honing.En waar die vandaan komt zal hun een zorg zijn
Er is nog iets wat mee speelt
Wij imkers hier ter lande en de meeste ook in de buurlanden, kijken met hobbyogen En dat is heel wat anders dan dat er aan het eind van het jaar gekeken wordt naar het banksaldo. Dan heb je andere ogen nodig.
En als je dan nog geen natuurlijke dracht in je omgeving hebt dan moet je soms het halfe continent afreizen om toch maar wat inkomsten te hebben.Als je de documentaire gezien heb met wat voor rijdend materieel deze imkers rond rijden dan is menig transportbedrijf jaloers (compleet met vorkheftruk)En dan moet er toch heel wat binnen komen.
Brasil is wat dracht gebieden betreft rijk gezegend. Veel imkers die ik daar bezocht hadden vaste opstellingen en reizen dan ook nooit.(sommigen wel) Op de vraag op een proefstation hoe het stond met de koninginneteelt en de afnamen daar in kreeg ik als antwoord Daar maakt de plaatselijke imker zich niet zo druk over, immers een nieuw volk heeft in drie weken ook de kast vol met honing.En waar die vandaan komt zal hun een zorg zijn