huisvesting solitaire bijen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
hbeugeling
Contacteer:

huisvesting solitaire bijen

Bericht door hbeugeling »

Vanuit mijn werk zit ik in een bouwcommissie dat een nieuwbouwproject moet begeleiden. In een buitengevel wil men vakken maken voor de huisvesting van solitaire bijen.De keuze kan gemaakt worden voor steen met ronde gaten en steen met meer ovale gaten. Mijn vraag is nu, of de bijen voorkeur hebben en hoe nauw luistert de maatvoering voor de huisvesting. In de steen zitten alle gaten op gelijke afstand en zijn van dezelfde afmeting.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: huisvesting solitaire bijen

Bericht door maartenkleijne »

Alle bijen die zelf gaten maken maken ronde gaten, en natuurlijke gaten zijn ook nogal rond. Mischien is ovaal ook prima maar ik zou daar niet op gokken.
Zwarte spechten maken wel ovale gaten maar dat zijn weer geen bijen.

gr,
maarten
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: huisvesting solitaire bijen

Bericht door Dirk Blanken »

Henk,
Optimaal zou wezen stenen met gaten van 3 mm en anderen oplopend 5, 6, 8, 10 en 12 mm.
Het moet een warme zuidmuur zijn, die door de grote compacte massa warmte lang vasthoudt.
Zuidmuren opgezet in leem worden vaak zeer goed bevolkt(voegen)zefs vaak zo goed dat mensen zich zorgen gaan maken om de conditie van de muur.
In mijn bijenhotel geven de natuurlijke materialen zoals riet,bamboe en ingeboorde houtblokken met bovenstaande diameters de beste resultaten.
Losgestapelde stenen blijven te koud.
Dirk

dertiende
Plaats reactie