Kast leeg.... Bijen NIET verdwenen ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jannes

Kast leeg.... Bijen NIET verdwenen ?

Bericht door Jannes »

Bij controle van de onderlade was er van één van mijn volken geen spoor van leven. (Geen was-mul)

Opening van de kast deed mijn vermoeden bevestigd worden. Kast leeg... Heel veel voer, geen bij te bekennen. Rond de kerst was alles er nog.

Alleen, wat mij de gehele winter al opviel, is de grote hoeveelheid bijen die voor de kast op de tegels ligt.
Totaal wel zo'n emmer vol!

Ze verdwijnen dus niet, maar gaan gewoon de kast uit, om te sterven.
Dat was volgens mij ook al eens ergens vermeld?
Ook mijn andere volken slinken ras. van 2 bezette randen tot nu nog 1/4 van de BK.

Alleen de zesramer, die is nog in goede doen. Wat voor de winter de zwakste was, lijkt nu de sterkste.

Zijn er reeds meer die een kast leeg hebben?

Zal mijn bedrijfsmethode aanpassen, zodat ik met veel minder varroa de winter in ga volgend seizoen.

Lees jullie reactie met belangstelling

Jannes [V]
remolen
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Kast leeg.... Bijen NIET verdwenen ?

Bericht door remolen »

Ik heb maar twee volkjes. en ook al 1 kast leeg. zelfde verhaal. Veel dode bijen voor de kast.
:(

kast al opgeruimd en schoongemaakt..
Jannes

Bericht door Jannes »

Bedankt voor je reactie.
Afgelopen zomer las ik ook al wat jij gebruikt voor varoa. Ik heb het zelfde gebruikt...

Tijdens controle nagenoeg géén merkbare besmetting. Afgelopen periode van kou veel (heel veel) dode mijten op de varoalade.
Zoveel zelfs, dat ik me af ging vragen wat het middel eigenlijk doet.

Na weer een controle na 4 dagen op een schoongemaakte lade:
Het zelfde verhaal, een enorme hoeveelheid varoa.

Conclusie: Hive Clean werkt niet. Of ik moet iets héél fout hebben gedaan? Zal Bert eens vragen als ik er weer kom.

Hopelijk blijft er nog iets over.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Jammer. Ik hoop dat wat overblijft het heel goed gaat doen.

Kunnen jullie wat meer vertellen over jullie afgelopen bijenjaar? Waren het oude moeren, was er dracht en wanneer, raattoestand etc.?...

L
Jannes

Bericht door Jannes »

@ LWPisa:

Ik heb vorig (voor)jaar 2 volken gekocht. Deze deden het lekker. Het hele jaar door prima gehaald. Volken middels kunst-zwerm vermeerderd tot 4 én een zesramer met reservemoer opgekweekt.
2 hoofdvolken ook nieuwe moer in laten lopen, prima gegaan. In de nazomer op 3 á 4 randen (2xBK 2xHK)
De volken hadden altijd tegen de 18 tot 20 ramen broed. Erg veel bijen tot het inwinteren begon. Nadien niet meer in de kasten gekeken.
De zesramer zat bij inwinteren op 6 ramen. Die is nu gelijk in omvang als mijn restand 'grote' volken.

Verder weinig te zeggen. Tot laat in het najaar, zélfs vlak voor de vorst nog vliegende bijen. Het gestorven volk was de laatste keer het meest actief (!)

Oh, heb Carnica. Zesramer koninging van het eiland laten komen, de andere moeren 2x eigen en 2x gekocht. (1 is nu weg)

Jannes
LWPisa
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Welke is daarvan dood Jannes? En in wat voor drachtgebied zit jij? Reisde jij ergens heen? Moest je voeren in Juli?
Jannes

Bericht door Jannes »

Één van de hoofdvolken is dood. Ik reasde niet, heb in de nazomer 1x iets bijgevoerd bij alle volken.

Ik woon in Ommen. Het voorjaar veel paardebloen en wat fruit. Zomer was goed, Linde etc. Nazomer (Heide) weinig, toen iets bijgegeven.

Jannes
LWPisa
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Erg late activiteit is meestal niet veel soeps denk ik. Misschien was de moer soort van slecht. Zat er in september nog aardig broed in dat volk of waren het vooral bijen? Weet je zeker dat er laat in de herfst een moer in zat?
Jannes

Bericht door Jannes »

@ LWPisa:
Een moer zat er zeker in. vlak voor het invoeren was er ruim broed in alle stadia.
Deze moer was ook érg actief met leggen, als er dracht was, waren er eitjes. (eigenschap van Carnica is mij verteld)

Jannes
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Vorige maand was ik in Gent op het informatiecentrum van de bijenteelt en daar zag ik op hun bijenstand ook twee kasten met een massa dode bijen op de grond en op de vliegplank.Toen ik Prof.Jacobs daar toen ook aanwezig er attent op maakte zei hij dat het geen alleenstaand geval was,dat ze reeds verschillende meldingen van imkers hadden binnengekregen met dezelfde verschijnselen.Ze gingen dan ook een onderzoek naar de sterfte instellen.Op hun stand worden ieder jaar jonge moeren ingevoerd.
groetjes

roger
Plaats reactie