bijenhouden juli/augustus

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
bee-watch
Berichten: 45
Lid geworden op: di 15 jul 2008, 19:32
Contacteer:

bijenhouden juli/augustus

Bericht door bee-watch » di 15 jul 2008, 19:36

Even dacht ik een advertentie met productinformatie te zien in de nieuwste uitgave van Bijenhouden van juli/augustus 2008.
Maar dat was fout gedacht, het middel Round-up wordt wel als relatief ongevaarlijk in het artikel beschreven, en wordt snel in de grond afgebroken en mag zelfs op straatstoepen gebruikt worden.
Maar is dat allemaal wel juist?
Er zijn geheel andere berichten en niet slechts van geitenwollensokkenfiguren!
Waterleidingbedrijven '“ die aan ons allen het drinkwater gratis thuisbezorgen- maken zich grote zorgen om de afbraakproducten AMPA die achterblijven na gebruik van Glyfosaat.
http://www.dob-verhardingen.nl/NR/rdonl ... at2006.pdf
Een uitgebreid verslag is hier te lezen.
De gezamelijke Unie van Waterschappen en de Vewin zijn druk bezig om het middel Glyfosaat als gevaarlijke stof aan de lijst Prioritare stoffen toe te voegen omdat Glyfosaat een bedreiging is voor ons drinkwater.
http://www.vewin.nl/SiteCollectionDocum ... toffen.pdf
Wil je over AMPA en drinkwater meer lezen dan kan je ook hier terecht.
http://www.helpdeskwater.nl/emissiebehe ... bliotheek/
In maart van dit jaar waarschuwt de AID dat bij gebruik van Glyfosaat op slootkanten hoge boetes worden uitgedeeld van 2000Euro oa omdat dit middel steeds meer in ons oppervlakte water terecht komt.
http://www.agd.nl/1050497/Nieuws/Artike ... kanten.htm
Een geheel ander voorbeeld bv,
In Columbia wordt Glyfosaat bv gebruikt om Coca plantages te vernietigen, het werkt prima, er blijft voldoende Coca over om voldoende te exporteren, maar de plaatselijke bevolking ondervind steeds meer problemen met veel schade aan de ongeboren vrucht.
http://www.thestatesman.net/page.arcvie ... &usrsess=1
Trouwens sinds 1 januari 2007 is het verboden om Round-up als particulier te kopen indien het wordt toegepast op tegels, bestrating e.d. gebruik je het direct naast de bestrating op uw plantjes dan mag het wel gekocht en gebruikt worden.

Ook de gemeente Leeuwarden is erachter gekomen dat toepassing van Glyfosaat een slecht idee is, en schade aan ons milieu aanbrengt.
http://www.geocities.com/milieuplatform/glyfosaat.html

En voor de overige liefhebbers en scheikundigen onder ons is hieronder de werking van Round-up nog een keer gemeld.
http://www.roundup.nl/Productgroepen/On ... ing_glyfos

Dus of het nu wel zo'n lekker middel is moet iedereen maar voor zich zelf beoordelen.

bee-watch
Berichten: 45
Lid geworden op: di 15 jul 2008, 19:32
Contacteer:

Re: bijenhouden juli/augustus

Bericht door bee-watch » wo 16 jul 2008, 13:47

Vervolg van Glyfosaat gebruik.
Toeval dit artikel, of wordt het een algemeen probleem?
In de wakkere krant van Nederland van 16 juli 2008 wordt door waterschappen gewaarschuwd voor gebruik van voornamelijk Round-up -dat water in vijvers en sloten door vervuiling van onkruidbestrijdingsmiddelen worden vervuild.

Huitema
Berichten: 43
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 21:55
Contacteer:

Re: bijenhouden juli/augustus

Bericht door Huitema » wo 16 jul 2008, 22:58

Dus of het nu wel zo'n lekker middel is moet iedereen maar voor zich zelf beoordelen.

Ik zal mijn 140 ml verpakking die volgens het etiket uitsluitend is bestemd voor particulier gebruik en uitsluitend is toegestaan als onkruidbestrijdingsmiddel op verhardingen en bestratingen etc. inleveren als chemisch afval. (Ik baal dat ik het ooit heb aangeschaft en vorig jaar voor de helft heb gebruikt.)

henkvanderscheer
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijenhouden juli/augustus

Bericht door henkvanderscheer » za 19 jul 2008, 19:34

Glyfosaat

Goede reactie van Bee-watch op het Glyfosaat-artikel. Ik ben het geheel met hem eens. Jammer dat de aanvulling in mij tweede versie van het verhaal niet in de gedrukte tekst terecht is gekomen. Daar schreef ik: 'Over de giftigheid (toxiciteit) van glyfosaat wordt verschillend gedacht. Duidelijk is dat het in water slecht afbreekt en daardoor kan accumuleren in het oppervlaktewater. Dat is gevaarlijk voor waterorganismen en geeft problemen bij de zuivering van drinkwater. De grootste bron van de verontreiniging van oppervlaktewater bleek het gebruik van glyfosaat door particulieren op betegelde terreinen. Die toepassing is sinds eind 2006 verboden.'

bee-watch
Berichten: 45
Lid geworden op: di 15 jul 2008, 19:32
Contacteer:

Re: bijenhouden juli/augustus

Bericht door bee-watch » ma 21 jul 2008, 20:34

henkvanderscheer schreef:
Glyfosaat
Jammer dat de aanvulling in mij tweede versie van het verhaal niet in de gedrukte tekst terecht is gekomen. Henk van der Scheer
Geachte heer van de Scheer.
Zou het niet verstandig wezen om de redactie van "Bijenhouden" hierop te wijzen en om een rectificatie, resp. aanvulling in de volgende uitgave te (laten) vermelden.
De doelgroep (lees hiervoor lezers) van "Bijenhouden" en lezers van het Imkerforum zijn niet dezelfde.
De lezers van "bijenhouden" zijn niet op de hoogte van uw aanvuling, en dat is niet goed, gezien de toch grote problemen mbt residuen en de waterkwaliteit na gebrruik van Glyfosaatmiddelen.
Vanuit de USA komen toch steeds meer berichten van resistentie van gewassen na jarenlang gebruik van Round-up.
Dat steeds meer tuincentra veel reclame maken voor Round-up - en zelfs reeds bij bouwmarkten in de schappen staat- is een slechte zaak terwijl zoals u zelf ook in uw reactie aangeeft het niet toegestaan is om te gebruiken op verhardingen.
Maar er is geen sterveling die dat weet, zelfs de verkopers weten hier niets van, is mij bekend!

In Belgie is dit voorjaar een reclame aktie van Monsanto gestaakt vanwege toch wel erg subjedtieve verhalen over Round-up.

Ook al moet een ieder zelf weten hoe hij/zij met dit soort zaken dient om te gaan, zouden imkers een voorbeeldfunctie moeten hebben mbt het gebruik van dit soort middelen.

henkvanderscheer
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijenhouden juli/augustus

Bericht door henkvanderscheer » di 29 jul 2008, 10:09

Beste Bee-watch,

In het volgende nummer van Bijenhouden zal een aanvulling worden geplaatst betreffende de problemen met glyfosaat in oppervlakte water.
Of imkers geschikt zijn om een voorbeeldfunctie te vervullen met betrekking tot het gebruik van bestrijdingsmiddelen betwijfel ik. Ook wij gebruiken middelen om onze bijen te beschermen en op dit forum valt met enige regelmaat te lezen dat men graag alles aangrijpt wat verboden is. Ongetwijfeld kunnen de meeste imkers best zonder glyfosaat, maar of dat ook geldt voor de agrariërs onder ons is maar de vraag. De hele land- en tuinbouw is 'groot'

bee-watch
Berichten: 45
Lid geworden op: di 15 jul 2008, 19:32
Contacteer:

Re: bijenhouden juli/augustus

Bericht door bee-watch » zo 03 aug 2008, 12:00

Waar licht de waarheid? Niet steeds in het midden?
De aanvulling op het artikel 'Spuitschade door Glyfosaat?' in de komende uitgave van Bijenhouden is een goede manier van informatieuitwisseling met de lezers.

Vanuit de AID is vernomen dat deze partij afgelopen periode regelmatig in de bewuste gemeente op bezoek is geweest nav spuitschade meldingen door meerdere imkers.
De gemeente spuit 2 a 3 maal per jaar met Roundup Evolution.
Het vreemde is dat als er aan de AID een melding wordt gedaan van spuitschade en er gemeld wordt dat er een (sterk) vermoeden is dat er Round-up/Glyfosaat in het spel is, er door de AID geen aktie wordt ondernomen, bestaande uit het opmaken van een proces-verbaal, verzamelen van monsters e.d., wat gebruikelijk is na een melding.
Indien deze informatie juist zou blijken te zijn - een bevestiging hiervan is niet te krijgen- is een onderzoek naar schade en doding van volken tgv een bespuiting met Glyfosaat houdende herbiciden dus nooit te bewijzen en daardoor nooit aan te tonen en dus ook niet in de statistieken terug te vinden.
Eenvoudig is dan achteraf te constateren dat spuitschade aan bijenvolken door Glyfosaat niet bekend is?!?!?
De hoop is dat de bewuste imkers toch een spuitschade formulier invullen en opsturen.
Als zij dat doen komen hieruit hopelijk dan ook de meldingen vast te liggen dat AID wel gemeld wordt maar dat zij geen aktie ondernemen hiertegen.
Het zou een goede aktie zijn als de imkerverenigingen de betreffende imkers er nogmaals op wijzen om in deze gevallen dus toch te documenteren dmv spuitschade formulier.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: bijenhouden juli/augustus

Bericht door Jaap v.Popering » zo 03 aug 2008, 19:32

bee-watch schreef:
Waar licht de waarheid? Niet steeds in het midden?
De aanvulling op het artikel 'Spuitschade door Glyfosaat?' in de komende uitgave van Bijenhouden is een goede manier van informatieuitwisseling met de lezers.

Vanuit de AID is vernomen dat deze partij afgelopen periode regelmatig in de bewuste gemeente op bezoek is geweest nav spuitschade meldingen door meerdere imkers.
De gemeente spuit 2 a 3 maal per jaar met Roundup Evolution.

Ik denk dat deze discusi op de verkeerde plaats gevoerd wordt .
Op deze site en het blad N.B.V.bereik je mischien 0,001 % van de ROUNUP gebruiker . ik stel voor om dit in een blad te doen waar je een groter bereik kunt verwachten .

Overgens worden hier honderden lieters van dat spul, op de juiste wijze gebruikt , en wij hebben GEEN bijensterfte .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijenhouden juli/augustus

Bericht door Gerard van Gastel » zo 03 aug 2008, 20:10

Ook ik gebruik het middel Roundup ( ben boomkweker èn imker), en ik heb nog geen enkel geval van vergiftiging van m'n bijenvolken gehad.
Het is een zeer goed werkend ONKRUIDBESTRIJDINGS middel en dient dan ook niet op verhardingen te worden toegepast omdat dan waarschijnlijk 90% niet op z'n plaats komt en kan wegspoelen.
Dat het beter helemaal niet gebruikt kan worden begrijp ik ook wel, er zijn echter geen alternatieven voorhanden.
Jammer dat het zo vaak misbruikt wordt met alle gevolgen vandien.
De land- en tuinbouwer krijgt met enige regelmaat contr´le op het gebruik van deze middelen, de particulier niet.

Ps Bee-watch, welke mensen bedoel jij precies met 'geitenwollensokkenfiguren'? en wat voor sokken draag jijzelf?

bee-watch
Berichten: 45
Lid geworden op: di 15 jul 2008, 19:32
Contacteer:

Re: bijenhouden juli/augustus

Bericht door bee-watch » do 02 okt 2008, 14:17

Meer informatie mbt Glyfosaat:

http://antimonsanto.come2me.nl/830801/R ... -Nederland

Op donderdag 2 oktober wordt het Algemeen Overleg over Biotechnologie met de ministers Cramer en Verburg voltooid.

Veel politieke partijen maken zich grote zorgen over gentech besmettingen van gangbare en biologisch veevoeders en de verminderde keuzevrijheid van boeren en consumenten. Nu heeft de Tweede Kamer de kans om de Nederlandse regering te verzoeken om net als Duitsland een label voor dierlijke producten te introduceren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten