In één van mijn ochtendkrantjes stond het volgende:
Minder appels, maar meer peren geteeld
VOORBURG- De teelt van appels is de afgelopen jaren fors teruggelopen. Dit in tegenstelling tot peren. In vergelijking met de appel, wint de peer in de Nederlandse boomgaarden '˜heel voorzichtig terrein'. Dat stelt het Centraal Planbureau voor de Statisstiek(CBS) in een gisteren gepubliceerd onderzoek.
De totale oppervlakte aan appelbomen is sinds 1995 met bijna een kwart gedaald tot 11.700 hectare per 1 april 2001. Het aantal perenbomen ligt daarentegen op 1 april van vorig jaar iets hoger op ruim 6000 hectare tegen 5900 in 1995.
Uit: Sp!ts, dinsdag 19 februarie 2002
Wat ik hiermee wil aangeven is het volgende:
Dat het areaal aan appelbomen afneemt is op zich een kwakelijke zaak, maar is denk ik onontkoombaar. Gelukkig blijven de peren het goed doen. Alleen is de peer uit de optiek van de imker bekeken minder interressant, omdat bijen minder goed de peer wil bestuiven*). De appel is t.o.v. de peer een veel betere dracht.
Maar waar ik als imker benieuwd naar ben is hoe schadelijk deze afname voor de bestuivingsimker is. Een klein rekenensommetje leert ons snel hoe de vork in de steel zit.
Ik ga ervan uit dat je per hectare zo'n 3 sterke volken nodig hebt. In principe is misschien vier (of zelfs vijf) volken ook geen verkeerde optie. (Het aantal volken hangt van het soort fruit af , verder natuurlijk van de bloeitijd en de lokale omstandigheden.) Zo'n rekensommetje is dan vlug gemaakt:
11.700 keer drie plus 6.000 keer drie = 53.100 volken.
Ai ai, ziet u dat imkerend Nederland of misschien nog liever gezegd fruittelend Nederland!!!!!!!!!! Dan heb ik kleinfruit en ander fruit nog niet eens meegerekend. Met de 75.000 bijenvolken in Nederland en met maar een fractie daarvan, die werkelijk worden ingezet door bestuivindsimkers, lijkt mij dat er een groot tekort is aan bestuivende bijenvolken. Echter en u zult dat kunnen beamen oudere imkers onder ons, echt veel nieuws onder de zon heb ik niet te vetellen. Immers J.G. De Roever stelde al kort na WOII dat De Nederlandse boomgaard minstens 50.000 bvijenvolken te kort komt. Alleen wie treft er geen blaam? De imker of de fruitteler?
J.P.
*) Van een bestuivgingsimker die ik goed ken heb ik laatst het volgende gehoord; nadat hij zijn volken bij de peren van een perenboer had neergezet, merkte de boer dat er geen enkele bij op de perenbloesem vloog. Vervolgens heeft hij van de desbetreffende imker twee potjes honing gekregen om hier een sterke verdunning van te maken. Deze sterk verdunde honing-wateroplossing werd op de bloesem gespoten, waarna de bijen de perenbloesem massaal bevlogen, aldus die ene bestuivingsimker.
Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 20/02/2002 17:26:14
Een klein rekensommetje: onvoldoende!
Moderator: maartenkleijne
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer: