Gelezen in Brabants Dagblad

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
berry
Contacteer:

Gelezen in Brabants Dagblad

Bericht door berry »

Brabants Dagblad maandag 5 januari 2009

Beekse bijenvolken zijn spoorloos
door correspondent Hein Kanters.

Kaalslag door varroamijt, wintersterfte en tekort aan imkers

HILVARENBEEK - Of zijn bijenvolken nu verloren zijn gegaan aan varroamijt, een parasiet die een bijenlarf binnendringt en daar eitjes legt waardoor de bij verzwakt, of door wintersterfte weet hobbyimker Ton Smolders (59) niet met zekerheid te stellen.

"Maar de situatie is alarmerend", legt hij uit. "Vier complete bijenvolken ben ik al kwijt en hetzelfde patroon zie ik ook bij andere leden van de vereniging St. Ambrosius Hilvarenbeek-Goirle terug.Ik volg de ontwikkelingen nauwgezet en moet helaas concluderen dat de bijensterfte in heel Europa plaatsvindt en dat is zorgelijk, want de bij is erg belangrijk in onze voedselketen. Denk maar aan de kruisbestuiving van de fruitbomen. Maar ook een plant heeft bloembezoek nodig om de bevruchting via kruisbestuiving tot stand te bren- gen. Een gecoördineerde Europese actie is bitterhard nodig."

Een ander soort bedreiging voor de bijenstand is het aantal imkers dat snel afneemt. Van de 32.000 imkers die vlak na de Tweede Wereldoorlog in Nederland actief waren zijn er nog maar ongeveer 8000 over. Ook bij de vereniging St. Ambrosius zit al lang geen groei meer. De vereniging telt nog maar 29 leden, waaronder één jeugdlid, en van die 29 leden zijn er dan ook nog maar 14 actief. Toch houdt Smolders regelmatig een warm pleidooi voor zijn natuurhobby. "Ik houd wel eens lezingen op scholen of in de bibliotheek om de jeugd voor te houden dat het houden van een bijenvolk intrigerend is, zowel leuk als spannend. Het brengt je op een intensieve manier met de natuur in aanraking en je krijgt er ook nog honing voor terug. Maar ik vertel ze ook dat het omgaan met een bijenvolk niet vanzelfsprekend is, maar iets is dat je echt moet leren. Het verzorgen van een hond of kat vraagt beduidend minder kennis.

Wil je ooit het gedrag van een bijenvolk begrijpen, dan is een basiscursus bijenteelt toch wel een vereiste. Begin dit jaar start er weer een beginnerscursus, bestaande uit twaalf theorielessen gevolgd door acht praktijkzaterdagen.

Voor meer informatie: http://www.bijenhouders.nl
Marco en Ingrid
Contacteer:

Re: Gelezen in Brabants Dagblad

Bericht door Marco en Ingrid »

Tja
Ik zit zelf in Zweden en hier is het eigenlijk het zelfde aan de gang.
Wintersterfte, en een gemiddelde leeftijd van over de 65 jaar wat imkers betreft.
De regering(en) zouden wat dat aan gaat wat meer mogen doen.
vrijstelling van het aantal volken b.v. (hier geld een grens van 15 volken daarna is het geen hobby meer )
maar ja dat kan nog wel ff duren [;)]
groet, Marco
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Dag Berry wat is wintersterfte een imker die zijn bijen dood heeft.
Ik lees in de krant dat alleen hij 4 van de 5 kasten dood heeft ,daarom nog geen helen vereneging.
Heb ook nog een van de leden vandaag gesproken en die heeft er maar 1 dood van de 15 kasten.
Dus geen Beekse bijenvolken , maar van een lid.
Ik vind het jammer dat onze hobbie zo ten gronde word geprezen.
Zeg gewoon dat er iets is fout gegaan met inwinteren.
En hou onze hobbie hoog,en neem geen hele club mee.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
berry
Contacteer:

Bericht door berry »

m.kolsters. schreef:
Dag Berry wat is wintersterfte een imker die zijn bijen dood heeft.
Ik lees in de krant dat alleen hij 4 van de 5 kasten dood heeft ,daarom nog geen helen vereneging.
Heb ook nog een van de leden vandaag gesproken en die heeft er maar 1 dood van de 15 kasten.
Dus geen Beekse bijenvolken , maar van een lid.
Ik vind het jammer dat onze hobbie zo ten gronde word geprezen.
Zeg gewoon dat er iets is fout gegaan met inwinteren.
En hou onze hobbie hoog,en neem geen hele club mee.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Beste Tinus,

Je moet het artikel wel beter lezen.

Ik ben zelf ook lid van deze vereniging en we staan met 3 imkers in deze stal. Wat ik nu weet is dat hij er 4 kwijt is maar ook een andere is er kwijt, ik weet het niet zeker maar ik dacht 2 of 3 kasten. Ik zelf ben er een kwijt.
Ook van andere leden die niet in deze stal staan komen de zelfde geluiden.

Dat je zegd dat er iets fout is gegaan met inwinteren is een beetje een kort door de bocht.
Mijn eigen kast die die leeg is, is goed behandeld tegen varoa, goed ingewinterd. De lege raten zitten nog vol met voer alleen de bijen zijn weg.

Had toevallig net Jan Charpentier aan de lijn, hem is het zelfde overkomen met een kast.

Berry de Bruyn

http://www.hilverhoning.nl
m.kolsters.
Contacteer:

Dag Berry.
Niet verkeerd gelezen.
Beekse Bijen zijn spoorloos [:(!][:(!]
Een op de tien kasten mag verdwijnen.
Dus niet de Beekse bijen,maar zijn bijen.
Waar om word alles zo opgeblazen in de krant,we hebben geen bijen meer over als je dat zo leest.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
piml
Contacteer:

Bericht door piml »

Als journalist artikel gelezen. Prima voor de lezer, die niets van bijen weet. Niets opgeblazen en gewoon gebasseerd op feiten! Uit artikel blijkt dat imker zelf naar de krant is gestapt.

Na een warme dag zullen meer van dit soort stukken weer in de pers gaan verschijnen!

Groeten,

Pim Lemmers
m.kolsters.
Contacteer:

Ja Pim maar waarom dan zo klagen dat er geen jonge imkers komen.
Als de imkers van nu zo door gaan zijn er over enkele jaren geen imkers meer.
En dat om dat ze dan een artikel in de krant hebben laten schrijven.
Laat ze een leuk stuk schrijven over de bijen,hoe mooi onze hobbie is,en hoe je tot rust komt als je er mee werkt.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
lamheuv
Contacteer:

Bericht door lamheuv »

Ik ben het volkomen eens met Tinus............benader het bijenhouden positief........

Met vriendlijke groet, Elze Lammerts.
piml
Contacteer:

Bericht door piml »

Tinus,

Al een jaar lang schrijven journalisten of de verdwijnziekte dat het slecht gaat met de bijen en de imkers. Met de slechte berichten in de krant geven de imkers een signaal af.

Dat het aantal imkers terugloopt is een feit. Maar overal loopt het aantal leden terug: voetbal, hockey en dergelijke.

Als imkervereniging kun je zelf een boel doen. Echter, de ouderen hebben daar geen zin meer in. In Haarlem zijn er scholenprojecten, leskisten over bijen, open dagen etc. etc. Vele duizenden mensen komen er. Af en toe komt er een imker bij. Ook hier staat de regionale pers bij stil met positieve berichten.

Wanneer ik voorstel om landelijke een open dag te organiseren, dan krijg je enorm veel belangstelling, geeft niemand thuis. Maar wel klagen dat het niet goed gaat. Samen sta je toch sterker!!

Hoor wel wanneer dit jaar de landelijke open dag wordt gehouden!!

Gr,

Pim Lemmers
Plaats reactie