Wespen bestrijden

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Wespen bestrijden

Bericht door frits dalm » ma 04 aug 2008, 23:55

Waarom zou ik mensen die overlast hebben
van wespen niet mogen laten zien hoe je die
nesten bestrijd cq vernietigd als ze op een
plaats zitten die overlast bezorgd??


Frits

piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wespen bestrijden

Bericht door piml » di 05 aug 2008, 08:32

Dag Frits,

Omdat jij van VROM niet bij anderen met bestrijdingsmiddelen mag werken. Het mag wel bij jezelf, maar dus van VROM niet bij je buren....

In mijn ogen halen heel veel imkers wespen weg! Volgens VROM is dat in strijd met de richtlijnen!

Gr

Pim Lemmers

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: Wespen bestrijden

Bericht door dickvanleeuwen » di 05 aug 2008, 10:00

Frits,

Het middel is weer vrij te koop, uitleg staat vrij. Ik heb er zelfs mijn pak wel eens voor uitgeleend. Onlangs werd ik nog gebeld door een oudere dame i.v.m. een zwerm in een conifeer. Het leek me een serieuze melding. Bij aankomst bleek het om een wespennest te gaan. Het nest zat naast de deur van de schuur. De deur sloeg er zelfs tegenaan. Een onverantwoorde plek dus. In dit geval heb ik het nest gepoederd en later voor haar weggehaald. Ik heb daar geen geld voor gevraagd. Ik heb haar wel gemeld dit officieel niet te mogen doen en dat ze geen reclame hoeft te maken voor deze dienst. Zo kan ik meer voorbeelden geven maar in de meeste gevallen geef ik toch liever het nummer van de ongediertebestrijding. Het moet geen gewoonte worden. Als wij ons maar realiseren dat we niet bevoegd zijn dit te doen.

Huitema
Berichten: 43
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 21:55
Contacteer:

Re: Wespen bestrijden

Bericht door Huitema » di 05 aug 2008, 22:49

Het is opmerkelijk dat we anderen niet zouden mogen verlossen van een gevaarlijk wespennest. Volgens mij mag dat best. Ik heb het Besluit vakkennis- en vakbekwaamheidseisen bestrijdingsmiddelen er eens op nageslagen. In artikel 10 van dit besluit staat dat het verboden is beroeps- of bedrijfsmatig een bestrijdingsmiddel te gebruiken voor het afweren of bestrijden van een dierplaag. Als wij voor een kennis eens een keertje wespen weghalen is er dus niets aan de hand. Het wordt pas een probleem als we er een beroep of bedrijf van maken. Als dat de bedoeling is, zou ik gewoon een diploma gaan halen.

frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Wespen bestrijden

Bericht door frits dalm » di 05 aug 2008, 23:35

Ik ben de laatste jaren juist benaderd door
mensen die via de gemeente mijn telefoonnummer kregen.
Ik vraag ook geen geld ervoor.

Frits

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wespen bestrijden

Bericht door Bart de Coo » di 05 aug 2008, 23:53

Misschien dat we, voordat we verder praten, ons eerst moeten afvragen of het wel nodig is om een wespennest te verwijderen. Dat is zeker niet altijd het geval. Kijk nog eens naar het filmpje waar Jeroen van Tol ons op wees:

http://www.dumpert.nl/mediabase/198341/ ... deren.html

Wat een lompe, halve zolen zijn dat zeg. Let ook op de lompe, smakeloze grap links bovenin de hoek: 'Waarschuwing, dit filmpje kan Franse mensen mensen bevatten.' Hilarisch. Ik lach me rot. Zijn de beide heren met hun brommerhelmen niet gewoon door onkunde gemongoliseerde vandalen? Dat nest hangt daar op een volkomen ongevaarlijke plaats, hoog boven de grond. De wespen vallen niemand lastig. En voor de winter invalt, is het nest verlaten. Als klap op de vuurpijl hangt het nest prachtig achter het raam, zodat je het zonder enig gevaar kunt bewonderen.

Dit nest had lekker mogen blijven hangen van mij, met of zonder vergunning.

Het geval dat Dick van Leeuwen meldt, is natuurlijk weer een heel ander verhaal. Daar kunnen we het gauw over eens zijn, denk ik.


Groet,


Bart de Coo

piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wespen bestrijden

Bericht door piml » wo 06 aug 2008, 17:02

In de brief die ik vandaag van VROM heb ontvangen staat: het is verboden zonder geldig bewijs van vakbekwaamheid een gewasbeschermingsmiddel of biocide te ontvangen, te gebruiken of voorhanden te hebben.......

Het bestrijden van wespen met gebruikmaking van biociden bij derden door de imker is verboden. Bij eventueel toch gebruikmaken, zal een proces-verbaal worden opgemaakt.

De komende tijd zullen de imkers door VROM in de gaten worden gehouden!

Overigens kost een opleiding ruim 1500 euro, exclusief examenkosten.

groeten,

Pim Lemmers

Huitema
Berichten: 43
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 21:55
Contacteer:

Re: Wespen bestrijden

Bericht door Huitema » wo 06 aug 2008, 22:47

Als ik het goed heb begrepen kunnen de dierplaagbestrijders op de nodige aandacht van VROM rekenen. Het is logisch dat mensen zonder de vereiste papieren als eersten de klos zullen zijn. Ik heb daar op zich wel begrip voor. Het is te betreuren dat het ook voor goedwillenden niet gemakkelijk is om te weten te komen wat nou wel of niet mag. Kijk eens op http://www.vrom.nl/pagina.html?id=36188

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Wespen bestrijden

Bericht door maartenkleijne » do 07 aug 2008, 02:27

Iklees in dit vrom stuk dat een diploma van vakbekwaamheid vereist is voor het bestrijden van knaagdieren, en voor houtverduurzaming.
Het wespennest van de buren mag dus uit naborschap ongediplomeerd worden verwijderd als het overlast geeft.

gr,
maarten

johannes
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 19 aug 2007, 08:50
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica+Buckfast
Locatie: z.o. Drenthe
Contacteer:

Re: Wespen bestrijden

Bericht door johannes » do 07 aug 2008, 10:23

Goed gezien Maarten,als vriendendienst mag 't, wel met vrij verkrijgbare middelen maar,zodra je vergoeding vraagt is het zwartwerk.
De opleiding ongediertebestrijder duurt 2 jaar.
Er staat 'n artikel in 't maandblad bijen van juli/aug. 2000 op
blz.215. Ook op dit is het al eens aan de orde geweest,zie ongedierte bestrijding in archief.
Hier in de gemeente Emmen is de wachttijd op de ongediertebestrijder
14 dagen,

vr.gr.Johannes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten