bijvoeren/inwinteren????

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Peter_vandermolen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 25 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

bijvoeren/inwinteren????

Bericht door Peter_vandermolen » ma 30 jul 2001, 14:33

Vorig jaar ben ik door mijn eigen stommiteit twee vegers kwijtgeraakt.
De reden was dat zij tijdens de periode met verminderde dracht (zoals nu
dus) onvoldoende voedselvoorraad hadden opgebouwd om te kunnen overleven.
Een gewaarschuwd imker telt... zijn volken en ik heb dit jaar dus alle
volken na het slingeren bijgevoerd.

Ik heb echter drie vragen erbij:

VRAGEN 1 en 2) Ik heb tot nu toe elk volk 2 kilo suiker gegeven, met ruim
water, ongeveer 1 kilo suiker op 2 l water. Naar aanleiding van een oud
bericht op de oude zoemlijst, doe ik de suiker gewoon in de voerbak en giet
het water daarop. De boel lost vanzelf op en alles wordt keurig
leeggeslobberd. Is deze methode ook door anderen in gebruik en is zij
geschikt? Is de hoeveelheid voer genoeg?

VRAAG 3) Hoe lang voer je door? Wanneer houdt bijvoeren op en start het
inwinteren? Ik heb dit nog nooit eerder hoeven doen en begin met inwinteren
altijd rond half augustus, zodat ze de suiker nog kunnen mengen met nectar.

Graag feedback op deze foodbak!
groeten

Peter :

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijvoeren/inwinteren????

Bericht door Oude Essink » di 31 jul 2001, 14:33

18-8-2002 no 10

Hallo Peter,
Vegers geef ik, zeker als de vliegbijen naar het oude volk teruggaan, altijd twee ramen honing mee aan weerszijden van het broednest en zo mogelijk ook een raam stuifmeel: levert snel hele plakken gezond broed op.
Ik zou ze nooit drijfvoeren en zeker niet met zo'n verdunde oplossing van 2 water/1 s.;
een kilo dikke suiker in nood (2suiker/1 w.) is voorlopig zat. regelmatig even kijken naar de voorraad.
Inwinteren doe ik eveneens trimobee of iets dergelijks (is ook 2 op 1) te beginnen 1 aug.
na het slingeren van de zomerhoning. Je haalt er ingedikt voer uit en waarom zou je ze dat verdunde voedsel teruggeven. De eerste helft van aug. gaat het bij beetjes:
een á twee kilo per week; de tweede helft in snel tempo de rest.
hart. groet,
hennie oes

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijvoeren/inwinteren????

Bericht door Hans van der Post. » wo 15 aug 2001, 14:30

18-8-2002 no 17

Mogelijke antwoorden op vragen van Peter C. van der Molen.

Bijvoeren later in het seizoen: Als je honing hebt afgenomen en geslingerd dan is het bijenvolk in principe zijn overgrote winervoorraad aan voedsel kwijt. Deze situatie gekoppeld aan slecht vliegweer kan er de oorzaak van zijn, dat de koningin van de leg raakt. Hoe later zij van de leg raakt in een seizoen,hoe moeilijker ze weer de draad opneemt. Daarom voer ik na het slingeren altijd bij maar nooit zoveel in één keer dat het gehele volk betrokken raakt bij het binnenhalen van de opgeloste suiker. Zelf gebruik ik hiervoor simpele jampotjes met geperforeerde deksel. (De gaatjes met een spijker en hamer van "binnen naar buiten" geslagen zodat de opgeloste suiker aan braam aan de deksel naar buiten komt, d.w.z. in het bijenvolk. Mijn samenstelling is 1/3 suiker, 2/3 water, goed schudden met de hand op de gaatjes en klaar is kees. Het beschikbaar zijn van een vijf tot tien gaatjes in de deksel houdt in dat maar een beperkt aantal bijen het constant aangevoerde voer kunnen opnemen. Ik doe dit een paar dagen totdat ik de zekerheid heb dat er weer enig voedsel in de kast is opgeslagen. Het beschikbaar stellen van plotseling "grotere" hoeveelheden suikerwater kan tot gevolg hebben dat de moer stopt met leggen.
Zelf gebruik ik de laatse jaren jerrycans met invertsuiker voor het inwinteren waar ik ook vanaf half augustus potjes gewijs mee begin of dusdanig geringe hoeveelheden dat H.M. aan de leg blijft. Deze werkwijze kost je een maand maar je overspoelt het volk niet met suikerwater om bovenstaande reden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten