Eind juli was het vroeger einde van de dracht, dan wel wachten op de heide en ondertussen misschien bijvoeren om de imme op kracht te houden. Maar de afgelopen 20-30 jaar en zeker de laatste 10 jaar is er veel verbeterd. Ander natuur een berm beheer plus toevallige ontwikkelingen zorgen voor een beter drachtaanbod voor onze bijen (tegen de stroom in die zegt: de dracht wordt steeds minder).
Vandaag en gisteren heb ik een rondje Gooi gefietst en paar drachtplanten geezien die er wezen mogen:
Reuze Springbalsemien
Één van de planten die vanuit Azië Europa aan het veroveren is, is de Reuze Springbalsemien. Misschien moet dat wel omdat deze bloemen in de Bach bloesem therapie staan voor vriendschap en het herstel van goede, menselijke relaties.
De bloesems kunnen heerlijke en verkwikkende geuren verspreiden en trekken tal van hommels en bijen aan: als er flink wat van die planten staan kun je op een mooie, zonnige dag in de nazomer al van verre het gegons van de vele hommels horen. De geur doortrekt de hele plant en heeft inderdaad zoals dokter Bach heeft beschreven een weldadige invloed op de onderlinge stemming: als ik eens een slechte bui heb steek ik graag mijn neus in die bloemen of ga er met mijn handen doorheen, die vervolgens tot ik ze weer gewassen heb mij eraan herinneren dat de wereld toch best wel steeds prettiger aan het worden is. De geur is niet sterk maar weldadig. Hoewel sommige mensen hem vinden stinken!
De plant heet springbalsemien omdat de vruchtjes als de zaden rijp zijn plotseling open kunnen springen, zodat de zaden tot meters ver wegspringen. Op geschikte groeiplaatsen kan het zich zo sterk uitbreiden.
Het aardigste vindt ik de groeiwijze door het jaar heen, waar wij weer veel van kunnen leren. Hoewel het een van origine tropische plant is komt hij al vroeg in het voorjaar met twee stevige kiembladen uit de grond, die zonder aarzelen verscheidene nachtvorsten kunnen trotseren. Een tijd lang wil het niet opschieten, maar als het eenmaal warmer wordt en hij niet al te droog staat, kan de plant in zomermaanden enorm omhoog schieten tot drie meter toe maar gemiddeld ruim een meter. Het duurt echter heel lang voor er bloemen aan komen: pas eind juli en vooral in de loop van augustus verschijnen de eerste knoppen. Maar als hij eenmaal bloeit kan het heel uitbundig worden: in de tijd dat de meeste planten er al mee beginnen op te houden begint de reuzenspringbalsemien goed op dreef te komen. Bijna dagelijks komen er nieuwe bloemen aan, wat zeker op een zonnige dag een heel feestelijk gezicht kan zijn. De eerste zaden worden in de loop van september rijp en dat kan doorgaan tot dik in oktober. Zo levert één plant dit jaar volgend jaar tientallen nakomelingen, (dat is ook de reden dat veel mensen hem liever niet in de tuin hebben).
In de natuur krijgt hij echter niet de kans alles te overwoekeren omdat hij door zijn harmoniserende uitwerking binnen een paar jaar ruimte schept voor allerlei andere wilde planten. Zo doet de springbalsemien uit het oosten op veel plaatsen waar de natuur verloren is gegaan, baanbrekend werk om vervolgens plaats te maken voor de authentieke plantengroei die de eeuwen kan trotseren en waarin nog een bescheiden plekje overblijft voor die spectaculaire plant waarmee het begon.
In de tuin kaan hij enorm woekeren maar is hij anderzijds heel makkelijk te wieden of te schoffelen.
Hoewel vooral hommelplant halen ook de bijen er een overdaad aan stuifmeel weg waarmee ze op de plank komend helemaal bepoederd zijn.
Gewone Berenklauw
De berenklauw werd vroeger hardnekkig bestreden niet alleen door het teveel maaien maar ook omdat hij de naam had dat sommige mensen en kinderen met astma, of COPD zoals dat tegenwoordig schijnt te heten, er allergisch voor waren, dacht men. In middels is deze legende weer verleden tijd en mag de berenklauw enthousiast bloeien. Hij wordt zelfs door wegbeheerders in nieuwe bermen ingezaaid.
De grote of Perzische berenklauw wordt nu bestreden omd
zomerdracht
Moderator: maartenkleijne
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer: