Berichten - 05/11/2008 : 20:41:46 Had dit eerst bij de verkeerde onderwerp, lette even niet op sorry[V][V]
Eerst even wat info, ik loop al een paar jaar te hikken om nieuwe kasten te maken. Nu nog spaarkasten, maar het zou ook wat anders kunnen worden. Dus rond loeren wat er zo al is.
En nu betrek ik de varroa er bij, de roterende kasten van Bertus is de oplossing. Geen last meer van varroa. Dus roterende kasten maken,
of toch niet. ben ik na 30 jaar zo gehecht ook die rechthoekige raampjes, zo ouderwets, nee dat niet.
Maar bij mij blijft al een hele tijd de vraag in het hoofd zitten, WAAROM, WAAROM. Zijn de varroa dan zo gevoelig dat ze bij de minste verstoring de koffers pakken.
Zou dat misschien ook bij de ouderwetse kasten te regelen zijn.
Nu schrijf ik even hard op. Als ik nu eens een kast op rubber pootjes zet, een motor met nokkenas er onder zet. En die b.v. 2 keer per dag 5 sec laat draaien, de kast wordt dan trilled geschud.
En dan krijg je de vragen,
wat gaan de bijen doen?
Wat doet de varroa?
Denk even mee, ik ben benieuwt wat jullie er van vinden?
Anders wil ik het aankomen jaar wel proef draaien met een kast.
martin
Varroabestrijding
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Re: Varroabestrijding
Ik denk dat de "rotatiekast" werkt doordat de verticale orientatie van de mijten wordt verstoord...trillen is mogelijk niet genoeg. Maar je kan het uitproberen en kijken wat er gebeurt...wie weet werkt het...
L
L
Martin
Volgens een idee van Bertus of een collega kwam de werking door verstikking van de varroa-mijt tijdens de innesteling. De varroa kruipt in de cel als deze nog open is en kruipt dan half onder de larve om niet door de werksterbijen verwijderd te worden. De varroa ligt dan in het voedersap maar ademt langs de 'neusgaten' die boven het voedersap uitsteken.
Als de kast gedraaid wordt dan kantelt de larve op de andere zijde en verstikt de varroa.
In elk geval een schoon verhaal, zelfs als het niet helemaal juist zou zijn.
Hebben wij van Bertus wel cijfers waar de anti-varroa werking van de draaiende kasten gedocumenteerd wordt, is dat allemaal wel zeker?
Groeten
Silvain
Volgens een idee van Bertus of een collega kwam de werking door verstikking van de varroa-mijt tijdens de innesteling. De varroa kruipt in de cel als deze nog open is en kruipt dan half onder de larve om niet door de werksterbijen verwijderd te worden. De varroa ligt dan in het voedersap maar ademt langs de 'neusgaten' die boven het voedersap uitsteken.
Als de kast gedraaid wordt dan kantelt de larve op de andere zijde en verstikt de varroa.
In elk geval een schoon verhaal, zelfs als het niet helemaal juist zou zijn.
Hebben wij van Bertus wel cijfers waar de anti-varroa werking van de draaiende kasten gedocumenteerd wordt, is dat allemaal wel zeker?
Groeten
Silvain
goede morgen allemaal. een filmpje over de rond draaiende bijen kast is te vinden bij de firma anivet hu .men noemt de kast rotapi. gr jaap jager
jager
jager
- martin b
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast-bastaars
- Contacteer:
Jaap het filmpje ken ik, toch bedankt.
Silvain. je schrijft,
De varroa kruipt in de cel als deze nog open is en kruipt dan half onder de larve om niet door de werksterbijen verwijderd te worden. De varroa ligt dan in het voedersap maar ademt langs de 'neusgaten' die boven het voedersap uitsteken.
Even van uitgaand dat het verhaal klopt, je moet toch wat, zou het misschien niet zo zijn dat als er goed getrild wordt dan bijna het zelfde gebeurd. Dat de voedersap iets verplaats en de varoa stikt.
Om daar achter te komen zal er niets anders op zitten dan een proef opstelling te maken.
Als het zou werken dan is het goed mogelijk dat we ook met gewone kasten zonder chemie middelen kunnen gaan imkeren. Klink als muziek in mijn oren.
Er zijn meer imkers die werken met roterende kasten, wat is hun bevinding wat betreft de varroa????????
martin
Silvain. je schrijft,
De varroa kruipt in de cel als deze nog open is en kruipt dan half onder de larve om niet door de werksterbijen verwijderd te worden. De varroa ligt dan in het voedersap maar ademt langs de 'neusgaten' die boven het voedersap uitsteken.
Even van uitgaand dat het verhaal klopt, je moet toch wat, zou het misschien niet zo zijn dat als er goed getrild wordt dan bijna het zelfde gebeurd. Dat de voedersap iets verplaats en de varoa stikt.
Om daar achter te komen zal er niets anders op zitten dan een proef opstelling te maken.
Als het zou werken dan is het goed mogelijk dat we ook met gewone kasten zonder chemie middelen kunnen gaan imkeren. Klink als muziek in mijn oren.
Er zijn meer imkers die werken met roterende kasten, wat is hun bevinding wat betreft de varroa????????
martin