meervoudige toepassing oxaalzuur bij bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

meervoudige toepassing oxaalzuur bij bijen

Bericht door jjmvaningen » za 03 jan 2009, 21:21

Uit meerdere topics blijkt het dat er op het forum verschillend wordt gedacht over toepassing van oxaalzuur als bestrijdingsmiddel tegen varoa. Dit varieert van "ik pas het nimmer toe" t/m "ik pas het 3-4x of meer toe".
Ter voorkoming dat we elkaar (wederom) voor rotte visch uitmaken of in ontbinding verkerend wild c.q. dierenmishandeling, stel ik voor om onder dit onderwerp de eigen ervaringen (ten positieve en ten negatieve) weer te geven van het gebruik van meervoudig oxaalzuur.
Zelf geconstateerde feitelijkheden dus en geen "ik heb gelezen dat ....".
groet, jacques

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: meervoudige toepassing oxaalzuur bij bijen

Bericht door wilde » ma 05 jan 2009, 23:09

Ter voorkoming dat we elkaar (wederom) voor rotte visch uitmaken .......
Daar vraag je dan wel zelf om als je opnieuw dit onderwerp aan de orde stelt. Het komt bij mij wat drammerig over en mijn mening verandert er niet mee als iemand hier komt rapporteren dat het bij meervoudige behandeling goede resultaten heeft gehad. Men kan dat nauwelijks meten. Al die verbrande tongen zijn niet te zien. Het blijft pure dierenmishandeling en ik begrijp werkelijk niet dat je hier maar over blijft doorzeuren.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: meervoudige toepassing oxaalzuur bij bijen

Bericht door de vos roger » di 06 jan 2009, 11:50

jjmvaningen schreef:

Zelf geconstateerde feitelijkheden dus en geen "ik heb gelezen dat ....".
groet, jacques
Jaques het is wetenschappelijk bewezen dat meermalige behandelingen onze bijen verzwakken,wil je dat we dat tegenspreken en zeggen dat het allemaal zeveraars zijn die onderzoekers?
Ik blijf erbij,behandelen in de winter ja indien het écht noodzakelijk is,wat je kunt zien aan je natuurlijke mijtenval.
Niet behandelen om te behandelen !

roger

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: meervoudige toepassing oxaalzuur bij bijen

Bericht door Oude Essink » di 06 jan 2009, 11:54

Hallo Jacques,
Ik zal jou eens kond doen van mijn rijke ervaring met oxaalbehandeling: druppelmethode, midden in de winter, geen broed.
Gemiddeld winter ik 6 à 10 volken in; bij twijfel over de Varroadruk leg ik een plaatje Thymol na inwintering, om te zien of dat veel Varroa's oplevert. (veel is 100 per 14 dagen); dit heeft mij drie jaar geleden, murf gezeurd door bestrijdingsfanaten, ertoe gebracht één keer één volk te behandelen als boven omschreven. na één behandeling leverde dit geen toename van de Varroaval op; zou ik het verkeerd gedaan hebben? moet het nog een keer, en nog een keer? Laat maar zitten ook, dacht ik. Aan het eind van de winter (begin april) kwamen de overige volken keurig uitvliegen; op één na. Spijtig voor dat volk, dat ik ze geplaagd heb met die zooi; zonder die behandeling waren zij wellicht ook dood gegaan, maar had ik ze niet een laatste stoot ellende meegegeven.
Ik hoop van harte, dat mijn verhaal volledig aan jouw bedoelingen beantwoort en geschikt is om er de nodige conclusies aan te verbinden.
Verder ben ik het met Albert d.W. eens, al gebruik ik ( om niemand te kwetsen) minder plastische beelden.

Afbeelding

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: meervoudige toepassing oxaalzuur bij bijen

Bericht door LWPisa » di 06 jan 2009, 13:43

Nee jongensch, oxaalzuur druppelen is lekker voor de bijen, ze nemen het op met hun tong/systeem. Ik denk dat er met gericht verdampen minder oxaalzuur de kast in gaat/op de bijen komt dan met druppelen in een suikeroplossing. Maar goed ik ben ook weer het topic aan het vervuilen.

Tot nu toe: 1 x verdampt, geen verschil in gedrag tussen voor en na de behandeling, wel een flinke mijtenval.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: meervoudige toepassing oxaalzuur bij bijen

Bericht door Jaap v.Popering » di 06 jan 2009, 14:06

Ik zie in mijn gedachten al die bijen zonder vleugeltjes( die hadden ook graag vleugeltjes gehad )de kast uit wandelen ,tot tientallen meters voor de kast , en een eenzame dood sterven .

Jaap v P

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: meervoudige toepassing oxaalzuur bij bijen

Bericht door LWPisa » di 06 jan 2009, 14:40

Zonder experiment kom je het niet te weten. Bijen opofferen om andere bijen te helpen lijkt me niet erg. Bijen offeren zelf ook bijen.

L

jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: meervoudige toepassing oxaalzuur bij bijen

Bericht door jjmvaningen » za 10 jan 2009, 19:22

Dag Ria,

Wat is de aanleiding en ervaring met 2x behandelen met oxaalzuur?

""Hier wordt (tot nu toe) oxaalzuur verdampen aangeraden in het begin (november)en aan het eind van de winter. Maar wij hebben het probleem, dat je niet altijd bij je bijen kan komen vanwege de sneeuw. vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca""

groet, jacques

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: meervoudige toepassing oxaalzuur bij bijen

Bericht door Ria van den Berg » zo 11 jan 2009, 02:24

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het is,omdat bijen in een mooie novembermaand nog wel eens broed hebben en dat dan oxaalzuurverdampen niet zo goed werkt, daarom raden ze het aan laat in de winter nog een keer te doen. Het blijkt ook, dat het verdampen goed werkt bij in isolatie gepakte volken, je kan bij wat lagere temperatuur aan de gang (maar niet met -30 natuurlijk)

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: meervoudige toepassing oxaalzuur bij bijen

Bericht door jaap » di 13 jan 2009, 17:38

vandaag 13 januarie heb ik even oxaalzuur gedruppeld.het ziet er goed uit.de bijen waren al in beweging enkele kasten (van hout)zitten nog duidellijk in de winterzit.uiteraard zijn er ook kleine volken erbij maar alles leefd nog. afwachten wat er aan mijten gaat vallen deze week.de temperatuur buiten was 6graden dus het kon mooi even. en het was stil weer.gr uit de koog texel.

jager

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten