3e behandeling met hive clean

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 22 sep 2008, 20:42

Hoi Rene,

Het is nog niet te laat om met mierenzuur te behandelen. Het grote voordeel van mierenzuur is dat het ook in het gesloten broed zijn uitwerking heeft.

Groeten..................

Gerard
Beste iedereen,

natuurlijk is een geintegreerde aanpak het beste. Maar ik denk dat je niet helemaal kunt zeggen dat een mierenzuur behandeling in September alleen niet effectief zou kunnen zijn. Bovendien doodt mierenzuur de mijten in het broed zoals Gerard ook al heeft gezegd. Het hangt helemaal af van de omstandigheden. Lees de berichten van Hennie Oude Essink ook maar eens. Hij is iemand die minimaal bestrijd (en ik meende ook in September/Oktober?). En er zijn meer die zogenaamd 'efficient' bestrijden.
Zeer sterk broedende volken zullen misschien meer moeten worden bestreden. Desalniettemin denk ik dat je bestrijding minimaal moet toepassen. Dit om veschillende redenen: residue vorming, resistentie, beschadiging van bijen (en imker) en de hoeveelheid werk.
Zoals jullie wel weten ben ik voorstander van totaal geen bestrijding maar dat zal nog heel erg lang duren voordat imkers daar massaal aangaan ben ik bang.

JP

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door Gerard Boswinkel » di 23 sep 2008, 20:54

Thomas,

Nog even een reactie op jou schrijven. Jij schrijft:
Om de mijten die nu nog in de volken zitten te doden kun je volgens mij beter in december met oxaalzuur druppelen ...
Daar ben ik het mee eens. Echter, even eerder schrijf je:
Volgens mij is een mierezuurbehandeling eind september wel te laat.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als je kijkt in de brochure van PPO-bijen met de titel 'Varroa bestrijden, lees ik op pagina 17 onder het kopje 'Wanneer behandelen':
Gebruikelijk is een mierenzuurbehandeling uit te voeren in juli, augustus of september. Voer de eerste behandeling na de honingoogst uit en de tweede behandeling na het inwinteren.

Voor mij is die tweede behandeling aan de gang. Daarnaast wil ik nog even wijzen op een schrijven van Bruno Becker, de uitvinder van de Nassenheider verdamper. Hij adviseert om de laatste mierenzuurbehandeling pas in oktober uit te voeren. Dit om de toename van varroa door vervliegen van bijen te minimaliseren. Bij het gebruik van zijn Nassenheider horizontal en 85% mierenzuur is een behandeling in oktober nog goed uit te voeren. Zie onderstaande link.

http://www.bienen-becker.de/media/varroa$2520de.pdf

Dan nog even een opmerking voor JP:

Eén van de zaken die duidelijk zijn geworden door de enquettes over CCD is dat imkers die geen varroabehandeling uitvoeren, veel volken verliezen door CCD.

Groeten.................

Gerard

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door marc » di 23 sep 2008, 21:58

Ik dacht dat de uitkomst van alle onderzoeken wereldwijd nu net was dat het varroa-aandeel werd afgezwakt en dat de varroa maar een factor was in het geheel. Ook zonder varroa sterfte of met varroa overlevende volken. Sommige gebieden in Australië kennen grote sterfte, zonder varroa. Op één van de Franse eilanden geen varroa, wel sterfte...

Wat de Nassenheider betreft het volgende :
Vorig jaar werden 4 Nassenheiders gekocht om de werking van de mierenzuurbehandeling (horizontaal) op grote volken uit te testen, in de maanden augustus en september.
Bij wijze van test want het is niet mijn bedoeling de bijen veel te plagen met allerhande middeltjes.
De voorschriften werden minutieus gevolgd en de 14 dagen werden gehaald alvorens het bakje leeg was, dus met de goede dagdosering.
De behandeling bleek uitstekend, er vielen heel veel mijten.
Maar de (gemiddeld) 6 dadant-blatt ramen 3/4e gevuld met bias waren herschapen in één groot kerkhof. Alle open broed en 90% van het gesloten broed was naar de vaantjes. Zelfs jonge bijen die op uitlopen stonden hingen met lange tongen uit hun cel. Er was ook geen enkel ei meer te bespeuren, de moeren waren volledig van de leg af en na 10 à 15 dagen hervatte de moer pas goed haar eileg.
De 4 volken hebben wel het voorjaar gehaald maar dienden verenigd te worden om voldoende bijen te hebben voor de vroegdracht, de niet behandelde volken waren veel sterker.

We willen met die mierenzuurbehandelingen allemaal veel mijten kwijt maar moeten eens leren rekenen. Van het bijenbroed alleen al gingen er hier gemiddeld 40000 jonge winterbijen verloren (zonder rekening te houden met de +/- 25 dagen broedstop).
Je kan nooit zo'n grote aantasting van mijten hebben in een volk opdat daar 40000 bijen rechtstreekse dodelijke gevolgen zouden van ondervinden.
Voor mij bleef het bij dit experiment, ik doe het de bijen nooit meer aan. Gelukkig hebben ze in oktober nog wat kunnen recupereren van de mosterdvelden in de buurt, maar hun achterstand maakten ze niet meer goed.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door heidecap » di 23 sep 2008, 23:36

Gerard Boswinkel schreef:
Thomas,

Nog even een reactie op jou schrijven. Jij schrijft:
Om de mijten die nu nog in de volken zitten te doden kun je volgens mij beter in december met oxaalzuur druppelen ...
Daar ben ik het mee eens.
Gerard, ik begrijp je even niet goed.
Je schrijft toch dat we het met elkaar eens zijn, waarom dan dat uitgebreide gedrentel om de zaak heen ?
Geklooi met mierezuur eind december geeft vanwege de afname van het broednest en dalende temperatuur alleen maar doseringsproblemen.
En dat argument van vervliegen is enkel een drochtreden als je alle volken tegelijkertijd behandeld.
Volgens mij zijn we het in grote lijnen best wel eens en streven in december weer hetzelfde doel na ...

Groetjes, Thomas

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 24 sep 2008, 00:45

Dan nog even een opmerking voor JP:

Eén van de zaken die duidelijk zijn geworden door de enquettes over CCD is dat imkers die geen varroabehandeling uitvoeren, veel volken verliezen door CCD.

Groeten.................

Gerard
Ik geloof het graag. Niet bestrijden geeft een veel grotere varroa druk (je zou het ook een selectie druk kunnen noemen) op de volken. Niet bestrijden moet je ook over langere tijd volhouden. Met name de eerste drie jaar zal het veel dode volken geven.

JP

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door LWPisa » wo 24 sep 2008, 10:33

CCD...oeioei...dat klinkt slechter dan "verdwijnziekte"..

We zullen zien wat er gebeurd.

Ik wil het niet bagataliseren maar het gemiddeld 23% sterfte uit de data van Romee vind ik eigenlijk te weinig om het als een groot probleem te zien. Ook omdat ik geen overzicht heb van sterftecijfers van zeg de laatste 100 jaar.

In "de natuur" is een verlies van 20-30% (of meer) van een populatie insecten vaak normaal. Toeval/slechte omstandigheden en ziekten worden opgevangen door de voortplantingscapaciteit.
(Of niet, dan sterft een soort uit).

In de natuurlijke situatie kunnen bijen zich in goede omstandigheden ieder "jaar" verdubbelen of verviervoudigen...al dat gezwerm is niet voor niks. Zo een voortplantingsstrategie is er niet voor niets, die ontstaat (kan onstaan) in de loop der 100.000den jaren als reactie op uitval.

Het probleem met grote sterfte is vooral ons probleem, als we bijen als "normaal vee" beschouwen dan is 30% sterfte een hoop. Zeker voor mensen die van hun bijen moeten leven is een hoge (variabele) sterfte een probleem.

Maar...de mens moet wel "volgens de strategie van de bij werken"...natuurlijke mechanismen worden misschien verstoord door menselijk handelen...

Bijen zijn bijvoorbeeld gevoelig voor inteelt. We kunnen proberen om een uniforme zachtaardige extreem halende bij te fokken maar ik durf te wedden dat dat ten koste gaat van zaken als ziektebestendigheid.
Anderszins, in een extreem goed bijenjaar zijn er velen onder ons die een vertrippeling van het aantal volken niet op prijs stellen/aankunnen en met zwermverhindering/verenigen het aantal volken beperken...dat is gunstig qua werk en materiaal maar het past niet bij de dynamiek van de bij. Als je in een goed jaar van 10 volken 25 volken maakt en je in een daaropvolgend slecht jaar er weer 10 overhoud is dat misschien een normalere gang van zaken.

En als door menselijk toedoen de plantaardige biodiversiteit afneemt wordt het dieet van onze bijen slechter en dan wordt hun overleving/vitaliteit minder, daar kan geen varroatolerantie tegenop. Ja misschien als we sterk gaan selecteren op verhoogd stuifmeelhalen en opslag maar dan gaan we weer snel aan het intelen...

We wijken af...het ging over hive clean...ik hou niet van mierenzuur, geef mij maar oxaalzuur. Ik heb nog nooit Hiveclean gebruikt of oxaalzuur gedruppeld, ik verdamp of vernevel het liever.

L

* Darwinistische selectie en verandering (ook qua bedrijfsmethode) laat ik bewust even ongemoeid...

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door Gerard van Gastel » wo 24 sep 2008, 18:46

Lwpisa,
waarom verdamp of vernevel je het liever?
juist dat brengt zoveel meer risico met zich mee voor je gezondheid, wat dat betreft is druppelen veel veiliger (en waarschijnlijk eenvoudiger).

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door LWPisa » wo 24 sep 2008, 21:44

Gerard, met verdampen (meer nog dan met vernevelen) breng je iets minder oxaalzuur de kast in dan met druppelen terwijl het toch effectiever is. Sneller knock-down effect.
Minder is beter, misschien nemen de bijen er minder van op. Ze hoeven het in ieder geval niet door te geven. En met verdampen hoeft de kast niet open gekraakt.

Met de veiligheid zit het wel goed, ik zit overdag in het lab tussen de zuren en ander spul, maskertjes heb ik en ik let op de wind.

Verdampen is ook leuker om te doen. Je verdamper test draaien in de tuin. Een primitieve verdamper (gepimpte koperen buis) moet je een paar keer testen om te kijken hoe lang en heet het moet.

L

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door Gerard Boswinkel » wo 24 sep 2008, 22:13

Hoi Lennard,

Jij schrijft:
We wijken af...het ging over hive clean...ik hou niet van mierenzuur, geef mij maar oxaalzuur.
Mijn bijdrage over mierenzuur heeft alles met hive clean te maken. Ik vind het nl. onjuist om oxaalzuur te gebruiken in een tijd dat er nog (gesloten) broed in de volken aanwezig is. Jij weet vast wel waar de meeste mijten zich bevinden als er nog gesloten broed in de volken aanwezig is. En welke mijten bereik je nu net niet wanneer je oxaalzuur toepast?

Wanneer er dus nog broed in de volken aanwezig is gebruik je mierenzuur danwel een thymolpreparaat. Een andere manier zou kunnen zijn om aan het eind van de zomer al het gesloten broed uit de volken te vernietigen en de bijen vervolgens op kunstraat te zetten en te behandelen met b.v. oxaalzuur. Vervolgens het volk zeer sterk voeren. (Zie de bedrijfsmethode Hohen Neuendorf).

(APENSTAART)marc:

Misschien de volgende keer eerst een hoeveelheid voeren zodat er zich een voerrand bevindt tussen de verdampende mierenzuur en het broed. Ook ik heb gezien dat er dode larven waren bij de behandeling maar niet zoveel als jij beschrijft. Ik zelf werk ook met Modified Dadantkasten.

(APENSTAART)thomas:
Zoals hierboven al aangegeven, oxaalzuur werkt alleen goed wanneer er zich geen gesloten broed in de volken bevindt. Ik denk dat je je zeker nog de winter van 2006/2007 herrinert. Achteraf heb ik mij afgevraagd of mijn volken tijdens de oxaalzuurbehandeling wel broedvrij waren. Als er nog meer van dit soort winters komen dan zou de door Bruno Becker beschreven methode een alternatief kunnen zijn.

Groeten.................

Gerard

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door LWPisa » wo 24 sep 2008, 23:06

Yep...ik zou nu ook geen oxaalzuur gebruiken. Ook geen mierenzuur. Of iets anders. Ik zie geen afwijkingen en nauwelijks varroa op de lades.

Ja het doorbroeden in een warme winter...ik ben benieuwd, of ze gaan stoppen en welke dat wanneer doen, mijn volken zijn vrij verschillend van elkaar. We zullen zien welke van de zussen het het best doet.

Wat zat er in Hiveclean?

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten