wespen eten nu nog vlees
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
wespen eten nu nog vlees
Het valt me de laatste dagen op, dat de wespen nog steeds volop vlees eten, terwijl ze bij mijn lunch in het middagzonnetje de aangeboden zoetigheid negeren.
Ik zat onder de bloeiende klimop, met een gedruis en gezoem van alles wat vliegt, alsof je in de verte de snelweg hoort. Maar de ene na de andere bij en zweefvlieg wordt door de wespen belaagd, het is dus niet alleen feest op de klimop!
Op de grond zie je de wespen uitgebreid hun lijkjes uitbenen. Begrijp ik hieruit dat wespen nog steeds een flink broednest hebben?
Astrid
Ik zat onder de bloeiende klimop, met een gedruis en gezoem van alles wat vliegt, alsof je in de verte de snelweg hoort. Maar de ene na de andere bij en zweefvlieg wordt door de wespen belaagd, het is dus niet alleen feest op de klimop!
Op de grond zie je de wespen uitgebreid hun lijkjes uitbenen. Begrijp ik hieruit dat wespen nog steeds een flink broednest hebben?
Astrid
-
- Contacteer:
Re: wespen eten nu nog vlees
Astrd,
Wespen zijn nu echt op hun eind.
De werksters proberen nog wat nectar te halen om de laatste werkzaamheden in het broednest te kunnen afronden.
Net dode bijen kunnen ook nog wat zoetigheid bij zich hebben en die worden dan ontleed.
Wat me dit jaar wel opviel dat er zeer weinig solitaire bijen waren
zou er weer wat uitgevonden zijn wat niet direct maar na 2 jaar of 3 jaar negatief effect kan geven.;
Wat betreft de bijen heb ik weinig gemerkt.
Maar die kunnen het vaak veel beter maskeren.
Ik zag vandaag nog een goedwespje.
Dirk
dertiende
De werksters proberen nog wat nectar te halen om de laatste werkzaamheden in het broednest te kunnen afronden.
Net dode bijen kunnen ook nog wat zoetigheid bij zich hebben en die worden dan ontleed.
Wat me dit jaar wel opviel dat er zeer weinig solitaire bijen waren
zou er weer wat uitgevonden zijn wat niet direct maar na 2 jaar of 3 jaar negatief effect kan geven.;
Wat betreft de bijen heb ik weinig gemerkt.
Maar die kunnen het vaak veel beter maskeren.
Ik zag vandaag nog een goedwespje.
Dirk
dertiende
-
- Aantal volken: 6
- Contacteer:
Dirk, wat je schrijft is de 'normale situatie' maar mijn vraag gaat er juist over dat alles wat ik zie dat tegenspreekt. Misschien moet ik dat nóg zorgvuldiger beschrijven, maar ik zag dus dat zowel bijen als zweefvliegen worden aangevallen, terwijl naast hen de nectar op de klimop je tegemoet glinstert, èn terwijl aangeboden zoet van mijn lunch door de wespen genegeerd wordt, èn ik zie hoe ze de lijkjes uitbenen - misschien nog iets plastischer formuleren: tot op het chitinehuidje leegschrapen, met voorkeur voor het borststuk.Dirk Blanken schreef:
Astrd,
De werksters proberen nog wat nectar te halen om de laatste werkzaamheden in het broednest te kunnen afronden. Net dode bijen kunnen ook nog wat zoetigheid bij zich hebben en die worden dan ontleed. (...)
Dus nogmaals mijn vraag: wie weet of wespen nu toch nog een flink broednest kunnen hebben?
Astrid
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
Astrid
Het is denk ik bij hoge uitzondering wel mogelijk.
Jaren geleden ben ik eind November ook een keer bij wespen overast geweest,toen dacht ik ook dat het niet kon, maar het waren echt wespen .
Als dus een volk eind November nog voor overlast kan zorgen , moet hij nu nog een behoorlijk broednest hebben .
Jaap v P
Het is denk ik bij hoge uitzondering wel mogelijk.
Jaren geleden ben ik eind November ook een keer bij wespen overast geweest,toen dacht ik ook dat het niet kon, maar het waren echt wespen .
Als dus een volk eind November nog voor overlast kan zorgen , moet hij nu nog een behoorlijk broednest hebben .
Jaap v P
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Op de Duitse site hymonoptera.de las ik ooit eens dat het record staat op 31 december. Een Duitse imker zou ooit op 31 december een nest hebben aangetroffen dat nog actief was. Wanneer de laatste wesp vertrokken was, vermeldt de site in mijn herinnering niet. Dus dat jouw nest nog steeds broed heeft, is volgens mij niet uit te sluiten. En trouwens, zijn jou dit jaar die jagende hoornaars rond die klimopstruiken ook zo opgevallen? Die zullen dus nog steeds broed hebben, denk ik.
Zo heb ik afgelopen augustus een akkerhommelnestje gezien. In mijn hommellectuur las ik dat de darren en de onbevruchte koninginnen van de akkerhommel actief zijn van midden augustus tot eind... oktober.
't Gaat kennelijk allemaal wat langer door dan we soms denken.
Groet,
Bart
Zo heb ik afgelopen augustus een akkerhommelnestje gezien. In mijn hommellectuur las ik dat de darren en de onbevruchte koninginnen van de akkerhommel actief zijn van midden augustus tot eind... oktober.
't Gaat kennelijk allemaal wat langer door dan we soms denken.
Groet,
Bart
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Wat ik zie is het volgende momenteel: zowel in Groningen als in Antwerpen Belgie zag ik dat de klimop sterk door veel wespen nog wordt bevlogen. Ze bezoeken heel veel bloemen voor bectar. Geen slome wespen dus! Dat houdt volgens mij in dat er toch nog behoorlijk wat wespen actief zijn; en dat houdt mogelijk ook in dat er een broednest nog in stand wordt gehouden. Ze bevliegen de klimop nog te actief om niet een broednest te hebben denk ik.Begrijp ik hieruit dat wespen nog steeds een flink broednest hebben?
Astrid
Ik zal eens letten op vleesetende wespen.
jp
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Contacteer:
Het doel van en wespennestis zoveel mogelike moeren te produceren.
Kunnen ze in een goed jaar een tweede ronde doen?
IN Spanje heb ik dat wel gezien bij de weldwesp.
gr,
maarten
Kunnen ze in een goed jaar een tweede ronde doen?
IN Spanje heb ik dat wel gezien bij de weldwesp.
gr,
maarten
30 jaar lang ben ik actief geweest als bijenwacht{en wespen}
Het grootste nest in al die jaren kwam ik tegen in December.
Mijn eerste reactie was ,dat kan niet toen ik gebeld werd.
Het bleek direct achter een voordeur in een looze ruimte boven de deur in de gang te zitten,dus lekker warm.
ik heb het met met een zaag verwijderd.
Gisteren vond ik een kennelijk door een wespendief geplunderd
nest in mijn tuin, het vierde in 2 jaar.
groeten
Ad
ad van meurs
Het grootste nest in al die jaren kwam ik tegen in December.
Mijn eerste reactie was ,dat kan niet toen ik gebeld werd.
Het bleek direct achter een voordeur in een looze ruimte boven de deur in de gang te zitten,dus lekker warm.
ik heb het met met een zaag verwijderd.
Gisteren vond ik een kennelijk door een wespendief geplunderd
nest in mijn tuin, het vierde in 2 jaar.
groeten
Ad
ad van meurs
- m.kolsters.
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Dag Astrid het is heel normaal dat de wespen nu nog larven hebben.
De grote nesten gaan door tot december.
En als je wespen wil zien of hebben ik heb er genoeg.
Ze maken de kleine bijen kasten gewoon af.
Nu heb ik de legen kast laten staan en ik voer gewoon,de wespen gaan nu in de legen kast en eten daar het voer,inplaats een volgende kast te roven.
De voer bak is voorzien van suikerwater zonder tussen schot zo dat ze leren zwemmen,ook heb ik er een wespenvanger voor staan en het aantal wil je niet weten dat zwemles krijgt.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
De grote nesten gaan door tot december.
En als je wespen wil zien of hebben ik heb er genoeg.
Ze maken de kleine bijen kasten gewoon af.
Nu heb ik de legen kast laten staan en ik voer gewoon,de wespen gaan nu in de legen kast en eten daar het voer,inplaats een volgende kast te roven.
De voer bak is voorzien van suikerwater zonder tussen schot zo dat ze leren zwemmen,ook heb ik er een wespenvanger voor staan en het aantal wil je niet weten dat zwemles krijgt.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
-
- Contacteer:
Ik vind het toch vreemd dat de wespenkolonies door zouden gaan tot in December.
Wespenkoninginnen worden in het najaar bevrucht.
Dan moet het weer toch dicht in de buurt van de 20 graden liggen.
Ik zie hier nu bijna geen wespen meer.
Dirk
dertiende
Wespenkoninginnen worden in het najaar bevrucht.
Dan moet het weer toch dicht in de buurt van de 20 graden liggen.
Ik zie hier nu bijna geen wespen meer.
Dirk
dertiende