In DE GELDERLANDER van 11-07-'01 stond het volgende (ingekorte) bericht:
---------------------------------------------
- 'Ik wist niet wat ik zag, alles zat onder de plak' -
Door GEERT GEENEN
BATENBURG - Het is een plakkerige boel op de Grootestraat en de Kruisstraat in Batenburg. En op tal van plaatsen in oud Wijchen. De oorzaak: luizenpoep. Maar over een week is alles voorbij. Dankzij acefaat, een luizendodend middel dat momenteel in de lindebomen wordt geïnjecteerd.
---
Luizenpoep is een jaarlijks terugkerend verschijnsel. Het komt met name onder lindebomen voor. De luizen zuigen het zoete sap uit de bladeren en poepen dit weer gedeeltelijk uit. Honingdauw wordt deze kleverige substantie ook wel genoemd en bijen zijn er dol op.
Maar voor veel Batenburgers hoeft deze zoete regen niet. En ze zijn dan ook blij dat medewerkers van Arcadis Bomendienst, in opdracht van de gemeente de lindes nu eindelijk te lijf gaan.
Op een hoogte van 1,25 meter worden om de vijftien centimeter gaatjes in de stam van de bomen langs de Grootestraat en de Kruisstraat geboord. Daarin wordt een vloeistof gespoten: acefaat. Dat spul gaat met de sapstroom naar boven en begint, eenmaal in het blad aangekomen, de luizen te verteren. Al naar gelang het weer zijn ze over een week allemaal dood, verzekert Johan van Wichen van de gemeente Wijchen.
Eerder met acefaat injecteren kon ook niet. De lindes bloeiden toen nog. En in dat geval zouden niet alleen de luizen maar ook veel bijen die op de lindebloesem afkomen het loodje hebben gelegd, vertelt Van Wichen.
Overigens heeft niet iedereen problemen met de zoete regen uit de Batenburgse lindes.
"We hebben hier een leuke straat met mooie bomen", zegt Fred Kleinveld van de Grootestraat. "En daar hoort zoiets gewoon bij. Ik heb de motor afgedekt en de auto gewoon ergens anders neergezet. Zoals zovelen. En dat kan eigenlijk helemaal geen kwaad: hoe minder auto's in de straat, hoe mooier het hier is."
------------------------------------------------------------------------
Van: Joppe, Nederland  | IP: ingelogged
lindes en luizen
Moderator: maartenkleijne
-