reuzeberenklauw

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Frans vanTongeren

reuzeberenklauw

Bericht door Frans vanTongeren »

DE PERZISCHE BERENKLAUW

Ze bloeien weer..deze reusachtige, ruim drie meter hoge schermbloemigen.
In het verleden heb ik vijf 'teddybeertjes' in mijn tuin geplant en nu moet ik moeite doen om ze achter de tralies te kunnen houden in mijn dierentuin.
Herakles, die de Romeinen Hercules noemden, was de zoon van oppergod Zeus. De naam van deze plant is daarom heel toepasselijk: Heracleum mantegarzianum.
Ik houd ze binnen de perken door met een sikkeltje de enorme bladeren die op berenvoeten lijken, af te slaan als ze teveel uit gaan hangen. Ik let er goed op dat ik de bloemknoppen laat staan. Deze zijn verpakt in bladgroene puntzakken en het zich openen van deze omwindsels is een pracht.
Sneeuwitte bloempjes vormen schermpjes op stengels en tesamen ontstaat een scherm van wel veertig centimeter doorsnee.
Dat lijkt op een vliegveld voor BIJEN. Ze verzamelen stuifmeel en nectar en hangen, zich schuierend, boven het veld om wederom te gaan landen. Soms tel ik wel twaalf bijen boven een scherm.
Het inperken van de planten vereist voorzichtigheid. De berenklauw heeft stengelharen die bij aanraking zorgen voor kleine wondjes. Uit de bladklieren komt een stof, furocumarine, die door de huid dringt en de gevoeligheid voor zonlicht doet toenemen. Dat kan leiden tot blaasjes en ontstekingen. Als ik de 'beren' te lijf ga, ben ik geheel gekleed en met handschoenen tot mijn ellebogen. De sikkel spoel ik later af met water.
Als de planten zijn uitgebloeid, snijd ik de bloemkoppen af en voorkom daardoor zaadvorming.
Als de geribbelde stengels in september sapvrij zijn, zaag ik ze af en breng ze naar het Milieucentrum in Deventer. Daar dopen ze het eindstuk van de stengel in BIJENWAS en maken er een didgeridoo van. Aboriginals zouden deze graag willen overnemen!
De reuzenberenklauw is in de negentiende eeuw als sierplant uit Perzie ingevoerd.
*
(met dank aan H,H. en Thijsse en de Interactieve Flora)
------------------------------------------------------------------------
Van: Joppe, Nederland  |  IP: ingelogged
Plaats reactie